#PROSTOzPARKIETU: Tadeusz Nowicki: Notowania Ergisu mają przestrzeń do wzrostu

Tadeusz Nowicki, prezes Ergisu, był gościem Dariusza Wieczorka w czwartkowym programie „Prostu z Parkietu”.

Aktualizacja: 23.02.2017 15:37 Publikacja: 23.02.2017 15:01

#PROSTOzPARKIETU: Tadeusz Nowicki: Notowania Ergisu mają przestrzeń do wzrostu

Foto: rzeczpospolita.tv

Sprzedaż folii nanoErgis w 2016 r. w ujęciu rocznym wzrosła o 26 proc. Czy w tym roku liczycie na podobny wzrost? Na jakich grupach produktów będziecie się koncentrować?

Będziemy koncentrować się na nanostretchu, co nie oznacza oczywiście, że nie będziemy zajmować się pozostałymi produktami. Mamy obowiązek by sprzedaż tego produktu nadal rosła dlatego, że w pierwszej połowie tego roku zakończymy inwestycję polegająca na uruchomieniu kolejnej, tym razem największej linii do produkcji nanostretchu. Mamy nadzieję, że nasza ekspansja handlowa w oparciu o istniejące już linie także przyniesie dobre rezultaty. Oprócz tego musimy dbać o dalszy postęp sprzedaży folii opakowaniowych do żywności. Chcemy też przygotować dla naszych klientów i akcjonariuszy nowe inwestycje.

O ile zwiększą się moce produkcyjne jak ruszy nowa linia w zakładzie w Oławie?

W porównaniu z dzisiejszą produkcją folii stretch nasze moce wzrosną o 30 proc. Z tego wykorzystamy jedynie część, ponieważ linia ruszy w drugiej połowie tego roku. Pokładamy w tej linii bardzo istotne nadzieje technologiczne. Jeżeli wszystko będzie przebiegało tak jak zakładaliśmy to ta linia od początku będzie wykorzystana w 100 proc.

Z pewnością zarząd planuje już kolejne inwestycje. Czy będą to też inwestycje od podstaw, czy również rozważacie przejęcia firm z branży? Czy prowadzicie analizę rynku?

Grupa Ergis powstała dzięki akwizycjom. W tym zakresie mamy więc know-how. Jesteśmy w ciągłym kontakcie z rynkiem, ale przy każdej potencjalnej decyzji dotyczącej przejęcia porównujemy je z własnymi inwestycjami. W ostatnich latach dochodziliśmy do wniosku, że skuteczniej możemy rozwijać się organicznie, ale tak jak pisaliśmy w naszych raportach okresowych monitorujemy rynek i nie można wykluczyć przejęcia. Nie mamy konkretnych planów dotyczących przejęć, ale jesteśmy na to otwarci.

Jeżeli byłyby to inwestycje organiczne to w jakich grupach produktów? Kiedy inwestorzy mogą spodziewać się decyzji?

Zadaliśmy sobie pytanie czy dobrze jest dalej wyłącznie rozwijać folię stretch jako podstawowy segment. Ja jestem zwolennikiem tego by po trzech kolejnych inwestycjach w stretch zaproponować rynkowi coś innego. Na pewno będzie to coś na czym się znamy. Będzie to inna folia jednak nie mogę ujawnić jaka.

W ubiegłym roku EBITDA wzrosła o 10 proc., do 60 mln zł. Ile jesteście wstanie przeznaczać na inwestycje? Inwestycja w Oławie to wydatek około 30 mln zł. Czy będą to podobne kwoty?

Tak. Mamy model, zgodnie z którym staraliśmy się do tej pory co roku inwestować około 30 mln zł, z tego około 20 mln zł przeznaczane było na inwestycje rozwojowe, a reszta na inwestycje odtworzeniowe. W tej chwili możemy sobie pozwolić by kwota ta wzrosła do 35 mln zł rocznie. Wtedy gdy wszystko odbywa się zgodnie z planem pozwala to zwiększać EBITDA rocznie o 5-7 mln zł. Kolejne inwestycje chcielibyśmy ogłosić w IV kwartale tego roku pod warunkiem, że inwestycja w Oławie przebiegnie zgodnie z oczekiwaniami.

Ponad 53 proc. przychodów generowane jest z rynków zagranicznych. Surowce wyceniane są w walutach obcych. Czy można stwierdzić, że słaby złoty wspiera wyniki grupy?

