3 lipca 2017 roku minął rok od wejścia do polskiego porządku prawnego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku, określanego jako rozporządzenie MAR (Market Abuse Regulation). Rozporządzenie wprowadziło istotne zmiany m. in. w zakresie raportowania zdarzeń cenotwórczych i informacji poufnych przez spółki publiczne.
Od 3 lipca 2016 roku zakres obowiązkowego raportowania przez spółki publiczne jest wyznaczony wyłącznie przez definicję informacji poufnej zawartą w art. 7 rozporządzenia MAR.
Samodzielność pełna obaw
Od dnia obowiązywania rozporządzenia MAR obowiązek oceny, czy dane zdarzenie jest informacją poufną, którą należy opublikować, spoczywa na spółkach. Nowe zasady przekazywania informacji poufnych obowiązują zarówno emitentów notowanych na rynku głównym, jak i alternatywnym systemie obrotu. Co oczywiste, konieczność samodzielnego zakwalifikowania danego zdarzenia jako informacji poufnej, a co za tym idzie konieczność raportowania, rodziły duże obawy wśród uczestników rynku kapitałowego.
Wobec zwiększenia ryzyka ciążącego na zarządach spółek publicznych w związku z wykonywaniem obowiązków informacyjnych, prawnicy związani ze środowiskiem, a także m. in. Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, rekomendowali utworzenie przez spółki publiczne indywidualnego katalogu informacji, które w danej spółce będą uznawane za informację poufną, a co za tym idzie, która będzie podlegała ogłoszeniu. W odpowiedzi na pojawiające się stanowiska oraz publikacje, Komisja Nadzoru Finansowego zwróciła uwagę, że ich stosowanie nie będzie zwalniało spółek publicznych z odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków informacyjnych, choć starania emitenta w razie naruszenia mogą mieć wpływ na wymiar kary.
Nowy, a stary porządek prawny
Sytuację dodatkowo utrudniał fakt, że niektóre obowiązujące wówczas przepisy nie zostały dostosowane do nowego porządku prawnego. Szybko na rynku pojawiły się również publikacje wskazujące, że wraz z wejściem w życie przepisów rozporządzenia MAR, doszło do zniesienia niektórych zakazów i nakazów ustanowionych przez ustawę o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. W odpowiedzi na pojawiające się wypowiedzi, Komisja Nadzoru Finansowego wydała stanowisko, w którym stwierdziła, że nakazy i zakazy wprowadzone m. in. w ustawie o ofercie, w zakresie w jakim nie są sprzeczne z przepisami rozporządzenia MAR, nadal pozostają wzorcem zachowania się ich adresata. W związku z tym, w przypadku ich naruszenia, zastosowanie znajdą dotychczasowe przepisy sankcyjne. Do dnia ogłoszenia nowelizacji obowiązującej od 6 maja 2017 roku, Komisja Nadzoru Finansowego nie ustaliła jednak żadnych kar za naruszenie obowiązków wprowadzonych rozporządzeniem MAR.