Granty na wsparcie eksportu czekają

Do 13 lutego PARP czeka na wnioski firm zainteresowanych targami w Hanowerze i Expo w Astanie.

Publikacja: 23.01.2017 18:54

Granty na wsparcie eksportu czekają

Foto: Bloomberg

Na mikro-, małe i średnie firmy, które chcą ubiegać się o dofinansowanie udziału w Międzynarodowej Wystawie Expo w Astanie w 2017 r. i targach Hannover Messe 2017, czeka 50 mln zł. To pula aktualnego konkursu Go to Brand (poddziałanie 3.3.3 programu „Inteligentny rozwój").

– Udział w największych światowych targach przemysłowych w Hanowerze oraz wystawie Expo w Kazachstanie to ogromna szansa polskich producentów nie tylko na wypromowanie swoich produktów, ale też nawiązanie cennych kontaktów biznesowych i obserwację trendów na globalnym rynku – mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju. Na wsparcie finansowe mogą liczyć eksporterzy posiadający innowacyjny wyrób lub usługę oraz aspirujący do bycia marką rozpoznawalną na rynkach międzynarodowych. Preferowane będą firmy, które wdrożyły, zleciły bądź zakupiły prace badawczo-rozwojowe albo prowadzą je samodzielnie. Dotacje pomogą pokryć m.in. koszty wynajmu powierzchni i zabudowy stoiska, usług doradczych dotyczących umiędzynarodowienia firmy, podróży służbowych, noclegów, a także działań informacyjnych i promocyjnych związanych z udziałem w wydarzeniu. Ogółem na promocję marek produktowych (poddziałanie 3.3.3) zarezerwowano w programie „Inteligentny rozwój" 90 mln euro z UE.

Promocja gospodarki

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła już też konkurs dotyczący udziału firm z sektora MŚP w działaniach promocyjnych przewidzianych w 12 branżowych programach promocji oraz pięciu programach promocji na rynkach perspektywicznych. PARP będzie przyjmować wnioski od 10 lutego do 13 marca br. Budżet konkursu to 200 mln zł.

Go to Brand to jedno z trzech źródeł wsparcia eksporterów z programu „Inteligentny rozwój". Drugie to poddziałanie 3.3.2 Marka Polskiej Gospodarki – Brand, którego celem jest umocnienie na arenie międzynarodowej pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki poprzez upowszechnienie przekazu o innowacyjności i wysokiej jakości polskich marek.

Promocja Marki Polskiej Gospodarki (poprzez tzw. programy ogólne i branżowe) jest ukierunkowana na wybrane rynki zagraniczne (są to: Algieria, Indie, Iran, Meksyk i Wietnam) i realizowana z udziałem przedsiębiorców reprezentujących wybranych 12 branż (sprzęt medyczny, maszyny i urządzenia, kosmetyki, IT/ICT, biotechnologia i farmaceutyka, moda polska, budowa i wykańczanie budowli, jachty i łodzie, meble, polskie specjalności żywnościowe, sektor usług prozdrowotnych oraz części samochodowe i lotnicze). Na poddziałanie 3.3.2 przeznaczono 30 mln euro z UE.

Nowe mosty

Trzecie źródło finansowania to poddziałanie 3.3.1 „Polskie mosty technologiczne". To zmodyfikowana kontynuacja instrumentu znanego z lat 2007–2013. Celem mechanizmu, na który przeznaczono 42,2 mln euro z UE, jest przyśpieszenie rozwoju rodzimych firm zainteresowanych sprzedażą innowacyjnych produktów i usług lub inwestycjami na rynkach zagranicznych (chodzi o ok. 20 rynków, a nie jak dotychczas tylko Dolinę Krzemową w USA).

Firmy uzyskają wsparcie m.in. w formie specjalistycznego doradztwa przy tworzeniu strategii marketingowej dotyczącej ekspansji na rynek docelowy oraz wsparcie ze strony doświadczonych mentorów w nawiązywaniu kontaktów o charakterze gospodarczym lub technologicznym.

