Co to jest Portal Podatkowy i jak z niego korzystać

Na stronie www.finanse.mf.gov.pl można znaleźć dużo informacji niezbędnych dla prawidłowego wywiązywania się z obowiązków wobec fiskusa. Jest to serwis Ministerstwa Finansów, który może pomóc lepiej zrozumieć zagadnienia podatkowe.

Publikacja: 29.09.2016 06:00

Co to jest Portal Podatkowy i jak z niego korzystać

Foto: 123RF

System podatkowy wiąże się z wieloma formalnościami stanowiącymi spore obciążenie dla podatników. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorców, którzy podlegają obowiązkom z tytułu różnych podatków. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów Portal Podatkowy może być bardzo pomocny w uzyskiwaniu informacji niezbędnych dla prawidłowego wywiązywania się z tych obowiązków.

Portal zawiera dobrze uporządkowany, a dzięki temu łatwy w odbiorze. Ponadto umożliwia elektroniczne załatwianie spraw podatkowych bez uwierzytelnionego podpisu elektronicznego. Jest więc ciekawą alternatywa dla ePAP-u, który był stworzony z myślą o sprawach urzędowych wszelkiego rodzaju. Portal Podatkowy ze względu na ściślejsze przeznaczenie, może zostać efektywniej wykorzystany do obsługi spraw podatkowych.

Aby korzystać z portalu, wystarczy na stronie Ministerstwa Finansów (finanse.mf.gov.pl) wybrać ikonę „Portal Podatkowy" umieszczoną w prawym górnym rogu ekranu. Opisane w artykule zakładki znajdują się po lewej stronie ekranu. Ponadto, po zalogowaniu użytkownicy uzyskują dostęp do usług elektronicznych, które będą opisane w kolejnych artykułach z cyklu o Portalu Podatkowym.

„Niezbędnik podatnika"

Po wyborze zakładki „Niezbędnik podatnika" można uzyskać dostęp do informacji dotyczących poszczególnych podatków. Ministerstwo opisuje je w przystępny sposób, kładąc nacisk na praktyczną stronę opodatkowania.

Na przykład w części dotyczącej PIT podatnicy dowiedzą się:

- jakie są dostępne formy rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych (np.: ryczałt, karta podatkowa);

- jak wygląda skala podatkowa;

- ile wynoszą koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy;

- jakie zeznania składają podatnicy.

„Przewodniki"

Ta zakładka zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ można w niej znaleźć rozwiązania istotnych problemów. Opis sposobu postępowania w danej sytuacji pozwala samodzielnie poradzić sobie z formalnościami.

Przewodniki dotyczą na przykład:

- zasad fakturowania;

- opodatkowania likwidacji działalności gospodarczej;

- metod rozliczeń VAT;

- wspólnego opodatkowania małżonków.

„Baza wiedzy"

Rolę przewodników pełnią również wydawane przez Ministerstwo Finansów broszury. Publikacje dotyczą najistotniejszych zagadnień podatkowych, często wiążą się z ważnymi zmianami w prawie podatkowym. Dzięki nim podatnicy mogą zrozumieć zasady rozliczeń z organami podatkowymi. Przykładowe tytuły broszur to:

- Zasady odliczania podatku od towarów i usług przez podatników prowadzących działalność o charakterze mieszanym, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych od 1 stycznia 2016 r.;

- Opodatkowanie dochodów z najmu, dzierżawy osiąganych poza działalnością gospodarczą;

- Opodatkowanie dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości;

- Zasady opodatkowania spadków i darowizn.

Opracowania przedstawiają problematykę w sposób zasługujący na uznanie. Dzięki nim podatnicy bez problemu zrozumieją ważne dla nich zagadnienia.

Broszury dostępne są w zakładce „Baza wiedzy", gdzie przeglądarka pozwala wybrać odpowiedni rodzaj dokumentu, zagadnienie oraz rok wydania.

„Kalkulatory"

W zakładce znajdują się cztery kalkulatory przydatne w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej.

1. Kalkulator odsetek od zaległości podatkowych

Wpłaty po terminie wymagają uwzględniania odsetek, do których obliczenia zobowiązany jest podatnik. Wartość oprocentowania jest zmienna, co sprawia, że wyliczenie kwoty odsetek za dłuższy okres może być skomplikowane. Obsługa kalkulatora jest bardzo prosta.

