Wybór odpowiednich warunków dostawy ładunku jest jednym z kluczowych elementów kontraktu. W szczególności takiego, który przewiduje transport towaru na znacznej odległości, gdy czas, koszty i ryzyko takiej podróży mocno wpływają na realizację całej umowy. W szczególności warto zwrócić uwagę na to, że negocjowanie wielu innych elementów, w tym ceny, terminów i warunków płatności musi być skorelowane z wybranym sposobem dostarczenia ładunku.
Wzajemne relacje
Wydaje się to oczywiste. Zupełnie inna jest cena palety akumulatorów, jeżeli sprzedający udostępnia je w swoim magazynie i nie zamierza w ogóle angażować się w ich transport, a inna, gdy zobowiąże się przewieźć je do wyznaczonego przewoźnika i jeszcze inna (zapewne wyższa), gdy będzie odpowiadał za dostarczenie ładunku aż do magazynu kupującego.
Tak samo warunki i terminy płatności mogą zależeć od sposobu i daty uznanej za dostarczenie ładunku. Przykładowo zapis w kontakcie, że zapłata ma nastąpić w dwa tygodnie po dacie dostawy ma zupełnie inny wydźwięk, gdy dostawa towaru opiera się na formule CPT i inny, gdy przy tych samych parametrach kontraktu strony wpisały dostawę na warunkach DAP. Jeżeli do tego założymy, że siedziba sprzedającego znajduje się w Brazylii, kupującego na Litwie, a transport odbywa się drogą morską, różnica będzie oczywista.
W pierwszym przypadku dwutygodniowy termin zaczyna biec już w momencie przekazania towaru przewoźnikowi, np. w momencie załadowania na statek w jakimś brazylijskim porcie. W praktyce litewska firma będzie zobowiązana do zapłaty za towar, którego nie miała nawet szans zobaczyć (najprawdopodobniej znajduje się gdzieś na środku Atlantyku). Zupełnie inaczej w przypadku dostawy na warunkach DAP (Litwa), gdzie dwutygodniowy termin na uregulowanie należności zacznie biec dopiero po dotarciu towaru na Litwę (np. do portu w Kłajpedzie).
Wreszcie wybór odpowiednich warunków transportu musi być skorelowany z płatnością, szczególnie gdy strony zamierzają wykorzystać którąś z tzw. uwarunkowanych form płatności (inkaso dokumentowe, akredytywa dokumentowa). Wówczas uzgodnienie odpowiednich dokumentów, potwierdzających m.in. dostarczenie towaru do przewoźnika lub dokonanie samego przewozu musi odpowiadać realnie wykorzystywanym gałęziom transportu. Inaczej niemożliwe może być skompletowanie odpowiednich dokumentów.