#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Maria Faliński: Hipermarkety nas nie połknęły

Rozwinął się dyskont, jest dobrej klasy supermarket i przychodzi czas na rozwój sklepów convenience. Rynek się „udelikatesowił” - mówi Andrzej Maria Faliński, ekspert rynku handlowego, gość programu Michała Niewiadomskiego.

Aktualizacja: 10.03.2017 11:55 Publikacja: 10.03.2017 11:16

#RZECZoBIZNESIE: Andrzej Maria Faliński: Hipermarkety nas nie połknęły

Foto: tv.rp.pl

 

Przez ostatnie kilkanaście lat rynek handlowy mocno ewoluował. - Przed laty była ekspansja hipermarketów – mówił Faliński.

- To jest klasyczny scenariusz. Wchodzą hipermarkety, zagospodarowują skoncentrowane aglomeracje, pokazują co mogą jako handel, a potem to zaczyna się rozpełzać po całym rynku. Ponieważ więcej nas jest poza wielkimi miastami w tej chwili dominanta jest przy powierzchniach średnich i małych punktów handlowych. One sobie radzą dobrze. Hipermarkety nas nie połknęły, jak niektórzy prognozowali. W Polsce granica dla hipermarketów to 600-700 sklepów. Teraz dochodzi do 600 – tłumaczył.

Przyznał, że format hipermarketowy nie wypalił się w Polsce. - On pełni swoją funkcję, przeszedł kryzys rozwoju, ale trwa i realizuje swoje funkcje. Aczkolwiek nie jest już rozwojowym liderem rynku – wyjaśnił.

Gość zaznaczył, że wiele innych formatów handlowych powstało po drodze. - Rozwinął się dyskont, jest dobrej klasy supermarket i przychodzi czas na rozwój sklepów convenience, cokolwiek to w polskim przypadku znaczy - stwierdził Faliński.

Ekspert tłumaczył, że delikatesowanie sprzedaży, sklepów, czy to w formie sieci delikatesowej (co jest ewenementem w Polsce, tego nigdzie nie ma), po rozwój półek delikatesowych od małych sklepów po wielkie, uruchomiło proces „udelikatesowienia” rynku. - Nawet sklepy, które 20 lat temu były adresowane do ubogiego klienta, raptem wystąpiły z bardzo mocną ofertą – mówił Faliński.

Zaznaczył, że sklepy internetowe oferujące żywność nie mogą wyprzeć standardowych sklepów. - One się bardzo dobrze rozwijają, ale są tylko uzupełnieniem w ramach sprzedaży wielokanałowej – ocenił gość.

Trendy na najbliższy czas

Faliński wyróżnił zdrową żywność jeden z narastających elementów. - W tej chwili to już jest kilka procent podaży. Będzie to bardzo silny impuls podnoszenia jakości tradycyjnej żywności – prognozował.

Przypomniał, że o inflacji w żywności mówimy na poziomie 2-3 proc., a wzrost sprzedaży mamy na poziomie 6 proc. całego rynku detalicznego.

- Jeżeli wzrośnie podaż żywności, bo niech się np. pośliźnie eksport i może się okazać, że jest bardzo silni impuls deflacyjny. Cały czas nad Polską w żywności będzie wisieć widmo deflacji – mówił.

- Jesteśmy silnym producentem żywności. Będziemy się musieli zreorganizować i powinniśmy kierować apele do rządu, żeby nie eksperymentował z różnymi ograniczającymi, jednego, drugiego czy trzeciego uczestnika łańcuchów dostaw, jakimiś nowymi regulacjami, bo to może zdestabilizować rynek - dodał Faliński.

Podatek handlowy

- Pojawił się jako potencjalne zagrożenie, ale szkody nie wyrządził. Zrobił wielkie zamieszanie, ale nie uderzył. Był pomyślany dyskryminująco w stosunku do części uczestników rynku. Ze względu na to, że obowiązują pewne zasady uderzyłby w tę część, która naiwnie wierzyła, że uzyska jakąś przewagę na skróty. Nawet gdyby uderzył ten podatek, to wtedy ci mający być zdyskryminowani uruchomiliby takie środki konkurencyjne, że utrzymaliby niskie ceny i klient przyszedł by do nich. Zatem bez eksperymentów – podsumował.

Przez ostatnie kilkanaście lat rynek handlowy mocno ewoluował. - Przed laty była ekspansja hipermarketów – mówił Faliński.

- To jest klasyczny scenariusz. Wchodzą hipermarkety, zagospodarowują skoncentrowane aglomeracje, pokazują co mogą jako handel, a potem to zaczyna się rozpełzać po całym rynku. Ponieważ więcej nas jest poza wielkimi miastami w tej chwili dominanta jest przy powierzchniach średnich i małych punktów handlowych. One sobie radzą dobrze. Hipermarkety nas nie połknęły, jak niektórzy prognozowali. W Polsce granica dla hipermarketów to 600-700 sklepów. Teraz dochodzi do 600 – tłumaczył.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu
Handel
Francja: Shrinkflacja to oszustwo. Rząd z tym kończy
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie