Dużo statków, mało towaru

aktualizacja: 15.03.2016, 21:00
Dużo statków, mało towaru
Dużo statków, mało towaru
Foto: Rzeczpospolita

Spadek obrotów handlowych z Chinami uderza w transport morski. A nieużywane statki gdzieś trzeba przechowywać.

Azjatyccy operatorzy portów, stocznie oraz armatorzy i firmy transportowe zostali dotknięci globalnym spadkiem apetytu na chińskie towary. W tej sytuacji na jedną z najbardziej popularnych osób w branży wyrasta Saravanan Krishna. Jest on dyrektorem operacyjnym International Shipcare, malezyjskiej firmy, która zabiera na przechowanie chwilowo zbędne statki i platformy wiertnicze. I teraz wciąż odbiera telefony od nękanych kłopotami operatorów flot z nadmiernymi mocami przewozowymi.

W dokach firmy u wybrzeży malezyjskiej wyspy Labuan znajdują się obecnie 102 jednostki, ponad dwukrotnie więcej niż rok temu. A kolejne już są w drodze. – Popyt jest ogromny – mówi Krishna. W 2015 r. chiński eksport spadł o 1,8 proc., natomiast import – aż o 13,2 proc. Przedsiębiorstwa, które korzystały na ekspansji chińskiej gospodarki, są teraz jednymi z największych ofiar tego spowolnienia. Stawki przewozowe na szlakach azjatyckich również spadły.Zdaniem londyńskiej firmy konsultingowej Clarksons Research światowe zamówienia na nowe statki spadły w 2015 r. o 40 proc., do 69 mld dol., natomiast wskaźnik złomowania niechcianych jednostek pływających wzrósł o 15 proc. – Mamy olbrzymią nadpodaż – mówi Tim Huxley, prezes firmy Wah Kwong Maritime Transport Holdings, właściciela masowców i tankowców z Hongkongu.Jakie będą skutki recesji w branży transportu morskiego? Dlaczego tankowce nie zostały nią dotknięte? – cały artykuł w marcowym numerze „Bloomberg Businessweek Polska"

Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE