#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Jasiecki: Innowacje i skok rozwojowy bez zaufania to mrzonki

Kraje, które mają wyższy poziom kapitału społecznego, także na poziomie przedsiębiorstw, na ogół są sprawniej działające, bardziej efektywne i konkurencyjne – mówi prof. Krzysztof Jasiecki, Ekspert Komitetu Dialogu Społecznego KIG, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 20.10.2017 14:25 Publikacja: 20.10.2017 13:59

#RZECZoBIZNESIE: Krzysztof Jasiecki: Innowacje i skok rozwojowy bez zaufania to mrzonki

Foto: tv.rp.pl

Gość tłumaczył, że kapitał społeczny w biznesie to budowanie zaufania, zdolności do współdziałania, możliwość lepszego organizowania wewnątrz firm i między firmami, budowy klimatu sprzyjającego różnym innym rzeczom jak innowacyjności czy obniżaniu kosztów transakcyjnych.

- W normalnie działających instytucjach to się dzieje przy okazji. Firmy w których zaufanie ma wyższy poziom i chęć współpracy, osiągają lepsze wyniki biznesowe – mówił Jasiecki.

- Kraje, które mają wyższy poziom kapitału społecznego, także na poziomie przedsiębiorstw, na ogół są sprawniej działające, bardziej efektywne i konkurencyjne. Jest to pewna forma rezerwy i potencjału niewykorzystywanego do tej pory – dodał.

Badania pokazują, że kapitał społeczny w Polsce jest na bardzo niskim poziomie.

- Wymaga to stabilizacji instytucjonalnej i przewidywalności. Jeżeli mamy do czynienia z ciągłymi zmianami to ludzie są nieufni - tłumaczył Jasiecki.

Gość ocenił kondycję kapitału społecznego w firmach.

- Są pewne luki w których można znaleźć pozytywne wartości. Trzeba się na tym koncentrować. Np. kierownictwa widzą problemy zupełnie inaczej niż pracownicy na różnych szczeblach. Problem polega na tym, że za często można odnieść wrażenie, iż kierownictwo się odrywa. Kierownictwa firm mają strategię, które mają się nijak do rzeczywistości. Ludzi to widzą, ale nie ma dobrej komunikacji w firmach i nie przekazuje się tego – mówił.

Podkreślił, że zasadniczy polski problem jest taki, jak przejść od gry indywidualnej do gry zbiorowej.

- Możemy mieć gwiazdorów, ale bez stworzenia drużyny oni sami niewiele w firmie zrobią – ocenił.

Zaznaczył, że w Polsce nieufność wobec innych ludzi powoduje, że widzi się zagrożenie w obcym.

- Konieczna jest zmiana mentalna w tym obszarze. Jeśli nie przeskoczymy tego progu to myślenie o innowacyjności i skoku rozwojowym będzie mrzonką. Żeby ludzi osiągnęli coś nowego muszą mieć do siebie zaufanie i chcieć pracować razem – podsumował.

Gość tłumaczył, że kapitał społeczny w biznesie to budowanie zaufania, zdolności do współdziałania, możliwość lepszego organizowania wewnątrz firm i między firmami, budowy klimatu sprzyjającego różnym innym rzeczom jak innowacyjności czy obniżaniu kosztów transakcyjnych.

- W normalnie działających instytucjach to się dzieje przy okazji. Firmy w których zaufanie ma wyższy poziom i chęć współpracy, osiągają lepsze wyniki biznesowe – mówił Jasiecki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gospodarka
Pozytywne sygnały z niemieckiej gospodarki
Gospodarka
Ban na szybkie pociągi i hotele za niespłacane długi
Gospodarka
Polska rozwija się tak, jakby kryzysów nie było
Gospodarka
prof. Agnieszka Chłoń-Domińczak: Im starsze społeczeństwo, tym więcej trzeba pieniędzy na zdrowie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Gospodarka
MFW: Polaryzacja światowej gospodarki coraz większa. Polska na dobrym biegunie