Startuje nowy program sektorowy dla przemysłu stoczniowego

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło pierwszy konkurs w ramach pilotażu programu sektorowego INNOship.

Publikacja: 07.03.2018 16:16

Startuje nowy program sektorowy dla przemysłu stoczniowego

Foto: Bloomberg

INNOship to kolejna, nowa inicjatywa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (działanie 1.2 „Sektorowe programy B+R"). Jest to jeden z trzynastu programów sektorowych realizowanych aktualnie przez NCBR, a piętnasty w ogóle.

To program wsparcia prac badawczo-rozwojowych w przemyśle stoczniowym będący inicjatywą Związku Pracodawców Forum Okrętowe (jego członkami są stocznie produkcyjne i remontowe, dostawcy usług, kooperanci i producenci wyposażenia okrętowego, a także inne firmy i instytucje aktywne w branży przemysłu stoczniowego) i NCBR.

– Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wypływa na nowe wody: to pierwszy program sektorowy kierowany do branży stoczniowej i pierwszy w Polsce kompleksowy projekt związany z finansowaniem prac badawczo-rozwojowych w tym sektorze – podkreśla prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR.

- Program INNOship to ważny element kompleksowej strategii na rzecz rozwoju polskiego przemysłu stoczniowego. Mamy ambicję, aby konkurować z najlepszymi, a to będzie możliwe tylko wtedy, gdy postawimy na innowacje – mówi Jerzy Czuczman, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe. Głównym celem programu INNOship jest wzrost konkurencyjności polskiego sektora stoczniowego w perspektywie roku 2023. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe poprzez zwiększenie poziomu innowacji produktowej i technologicznej, a także aktywności podmiotów przemysłu stoczniowego w zakresie ich działalności badawczo-rozwojowej.

– Odbudowa przemysłu stoczniowego jest jednym z priorytetów rządu –  mówi Jarosław Gowin, wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego. – W Polsce mamy wspaniałe tradycje stoczniowe oraz dobrze wykształconych inżynierów. Jeżeli do tego dodamy zwiększenie nakładów na badania i rozwój, osiągniemy nasz cel - przemysł stoczniowy znów może stać się wizytówką polskiej gospodarki - dodaje. – Program jest odpowiedzią na potrzeby pracodawców związanych z rynkiem stoczniowym. To oni dali impuls do stworzenia projektu, który umożliwi lepsze prowadzenie prac badawczo-rozwojowych. Dziś przemysł stawia na wiedzę i innowacje, ponieważ wie, że to one mogą być źródłem przewagi konkurencyjnej – wtóruje Piotr Dardziński, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego.

INNOship przewiduje finansowanie innowacyjnych projektów w zakresie projektowania i produkcji jednostek pływających, w tym m.in. nowych systemów zasilania w energię, a także nowatorskich technologii wspierających infrastrukturę stoczniową oraz portową. Pierwszy, pilotażowy etap programu potrwa dwa lata. W tym czasie planowane jest przeprowadzenie dwóch konkursów, których łączny budżet wyniesie ok. 240 mln zł (I konkurs z budżetem 120 mln zł, II konkurs: dokładna pula zostanie podana po zakończeniu I konkursu).

Nabór wniosków w pierwszym konkursie rozpocznie się już 30 kwietnia br. i potrwa do 29 czerwca 2018 r. W ramach programu finansowane będą projekty obejmujące badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe lub tylko eksperymentalne prace rozwojowe. Elementem projektu mogą być również prace przedwdrożeniowe.

INNOship to kolejna, nowa inicjatywa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (działanie 1.2 „Sektorowe programy B+R"). Jest to jeden z trzynastu programów sektorowych realizowanych aktualnie przez NCBR, a piętnasty w ogóle.

To program wsparcia prac badawczo-rozwojowych w przemyśle stoczniowym będący inicjatywą Związku Pracodawców Forum Okrętowe (jego członkami są stocznie produkcyjne i remontowe, dostawcy usług, kooperanci i producenci wyposażenia okrętowego, a także inne firmy i instytucje aktywne w branży przemysłu stoczniowego) i NCBR.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Fundusze europejskie
Polska może stracić duże środki z funduszy unijnych. KE wykryła nieprawidłowości
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Fundusze europejskie
KPO: do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew z UE
Fundusze europejskie
KE zaakceptowała pierwszy wniosek Polski o płatność z KPO. „Czekamy na przelew”
Fundusze europejskie
Wsparcie w biegu po unijne miliardy
Fundusze europejskie
Nadciąga 28 mld euro z KPO dla energetyki. Na co pójdą pieniądze?