Długa jest lista zarzutów Najwyższej Izby Kontroli (NIK) po zbadaniu działalności kilku Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) w latach 2014–2016. Izba zarzuca kierownikom wydziałów w Paryżu, Bernie, Dżakarcie i Abu Zabi brak skuteczności.
WPHI nie pytały firm ani instytucji w Polsce, jakiego wsparcia potrzebują czy które imprezy branżowe ich interesują. Powstających planów promocji nie konsultowały nawet z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Na dodatek wśród zastrzeżeń są też takie natury finansowej.
NIK wytyka placówkom, że wydział w Bernie w Szwajcarii zorganizował niemieckojęzyczne spotkanie w kantonie, w którym mówi się po francusku. Spotkanie trzeba było odwołać. Przepadła także misja WPHI w Abu Zabi dla producentów maszyn rolniczych dla Ugandy.
Likwidowane właśnie wydziały są stopniowo zamieniane na zagraniczne biura handlowe. Przejdą z kurateli resortu rozwoju pod skrzydła Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH).
– Planujemy do końca 2019 r. zakończyć zakładanie 69 placówek – potwierdza Wojciech Fedko, wiceprezes PAIH. – Ten rok chcę zakończyć z 20 nowymi lokalizacjami, 40 otworzymy w przyszłym roku – mówi „Rzeczpospolitej". Budżet WPHI wynosił 92 mln zł. Przyszły budżet biur handlowych wyniesie ok. 105 mln zł.