W przypadku Brazylii to wielkość i chłonność rynku, perspektywa zysków wyższych niż w bardzo konkurencyjnych gospodarkach Unii Europejskiej, a także możliwość wykorzystania kulturowo bliskiego Polsce kraju jako bramy na inne rynki Ameryki Łacińskiej. – Nasze kraje łączą historyczne i kulturalne więzi, będące rezultatem dużej liczby polskich emigrantów, którzy w przeszłości przybyli do Brazylii – mówił Alfredo Leoni, ambasador Brazylii w Polsce. Możliwości rozwoju na rynku brazylijskim mają zwłaszcza firmy z branży stoczniowej i przemysłu związanego z eksploatacją podmorskich złóż, działające w sektorze infrastruktury, maszynowym i chemicznym, w sektorze ICT i przemyśle motoryzacyjnym.

Obiecującą branżą jest turystyka. Zdaniem Grzegorza Hajdarowicza, prezesa wydającej m.in. „Rzeczpospolitą" Grupy Gremi i konsula honorowego Brazylii w Polsce, część urlopowych kierunków do niedawna wybieranych przez Europejczyków straciła na atrakcyjności. – Turcja jest ryzykowna, niebezpiecznie zrobiło się we Francji. Tymczasem brazylijski rząd dostrzega, jak duże możliwości daje rozwój turystyki – stwierdził Hajdarowcz. Jego zdaniem to okazja dla naszych przedsiębiorców, którzy nie tylko mogą organizować wycieczki Polaków do Brazylii, ale także przyciągać do Polski Brazylijczyków. – Brazylia jest krajem katolickim, a wielu jego mieszkańców może chcieć zobaczyć miejsca, gdzie żył papież Jan Paweł II – powiedział.

Brazylia nie jest łatwym rynkiem, m.in. ze względu na odległość, skomplikowane procedury administracyjne i zróżnicowany system podatkowy. Ale wejście tam może ułatwić działalność biznesowa w Portugalii. – Jej położenie sprawia, że może być pomostem do rynków Ameryki Łacińskiej i Zachodniej Afryki – podkreślał Carlos Pinto, radca w Ambasadzie Portugalii w Warszawie. Dla polskich firm zainteresowanych Portugalią ułatwieniem może być podobny system prawny. – Portugalia jest przyjazna dla inwestorów, łatwo planować tam biznes – zachęcał Marek Puwalski, radca z kancelarii Puwalscy and Partners.

Pomoc przedsiębiorcom oferuje też Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza, która organizuje fora biznesowe, misje gospodarcze i może przygotowywać dane potencjalnych partnerów handlowych.