NIK wytyka błędy promocji gospodarczej

Izba zarzuca czterem Wydziałom Promocji Handlu i Inwestycji braki, nieskuteczność, a nawet brak konsultacji z polską dyplomacją.

Publikacja: 10.07.2017 20:13

NIK wytyka błędy promocji gospodarczej

Foto: Fotorzepa, Rafał Guz rg Rafał Guz

Długa jest lista zarzutów Najwyższej Izby Kontroli (NIK) po zbadaniu działalności kilku Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) w latach 2014–2016. Izba zarzuca kierownikom wydziałów w Paryżu, Bernie, Dżakarcie i Abu Zabi brak skuteczności.

WPHI nie pytały firm ani instytucji w Polsce, jakiego wsparcia potrzebują czy które imprezy branżowe ich interesują. Powstających planów promocji nie konsultowały nawet z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Na dodatek wśród zastrzeżeń są też takie natury finansowej.

NIK wytyka placówkom, że wydział w Bernie w Szwajcarii zorganizował niemieckojęzyczne spotkanie w kantonie, w którym mówi się po francusku. Spotkanie trzeba było odwołać. Przepadła także misja WPHI w Abu Zabi dla producentów maszyn rolniczych dla Ugandy.

Likwidowane właśnie wydziały są stopniowo zamieniane na zagraniczne biura handlowe. Przejdą z kurateli resortu rozwoju pod skrzydła Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).

– Planujemy do końca 2019 r. zakończyć zakładanie 69 placówek – potwierdza Wojciech Fedko, wiceprezes PAIH. – Ten rok chcę zakończyć z 20 nowymi lokalizacjami, 40 otworzymy w przyszłym roku – mówi „Rzeczpospolitej". Budżet WPHI wynosił 92 mln zł. Przyszły budżet biur handlowych wyniesie ok. 105 mln zł.

Prezes zgadza się z zarzutami NIK. – W Abu Zabi naprawdę nic się nie dzieje, nawet sama lokalizacja jest nieporozumieniem, podobnie jak WPHI w Kanadzie – mówi.

Wedle deklaracji nowi radcowie mają się konsultować z pracownikami PAIH w Polsce, a ci będą sondować potrzeby przedsiębiorców. – PAIH ma zapewnić internacjonalizację polskich firm, obniżyć ryzyko dla nich przy wchodzeniu na rynki pozaunijne – dodaje Wojciech Fedko.

Przedstawiciele biznesu nie będą tęsknić. – To, że WPHI zostały zlikwidowane, nie budzi żadnych emocji, oprócz tych kilku, np. w Szanghaju, które działały dobrze – mówi Wojciech Warski, ekonomista Business Center Club. Jego zdaniem słabością WPHI był dobór kadr „według krewnych i znajomych królika" i bezczynność.

– WPHI w żaden sposób nie były powiązane z dyplomacją gospodarczą. Nowe biura handlowe rodzą duże nadzieje, że będą efektywniejsze, ale dalej nie widać jasnego podziału zadań między nimi i MSZ – dodaje ekspert.

Długa jest lista zarzutów Najwyższej Izby Kontroli (NIK) po zbadaniu działalności kilku Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) w latach 2014–2016. Izba zarzuca kierownikom wydziałów w Paryżu, Bernie, Dżakarcie i Abu Zabi brak skuteczności.

WPHI nie pytały firm ani instytucji w Polsce, jakiego wsparcia potrzebują czy które imprezy branżowe ich interesują. Powstających planów promocji nie konsultowały nawet z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Na dodatek wśród zastrzeżeń są też takie natury finansowej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
„Niezauważalna poprawka" zaostrza sankcje USA wobec Rosji
Gospodarka
Nowy świat – stare problemy, czyli dlaczego potrzebujemy Rzeczpospolitej Babskiej
Gospodarka
Zagrożenie dla gospodarki. Polaków szybko ubywa
Gospodarka
Niepokojący bezruch w inwestycjach nad Wisłą
Gospodarka
Poprawa w konsumpcji powinna nadejść, ale wyzwań nie brakuje