Opinie

Jakub Tomżyński, ekspert w zespole ds. ulg i dotacji w KPMG w Polsce

W ostatnich latach odnotowujemy systematyczny wzrost wolumenu polskiego eksportu. Ekspansja producentów na nowe rynki jest szansą na rozwój firmy, zwiększenie jej konkurencyjności oraz zdobycie nowych doświadczeń. Dotacje dla eksportu stanowią jeden ze sposobów optymalizacji kosztowej umiędzynarodowienia firm z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które dają możliwość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej do 85 proc. kosztów kwalifikowanych związanych m.in. z uczestnictwem w działaniach promocyjnych czy opracowaniem oraz wdrożeniem strategii rozwoju eksportu. Ze względu na konkursowy tryb przyznawania dotacji decydujące jest właściwe przygotowanie projektu oraz dokumentacji aplikacyjnej. Ocenie podlegają informacje zawarte we wniosku, opisujące cele i budżet projektu oraz obrazujące przyczyny, przebieg i efekty planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności jego konkurencyjność na rynku międzynarodowym.

Zaplanowanie i wdrożenie długoterminowej strategii rozwoju firmy, uwzględniającej finansowanie publiczne, jest więc szansą rozwoju dla innowacyjnych podmiotów.

Dariusz Kucharczyk, menedżer rozwoju produktów Banku Zachodniego WBK

W dzisiejszych czasach kluczem do rozwoju eksportu są innowacyjność i zaawansowanie technologiczne produktów. Obie te kwestie znajdują się w centrum zainteresowania perspektywy unijnej 2014–2020. Niestety, mimo zdawałoby się już wieloletniego zakorzenienia programów unijnych w Polsce, wiele firm cały czas nie wierzy, że może być beneficjentem dotacji wspierających innowacyjność. Odstraszają je hasła o nakładach na badania, rozwój, innowacyjność, nowe technologie i nowomowa urzędnicza. Tymczasem codzienne działania związane z rozwojem produktu czy usługi, patenty, nowe recepty, poprawki wdrażane w procesie to też praca nad innowacjami. Dlatego tym bardziej zachęcamy do wnioskowania o dotacje z kredytu na innowacje technologiczne, będącego częścią programu operacyjnego „Inteligentny rozwój". Nabór wniosków startuje 20 lutego i potrwa do 29 marca. Ten lubiany przez firmy program łączący elementy kredytu bankowego z dotacją będzie wspierał spółki zamierzające realizować inwestycje związane z wdrożeniem nowej technologii. My oczywiście zachęcamy do wnioskowania o kredyt technologiczny w BZ WBK.

Na mikro-, małe i średnie firmy, które chcą ubiegać się o dofinansowanie udziału w Międzynarodowej Wystawie Expo w Astanie w 2017 r. i targach Hannover Messe 2017, czeka 50 mln zł. To pula aktualnego konkursu Go to Brand (poddziałanie 3.3.3 programu „Inteligentny rozwój").

– Udział w największych światowych targach przemysłowych w Hanowerze oraz wystawie Expo w Kazachstanie to ogromna szansa polskich producentów nie tylko na wypromowanie swoich produktów, ale też nawiązanie cennych kontaktów biznesowych i obserwację trendów na globalnym rynku – mówi Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju. Na wsparcie finansowe mogą liczyć eksporterzy posiadający innowacyjny wyrób lub usługę oraz aspirujący do bycia marką rozpoznawalną na rynkach międzynarodowych. Preferowane będą firmy, które wdrożyły, zleciły bądź zakupiły prace badawczo-rozwojowe albo prowadzą je samodzielnie. Dotacje pomogą pokryć m.in. koszty wynajmu powierzchni i zabudowy stoiska, usług doradczych dotyczących umiędzynarodowienia firmy, podróży służbowych, noclegów, a także działań informacyjnych i promocyjnych związanych z udziałem w wydarzeniu. Ogółem na promocję marek produktowych (poddziałanie 3.3.3) zarezerwowano w programie „Inteligentny rozwój" 90 mln euro z UE.

Fundusze europejskie
KPO: do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew z UE
Fundusze europejskie
KE zaakceptowała pierwszy wniosek Polski o płatność z KPO. „Czekamy na przelew”
Fundusze europejskie
Wsparcie w biegu po unijne miliardy
Fundusze europejskie
Nadciąga 28 mld euro z KPO dla energetyki. Na co pójdą pieniądze?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Fundusze europejskie
Unijne trzy razy „tak” dla Polski. Bruksela odblokuje pieniądze z KPO