Roboty dostarczają przesyłki chińskiego sklepu Jingdong

Drugi największy po Alibabie sklep internetowy w Chinach, Jingdong, wysłał swoje pierwsze roboty, by dowiozły klientom przesyłki.

Aktualizacja: 19.06.2017 14:08 Publikacja: 19.06.2017 13:58

Centralna Telewizja Chińska

Centralna Telewizja Chińska

Foto: www.youtube.com/watch?v=4VW-c0D7OJg

Premierowe wyjście robotów-kurierów na ulice Pekinu odbyło się w niedzielę, w ostatni dzień dwutygodniowego szału zakupowego, w czasie którego firma Jingdong (albo JD.com) sprzedała produkty o łącznej wartości 17,6 mln dol. Chiński gigant handlu internetowego uznał, że tak korzystny okres musi zostać uświęcony czymś wyjątkowym. I rzeczywiście roboty przyciągnęły duże zainteresowanie zaskoczonych klientów.

Zaprojektowane przez Jingdong białe maszyny są wysokie do pasa i poruszają się na czterech kółkach. Mogą przewieźć pięć paczek jednocześnie i przebyć 20 km, jeśli są w pełni załadowane. Pokonają na swojej drodze takie przeszkody, jak 25-stopniowe nachylenie nawierzchni i samodzielnie ustalić najkrótszą drogę z magazynu do celu. Kiedy już dotrą na miejsce, roboty wysyłają automatyczną wiadomość do klienta, informując go o dostarczeniu zamówienia. Przesyłkę można odebrać od niezwykłego kuriera za pomocą wpisania kodu bądź funkcji rozpoznawania twarzy – podała Centralna Telewizja Chińska.

Pierwszym zleceniem robotów było rozwiezienie przesyłek po terenach kilku kampusów uniwersyteckich w Pekinie, w tym uniwersytetów Tsinghua i Renmin.

Jingdong rozpoczął testy nad swoimi robotami-kurierami w listopadzie ubiegłego roku. Badania nad robotem oraz koszt jego wyprodukowania wynosił wtedy 600 tys. juanów (ok. 88 tys. dol.). Od tamtego czasu firmie udało się obniżyć koszty do 50 tys. juanów (ok. 7 tys. dol.). Inwestycja się opłaca, ponieważ średni koszt dostawy przesyłki przez robota wynosi zaledwie 1,5 juana, zaś w przypadku kuriera – 7 juanów.

Firma prowadzi również badania nad największą siecią dronów dostawczych na świecie. Testuje m. in. bezzałogowe statki powietrzne, które w jednym czasie mogłyby przewieźć towary ważące nawet tonę.

Premierowe wyjście robotów-kurierów na ulice Pekinu odbyło się w niedzielę, w ostatni dzień dwutygodniowego szału zakupowego, w czasie którego firma Jingdong (albo JD.com) sprzedała produkty o łącznej wartości 17,6 mln dol. Chiński gigant handlu internetowego uznał, że tak korzystny okres musi zostać uświęcony czymś wyjątkowym. I rzeczywiście roboty przyciągnęły duże zainteresowanie zaskoczonych klientów.

Zaprojektowane przez Jingdong białe maszyny są wysokie do pasa i poruszają się na czterech kółkach. Mogą przewieźć pięć paczek jednocześnie i przebyć 20 km, jeśli są w pełni załadowane. Pokonają na swojej drodze takie przeszkody, jak 25-stopniowe nachylenie nawierzchni i samodzielnie ustalić najkrótszą drogę z magazynu do celu. Kiedy już dotrą na miejsce, roboty wysyłają automatyczną wiadomość do klienta, informując go o dostarczeniu zamówienia. Przesyłkę można odebrać od niezwykłego kuriera za pomocą wpisania kodu bądź funkcji rozpoznawania twarzy – podała Centralna Telewizja Chińska.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy