Zakupowe szaleństwo z okazji świąt Bożego Narodzenia zbliża się wielkimi krokami. Pierwsze choinki, skarpety św. Mikołaja czy czekoladki z jego figurą zaczynają pojawiać się już sklepach, a firmy zacierają ręce przed napływem klientów. Nie bez powodu – Polacy mają coraz grubsze portfele i, co za tym idzie, coraz hojniej obdarowują swoich bliskich świątecznymi podarunkami. To grono również z każdym rokiem się poszerza – coraz częściej dajemy prezenty nie tylko rodzinie i przyjaciołom, ale także osobom z naszego otoczenia, np. opiekunce dziecka, ochroniarzowi czy koledze z biura.
Okazuje się jednak, że większość świątecznych artykułów będzie w listopadzie leżała na sklepowych półkach nietknięta. Jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie firmy eBay, w bieżącym roku większość Polaków wstrzyma się ze świątecznymi zakupami do ostatniej chwili – 48 proc. respondentów odpowiedziało, że zrobi je w grudniu, natomiast 10 proc. tydzień przed Wigilią. Jako główne powody wymieniali najczęściej brak czasu i wcześniejszych promocji. Ważny jest dla nich również świąteczny klimat, a na niego są gotowi poczekać, nawet jeśli oznacza to stanie potem w długich kolejkach.
Według badania, Polacy kupią w tym roku średnio 6 prezentów. Najdroższe prezenty kupują dla swoich dzieci – wydają w tym celu średnio 242 zł. Na dary dla swojego partnera czy partnerki wydają przeciętnie 171 zł. Hojnie obdarowują również swoich rodziców (średnio 133 zł) oraz bliskich znajomych (69 zł). Wielu z ankietowanych przyznało, że największy problem mają z wyborem podarunku dla najbliższych osób. Co czwarty z nich przewiduje, że ich świąteczne zakupy pochłoną nawet kilka dni, z kolei 29 proc. respondentów zakłada, że potrwają one parę godzin. Kobiety przeciętnie przeznaczają na nie więcej czasu niż mężczyźni.
Firma eBay, prowadząca największy serwis aukcji internetowych na świecie, zamierza jednak zmienić trend odkładania świątecznych zakupów na ostatnią chwilę. W tym celu wprowadziła akcję „First Minute Shopping” skierowaną do wszystkich, którzy chcą uniknąć tłumów w sklepach i kupić przemyślany prezent dla najbliższych, ale chcą skorzystać również ze świątecznych promocji. W ramach akcji już od 16 listopada polscy klienci otrzymają 15-procentowy kupon na cały asortyment na eBay.pl.
– Jak pokazują wyniki badań, co piąty Polak odkłada decyzję o świątecznych zakupach na ostatnią chwilę z uwagi na brak promocji – mówi Małgorzata Gliszczyńska, dyrektor zarządzająca na Polskę i Europę Centralną w eBay. - W odpowiedzi na takie głosy eBay.pl uruchamia specjalną akcję „First Minute Shopping”, poprzez którą chcemy zachęcić kupujących w Polsce, aby w tym roku rozpoczęli poszukiwania prezentów wcześniej, a zaoszczędzony w ten sposób czas poświęcili później swoim najbliższym