Polska wciąż zbyt analogowa

Zajmujemy 35. miejsce wśród najbardziej rozwiniętych cyfrowo państw. Ale jeśli chodzi o tempo zmian, jesteśmy już na 12. pozycji na świecie.

Aktualizacja: 19.07.2017 20:50 Publikacja: 19.07.2017 20:28

Polska wciąż zbyt analogowa

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski

Inwestycje w podnoszenie poziomu cyfryzacji gospodarek są dzisiaj na ustach rządów na całym świecie. Jak wynika z badania Mastercard oraz bostońskiego Tufts University, efekty tego są bardzo różne. Polska jest dopiero w czwartej dziesiątce rankingu, za wieloma krajami regionu, np. Słowacją, Węgrami czy Łotwą.

Polska trafiła do grupy „break out", czyli państw, które nie osiągnęły jeszcze wysokiego poziomu cyfryzacji, ale mają potencjał do rozwoju i nadrabiają zaległości.

Wysokie zaufanie

Badanie obejmuje 170 wskaźników w czterech obszarach, takich jak dostęp do infrastruktury, popyt na cyfrowe rozwiązania, otoczenie prawne i instytucjonalne, a także wydatki na R&D i wsparcie startupów.

– Polska gospodarka dzięki ucyfrowieniu rozwija się szybciej, stając się bardziej innowacyjna i konkurencyjna. To szczególnie ważne w kontekście budowy przez UE jednolitego rynku cyfrowego, gdzie polskie e-biznesy muszą rywalizować z firmami z zagranicy – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe. – Pozytywnym sygnałem jest gotowość Polaków do używania nowych technologii, którą widać w obszarze płatności, zakupów i finansów – dodaje.

Nasz kraj wyróżnia się pozytywnie właśnie pod względem poziomu zaufania do usług cyfrowych, z wynikiem wyższym niż w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii czy USA. – Podmioty z takich branż, jak telekomunikacja, finanse i bankowość od lat inwestują w nowe rozwiązania technologiczne, ponieważ zaniedbania w tej kwestii skutkowałyby wypadnięciem z rynku – mówi Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media. – Wysoki poziom zaufania Polaków do usług cyfrowych jest także jednym z filarów sukcesów na rynku sprzedaży przez internet.

Raport tej firmy pokazuje, że bankom ufa 84 proc. Polaków, firmom telekomunikacyjnym 70 proc., a globalnym koncernom technologicznym, takim jak Google, Facebook czy Apple – 65 proc.

Do tego można zauważyć szybkie zmiany w zachowaniach konsumentów. Z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej wynika, że korzystanie z e-usług bankowych deklaruje 80 proc. internautów, a tradycyjne placówki odwiedza tylko 28 proc. badanych.

Cyfrowe banki

– Konsumenci są coraz bardziej cyfrowi i nasz raport jednoznacznie pokazuje, że dotyczy to również klientów banków. 52 proc. respondentów posiadających smartfon dokonuje przelewów przy jego użyciu – mówi Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. – To sygnał dla sektora e-finansów do zwiększania dostępności i poszerzania udogodnień cyfrowych.

Polska jest jednym z trzech krajów świata, gdzie transakcje zbliżeniowe są najbardziej rozpowszechnione. – W ostatnich latach Polacy musieli szybko nauczyć się korzystać z wielu nowych cyfrowych rozwiązań, więc są przyzwyczajeni do zmian. Przy okazji nie zdążyli przyzwyczaić się do technologii, które dziś są rozpowszechnione na Zachodzie i które sprawiają, że tamtejszym społeczeństwom trudniej zmienić bardziej zakorzenione przyzwyczajenia i wejść na najwyższy poziom technologicznego zaawansowania – dodaje Aleksander Naganowski.

