Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Gospodarka

Dużo statków, mało towaru

Rzeczpospolita
Spadek obrotów handlowych z Chinami uderza w transport morski. A nieużywane statki gdzieœ trzeba przechowywać.
Azjatyccy operatorzy portów, stocznie oraz armatorzy i firmy transportowe zostali dotknięci globalnym spadkiem apetytu na chińskie towary. W tej sytuacji na jednš z najbardziej popularnych osób w branży wyrasta Saravanan Krishna. Jest on dyrektorem operacyjnym International Shipcare, malezyjskiej firmy, która zabiera na przechowanie chwilowo zbędne statki i platformy wiertnicze. I teraz wcišż odbiera telefony od nękanych kłopotami operatorów flot z nadmiernymi mocami przewozowymi. W dokach firmy u wybrzeży malezyjskiej wyspy Labuan znajdujš się obecnie 102 jednostki, ponad dwukrotnie więcej niż rok temu. A kolejne już sš w drodze. – Popyt jest ogromny – mówi Krishna. W 2015 r. chiński eksport spadł o 1,8 proc., natomiast import – aż o 13,2 proc. Przedsiębiorstwa, które korzystały na ekspansji chińskiej gospodarki, sš teraz jednymi z największych ofiar tego spowolnienia. Stawki przewozowe na szlakach azjatyckich również spadły.
Zdaniem londyńskiej firmy konsultingowej Clarksons Research œwiatowe zamówienia na nowe statki spadły w 2015 r. o 40 proc., do 69 mld dol., natomiast wskaŸnik złomowania niechcianych jednostek pływajšcych wzrósł o 15 proc. – Mamy olbrzymiš nadpodaż – mówi Tim Huxley, prezes firmy Wah Kwong Maritime Transport Holdings, właœciciela masowców i tankowców z Hongkongu. Jakie będš skutki recesji w branży transportu morskiego? Dlaczego tankowce nie zostały niš dotknięte? – cały artykuł w marcowym numerze „Bloomberg Businessweek Polska"
ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL