Goć wyjaniła, że Nowy Jedwabny Szlak jest ważnš częciš dużo szerszej koncepcji geoekonomicznej z nowym modelem współpracy na tle międzynarodowym, którym jest pas ekonomiczny.
- Cała ta koncepcja ogłoszona w 2013 r. nazywała się jeden pas i jeden szlak. Póniej nazwano jš pas i szlak - tłumaczyła Pieriegud.
Zaznaczyła, że najczęciej słyszymy o tym, iż Nowy Jedwabny Szlak to jest korytarz transportowy, linie kolejowe, które będš łšczyć Daleki Wschód z Europš.
- Główna koncepcja dotyczy pasa ekonomicznego. To dotyczy inwestycji infrastrukturalnych, współpracy w obszarze handlu, sferze usług, różne inwestycje w różnych branżach. Częciš tego jest korytarz transportowy, który ma ułatwić tę wymianę handlowš. Szlaki kolejowe lšdowe z Azji i z Chin do Europy istniejš już bardzo długo, to nie jest co nowego. My nie będziemy budować nowych linii kolejowych, tylko co najwyżej będš podejmowane projekty rozbudowy tej infrastruktury tłumaczyła.
Przypomniała, że pierwotne założenia sš nastawione na rozwój wzajemnej współpracy handlowej.
- Jeżeli popatrzymy na liczby za ostatnie 3 lata od 2013 do 2016 r. Polski i Chin, to niestety tendencja jest niepokojšca. Wartoć ogólnych obrotów w ubiegłym roku była na poziomie ok. 26 mld dol., ale w tym prawie 24 mld dol. importu. Mamy w cišgu 4 lata spadek o 10 proc. eksportu i bardzo wysoki wzrost importu. Dysproporcja również się pogłębiła w ostatnich latach. Wczeniej ta różnica była 9 krotna, dzisiaj prawie 13 krotna podała Pieriegud.
Zaznaczyła, że jeżeli popatrzymy na strukturę eksportu Polski do Chin, nadal dominuje mied, wyroby z między, urzšdzenia elektromechaniczne.
- Po porozumieniach z ubiegłego roku udało się wreszcie uzyskać dostęp do chińskiego rynku przez polskich producentów żywnoci, np. jabłek mówiła.
Pieriegud podkreliła, że powinnimy tworzyć narzędzia, które pozwolš polskim eksporterom wykorzystywać bardzo rozpoznawalnš na wiecie markę, którš stał się Nowy Jedwabny Szlak, do różnych innych działań zwišzanych z promocjš eksportu.
- Trzeba to wykreować. Dzisiaj wykorzystujemy to od strony odwrotnej, podkrelamy tylko, że ten szlak przebiega przez Polskę. Natomiast musimy podjšć wiele działań w zakresie kreowania sieci współpracy pomiędzy firmami, spedytorami i eksporterami. Tu jest potrzebne większe wsparcie, bo jest to trudny rynek. Trzeba popatrzeć na inne kraje, które leżš wzdłuż tego szlaku. Nie wszystkie towary muszš być eksportowane do Chin tłumaczyła.
- Potrzebna jest szczegółowa analiza rynku, żeby pomóc przedsiębiorcom w rozeznaniu, gdzie najlepiej się rozwijać, w jakim kierunku i gdzie zainwestować dodała.