Nowy etap

– O miano cyfrowej gospodarki opartej na wiedzy i nowoczesnych technologiach ubiega się wiele państw. Niestety, o ile proces cyfryzacji przebiega bardzo sprawnie w dużych firmach, o tyle już znacznie wolniej na poziomie MSP oraz instytucji finansowanych z budżetu państwa – mówi Leszek Wolany, szef innowacji Coders Lab. – Wyższa konkurencyjność firm powinna wynikać z innowacyjności oraz automatyzowania procesów, a nie niskich kosztów pracy. Technologiczne rozpędzenie sektora MSP jest możliwe, ale pod warunkiem sprawnego uzupełnienia niedoborów kompetencji programistycznych oraz uświadamiania korzyści z informatyzacji.

Przyszłość rysuje się jednak optymistycznie. – Polska ma na koncie liczne programy, które zachęcały rodaków do korzystania z cyfrowego świata. Większość spraw w urzędach można załatwić drogą internetową – mówi Krzysztof Zieliński, ekspert Gemiusa.

– Jesteśmy krajem o stosunkowo dużej liczbie ludności na tle sąsiadów z Europy Środkowej. Dzięki temu mieliśmy duże inwestycje w rozwój telefonii komórkowej. To z kolei przyczyniło się do rozwoju internetu 3G oraz szerokopasmowego LTE, co uwolniło nas od problemu ostatniej mili – dodaje.

Polska stawia na startupy

Od roku działa program Start in Poland, w ramach którego ruszyło wiele inicjatyw dla startupów. Budżet programu wynosi blisko 3 mld zł. Dzięki niemy w ciągu najbliższych siedmiu lat w Polsce ma szansę powstać 1,5 tys. firm tworzących innowacyjne technologie. Program skupia działania obejmujące wszystkie etapy rozwoju młodej firmy. Zdaniem Ministerstwa Rozwoju program przyśpieszy rozwój ekosystemu sprzyjającego rozwojowi startupów, ale również dzieleniu się wiedzą i własnością intelektualną, nawiązywaniu współpracy pomiędzy firmami, a także przyciąganiu talentów z zagranicy. – Wiele działań zostało uruchomionych, kolejne są przygotowywane. Jestem przekonana, że na efekty programu nie będziemy długo czekać – mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Opinia

prof. Dariusz Jemielniak, Akademia Leona Koźmińskiego

W Polsce rozwój nowoczesnej bankowości nastąpił bardzo szybko. Przełożyło się to na duże zaufanie do technologii, o których za oceanem się nawet nie śniło. Jesteśmy w czołówce używania płatności zbliżeniowych na masową skalę, do której USA dopiero się przymierzają. Nie bez powodu mBank obecnie wdraża swoje rozwiązania w krajach zachodnich – po prostu osiągnął wyższy poziom kompetencji, także dzięki wymaganiom polskiego rynku. Znaczenie ma również to, że cyfryzacja administracji publicznej przebiega w Polsce bardzo sprawnie. Niedawne uruchomienie platformy Widok.gov.pl, monitorującej blisko tysiąc różnych usług i dającej nadzieję na rychłe wdrożenie kolejnych API, czyli interfejsów programistycznych, pokazuje, że nie powinniśmy mieć kompleksów.

Inwestycje w podnoszenie poziomu cyfryzacji gospodarek są dzisiaj na ustach rządów na całym świecie. Jak wynika z badania Mastercard oraz bostońskiego Tufts University, efekty tego są bardzo różne. Polska jest dopiero w czwartej dziesiątce rankingu, za wieloma krajami regionu, np. Słowacją, Węgrami czy Łotwą.

Polska trafiła do grupy „break out", czyli państw, które nie osiągnęły jeszcze wysokiego poziomu cyfryzacji, ale mają potencjał do rozwoju i nadrabiają zaległości.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
20 lat Polski w UE. Dostęp do unijnego rynku ważniejszy niż dotacje
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Gospodarka
Bez potencjału na wojnę Iranu z Izraelem
Gospodarka
Grecja wyleczyła się z trwającego dekadę kryzysu. Są dowody
Gospodarka
EBI chce szybciej przekazać pomoc Ukrainie. 560 mln euro na odbudowę
Gospodarka
Norweski fundusz: ponad miliard euro/dolarów zysku dziennie