Szczegółową analizę przygotowania polskich firm do kryzysu zawiera raport: „Zarządzanie sytuacją kryzysową w polskich przedsiębiorstwach”
1
, opracowany przez dr hab. Dariusza Tworzydło (Uniwersytet Warszawski, EXACTO), Adama Łaszyna (Alert Media Communications) oraz Przemysława Szubę (EXACTO). Badanie zostało przeprowadzone wśród firm z tzw. 500 Rzeczpospolitej, czyli listy pięciuset największych polskich przedsiębiorstw publikowanej co roku przez dziennik Rzeczpospolita. Wyniki badania zostały zaprezentowane na Uniwersytecie Warszawskim, w trakcie konferencji „Kryzys w przedsiębiorstwie, przygotowanie, procedury, postępowanie”, nad którą patronat medialny objął dziennik Rzeczpospolita.
Podstawowy problem – rozproszenie zarządzania i odpowiedzialności
W przypadku pojawienia się sytuacji kryzysowej, kluczowa kwestia to odpowiedni czas i sposób reakcji, a te znacząco usprawnia przejrzysta struktura i podział kompetencji kryzysowych w firmie. Tymczasem w przypadku ponad połowy najlepszych polskich firm (56,8%) uprawnienia kryzysowe posiada wiele różnych jednostek działających w ramach struktury firmy, a w przypadku aż 18% badanych kompetencje te rozproszone są na cztery lub więcej działów. Na wady takiej struktury jednoznacznie wskazują eksperci zajmujący się komunikacją kryzysową: Rozproszenie i decentralizacja to często jedna z głównych przyczyn chaosu, nieskoordynowanych działań lub ich braku (przerzucanie odpowiedzialności między działami), prowadzących do przedłużania się lub pogłębiania sytuacji kryzysowej. Rozproszenie odpowiedzialności na kilka działów tworzy ponadto bardzo duże zagrożenie dla sprawności procesu decyzyjnego w firmie – komentuje dr hab. Dariusz Tworzydło, Uniwersytet Warszawski, CEO EXACTO.
Dedykowany menedżer ds. kryzysowych – towar deficytowy
Posiadanie w strukturze firmy osoby delegowanej specjalnie do sytuacji kryzysowych to praktyczny i twardy dowód na systemowe podejście do zarządzania komunikacją w sytuacjach problemowych. Osobę z takim zakresem kompetencji zatrudnia tylko co dziesiąte ankietowane przedsiębiorstwo (11,7%). W największej liczbie firm za prowadzenie działań w zakresie komunikacji kryzysowej odpowiadają