Jak wszyscy eksporterzy uzyskujemy jakąś przewagę konkurencyjną przy słabym złotym i silnym euro. Jeżeli np. z powodu inwestycji pojawia się nierównowaga w przepływach walutowych i hedging naturalny nie wystarcza to wówczas kupujemy forwardy czy innego typu instrumenty finansowe. Kupujemy je wyłącznie pod uzasadnione transakcje.

Czy ten rok będzie dla grupy lepszy od poprzedniego pod względem wyników oraz sprzedaży?

Byłbym bardzo rozczarowany gdyby nie był lepszy. Są spełnione wszystkie założenia do tego by nasz model zadziałał i EBITDA wzrosła o kilka milionów złotych. Nie mam kryształowej kuli więc trudno podejmować zobowiązania jednak wszelkie dane powodują to, że oczekuję zarówno wzrostu sprzedaży, jak i EBITDA. Chciałbym by sprzedaż wzrosła a rentowność została utrzymana.

W 2016 r. wypłaciliście większa dywidendę niż przed rokiem. Jakiej rekomendacji inwestorzy mogą się spodziewać w tym roku?

Wysokość dywidendy zależy od decyzji walnego zgromadzenia, ale również od przyjętej przez nas polityki dywidendowej. Jestem zdeterminowany by zarząd postulował o najwyższą w historii dywidendę. Wierze, że przekonam do tego akcjonariuszy.

Ergis skupuje też własne akcje. Decyzja o tym zapadła rok temu. Od maja do lutego skupiliście około 2,5 proc. akcji. Możecie skupić do 5 proc. Program może trwać do końca 2018 r. , ale może też zakończyć się wcześniej. Czy biorąc pod uwagę inwestycję i wypłatę dywidendy zakończycie skup akcji, czy będziecie chcieli skupić pozostałe 2,5 proc. walorów?

Myślę, że będziemy kontynuować skup do końca obowiązującego terminu. Nasza spółka krytykowana była za dużą zmienność kursu akcji. Ich skup traktujemy jako narzędzie stabilizujące notowania. Jest to też forma podzielenia się zyskami z akcjonariuszami. Staramy się spokojnie skupować akcje i nie napędzać wzrostu kursu.

Uchwała dotycząca skupu była podejmowana w maju ubiegłego roku. Od tego czasu akcje podrożały o około 50 proc., do ponad 6 zł. Czy obecna wycena odzwierciedla już wartość godziwą spółki, czy kurs akcje nadal ma potencjał do wzrostu?

Na rynkach europejskich i światowych spółki takie jak Ergis wyceniane są przy mnożniku 8-10x EV (Eenterprise Value). Nasza obecna wycena pokazuje, że mamy jeszcze sporą przestrzeń do zwyżek. Mam nadzieję, że w 2018 r. dobrym wyznacznikiem stanie się cena 10 zł za akcję. To maksymalna cena, po której możemy prowadzić skup naszych akcji.

Sprzedaż folii nanoErgis w 2016 r. w ujęciu rocznym wzrosła o 26 proc. Czy w tym roku liczycie na podobny wzrost? Na jakich grupach produktów będziecie się koncentrować?

Będziemy koncentrować się na nanostretchu, co nie oznacza oczywiście, że nie będziemy zajmować się pozostałymi produktami. Mamy obowiązek by sprzedaż tego produktu nadal rosła dlatego, że w pierwszej połowie tego roku zakończymy inwestycję polegająca na uruchomieniu kolejnej, tym razem największej linii do produkcji nanostretchu. Mamy nadzieję, że nasza ekspansja handlowa w oparciu o istniejące już linie także przyniesie dobre rezultaty. Oprócz tego musimy dbać o dalszy postęp sprzedaży folii opakowaniowych do żywności. Chcemy też przygotować dla naszych klientów i akcjonariuszy nowe inwestycje.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
WIG20 próbuje powalczyć o 2500 pkt
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Giełda
NYSE będzie działać 24/7? To byłaby prawdziwa rewolucja
Giełda
WIG20 znów nie może sforsować poziomu 2500 pkt
Giełda
Łowy na dywidendy czas rozpocząć
Giełda
WIG20 w efektownym stylu powraca powyżej 2500 pkt