2. Kalkulator VAT

Pozwala przeliczać kwoty brutto/netto.

3. Kalkulator wynagrodzeń

Umożliwia szybkie ustalenie kwot związanych z PIT (np. zaliczka, składki, wynagrodzenie netto).

4. Kalkulator odsetek ustawowych

Odsetki ustawowe wiążą się z zaległościami cywilnoprawnymi i nie mają zastosowania do zaległości podatkowych.

„Wyszukiwarki"

Wśród wyszukiwarek znajduje się kilka, którymi naprawdę warto się zainteresować.

1. Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT

Wyszukiwarka dotyczy kwestii ważnej z punktu widzenia VAT. Aby uzyskać informację, wystarczy wpisać NIP kontrahenta.

2. Potwierdzanie numeru VAT UE (VIES)

W tym miejscu portal przekierowuje na stronę Komisji Europejskiej, gdzie można sprawdzić autentyczność numeru kontrahenta zagranicznego.

3. Wyszukiwarka SIP

Wyszukiwarka umożliwia łatwe odnalezienie interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych przez organy podatkowe. Może to ułatwić rozwiązanie problemów związanych z  niejasnością przepisów.

W osobnej zakładce ministerstwo umieściło wyszukiwarkę adresów organów podatkowych („Adresy izb i urzędów").

„Ważne terminy"

Wykaz ma formę kalendarza, w którym oznaczono istotne terminy z podziałem na poszczególne podatki. Kalendarz jest bardzo przejrzysty, dzięki niemu szybko można upewnić się, że nie mija ważny termin.

Kolory są przyporządkowane podatkom (np.: czerwony – VAT). Pod kalendarzem znajduje się krótki opis czynności, dla wykonania których mija termin oznaczonego dnia.

Pozostałe

Zakładki związane z deklaracjami („eDeklaracje", „Dla płatników" oraz „Formularze") wymagają osobnego omówienia. Objaśnienie jak korzystać z portalu w celu składania druków za pośrednictwem internetu, znajdzie się w kolejnym artykule.

Na uwagę zasługuje szczególnie możliwość korzystania z portalu w celu załatwiania spraw podatkowych bez wychodzenia z domu. Również tej części Portalu Podatkowego zostanie poświęcony osobny artykuł.

Podsumowanie

Okazuje się, że Ministerstwo Finansów może bardzo ułatwić podatnikom radzenie sobie z formalnościami podatkowymi, wykorzystując do tego celu internet. Warto skorzystać ze starań ministerstwa, ponieważ dzięki tym rozwiązaniom wiele spraw można załatwić samodzielnie bez wychodzenia z domu.

Podatnicy mogą korzystać z Portalu Podatkowego na trzy sposoby:

1. uzyskiwać informacje niezbędne dla wywiązywania się z obowiązków podatkowych,

2. wypełniać oraz składać deklaracje za pośrednictwem internetu („eDeklaracje"),

3. składać i odbierać pisma w formie elektronicznej oraz załatwiać niektóre sprawy (po zalogowaniu).

Wszechstronność portalu wiąże się z dobrze przemyślaną strategią. Żeby załatwiać sprawy za pośrednictwem internetu, najpierw trzeba uzyskać niezbędne informacje dotyczące procedur. Dlatego w pierwszej kolejności została opisana właśnie ta część portalu.

Autor jest głównym specjalistą w Urzędzie Miasta Szczecin

System podatkowy wiąże się z wieloma formalnościami stanowiącymi spore obciążenie dla podatników. Dotyczy to przede wszystkim przedsiębiorców, którzy podlegają obowiązkom z tytułu różnych podatków. Przygotowany przez Ministerstwo Finansów Portal Podatkowy może być bardzo pomocny w uzyskiwaniu informacji niezbędnych dla prawidłowego wywiązywania się z tych obowiązków.

Portal zawiera dobrze uporządkowany, a dzięki temu łatwy w odbiorze. Ponadto umożliwia elektroniczne załatwianie spraw podatkowych bez uwierzytelnionego podpisu elektronicznego. Jest więc ciekawą alternatywa dla ePAP-u, który był stworzony z myślą o sprawach urzędowych wszelkiego rodzaju. Portal Podatkowy ze względu na ściślejsze przeznaczenie, może zostać efektywniej wykorzystany do obsługi spraw podatkowych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP