Zmiany dla klientów firm inwestycyjnych

Znacząco zmieni się od początku przyszłego roku sytuacja klienta firmy inwestycyjnej. Będzie on lepiej i skuteczniej chroniony. Jakie więc zmiany czekają klienta, który zechce zainwestować w instrumenty finansowe i w tym celu podejmie współpracę z firmą inwestycyjną.

Publikacja: 30.06.2017 05:40

Zmiany dla klientów firm inwestycyjnych

Foto: Fotolia.com

Pakiet MiFID2/MiFIR, (na który składają się przede wszystkim dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z 15 maja 2014 r. („MiFID2") oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z 15 maja 2014 r. („MiFIR")) będzie się stosować od 3 stycznia 2018 r.

Testowanie wiedzy i doświadczenia

Współpraca firmy inwestycyjnej i klienta rozpocznie się od sprawdzenia wiedzy i doświadczenia klienta w inwestowaniu. MiFID2 nie wskazuje, w jakiej formie ma się to odbyć, ale praktyką jest przeprowadzanie testu. Dla osób, które mają już za sobą przygodę z inwestowaniem, nie jest to nic nowego, bo takie testy są już stosowane przez firmy inwestycyjne. Wynik testu ma pokazać, jakie instrumenty finansowe są odpowiednie dla klienta, tzn. zapewnić, że klient ma odpowiednią wiedzę, żeby zrozumieć specyfikę instrumentu finansowego oraz podjąć świadomą i dobrą dla siebie decyzję inwestycyjną.

Firma inwestycyjna, która świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego, zgromadzi dane o sytuacji finansowej klienta, jego zdolności do ponoszenia strat, czyli apetytu na ryzyko oraz celów inwestycyjnych, w tym tolerancji do ponoszenia ryzyka. Wszystkie te działania mają zapewnić, żeby zarekomendowane klientom usługi inwestycyjne i instrumenty finansowe były adekwatne do posiadanej przez klienta wiedzy i doświadczenia w dziedzinie inwestycji.

Istotne ostrzeżenie

Test wiedzy i doświadczenia ma określić zakres usług inwestycyjnych, które są odpowiednie dla klienta. Klient może odmówić wypełnienia testu. Na podstawie jego wyników firma inwestycyjna może też ocenić, że nie ma on wiedzy i doświadczenia niezbędnego do bezpiecznego inwestowania w jakiekolwiek produkty inwestycyjne. Czy oznacza to koniec przygody z inwestowaniem? Niekoniecznie. Jeśli klient odmówi wypełnienia testu, wówczas firma inwestycyjna powiadomi go o niemożności wykonania oceny jego wiedzy i doświadczenia, a co za tym idzie o tym, że firma nie może ocenić, które z oferowanych przez nią produktów są dla niego właściwe. Jeśli na podstawie wyników testu odpowiedniości, firma inwestycyjna dojdzie do wniosku, że produkt lub usługa nie są odpowiednie dla takiego inwestora, klient otrzyma ostrzeżenie, że nie powinien inwestować w dany produkt lub usługę. Wbrew temu, może on wnioskować o świadczenie na jego rzecz danych usług lub wykonywanie jego zleceń. Taki wniosek firma inwestycyjna może zaakceptować lub odmówić realizacji zlecenia.

Jaki jest cel takiego rozwiązania? Klientowi należy umożliwić inwestowanie w takie instrumenty finansowe, które są dla niego odpowiednie ze względu na posiadaną wiedzę i doświadczenie inwestycyjne. A jeśli klient będzie chciał zainwestować w instrumenty nierekomendowane i nieodpowiednie dla niego, musi mieć pełną świadomość ryzyka, jakie się z tym wiąże. W rzeczywistości przepis, który ma chronić przede wszystkim interesy klientów, asekuruje również firmy inwestycyjne, chroniąc je przed zarzutem, że zaoferowały skomplikowany instrument finansowy osobie, która nie powinna w niego inwestować. A ten argument był wielokrotnie, niekiedy słusznie, podnoszony w sporach sądowych.

Klient dobrze poinformowany

Kluczową kwestią, która rozszerza pakiet MiFID2/MiFIR są obowiązki informacyjne wobec klientów. Prawodawcy unijnemu przyświecała myśl, że wyłącznie bardzo dobrze poinformowany klient może podjąć świadomą decyzję inwestycyjną. Dobrze wypełniony obowiązek informowania klientów uchroni również firmy inwestycyjne przed potencjalnymi roszczeniami ze strony niezadowolonych klientów, którzy stracili na inwestycji w instrumenty finansowe.

Rzetelnie i wyraźnie

Generalna zasada zakłada, że wszystkie informacje kierowane przez firmy inwestycyjne do klientów mają być rzetelne, wyraźne i niewprowadzające w błąd. Klientom należy dostarczyć informacji dotyczących firmy inwestycyjnej i jej usług, instrumentów finansowych i proponowanych strategii inwestycyjnych, miejsca ich wykonania oraz wszystkich informacji dotyczących kosztów. Jeśli firma inwestycyjna świadczy usługi doradztwa inwestycyjnego zobowiązana jest dodatkowo do poinformowania klienta o tym, czy doradztwo jest świadczone w sposób niezależny, na analizie jakich produktów się opiera oraz czy firma zapewni klientowi okresową ocenę odpowiedniości instrumentów finansowych, które mu rekomendowała, tj. czy firma sprawdza, czy zarekomendowane instrumenty są nadal odpowiednie dla tego klienta.

Jakie koszty i zyski

Poza obowiązkami informacyjnymi, prawodawca unijny rozszerzył również obowiązki sprawozdawcze wobec klientów. Firmy inwestycyjne zobowiązane będą do przekazywania klientom sprawozdań dotyczących świadczonych na ich rzecz usług. Takie sprawozdania obejmować mają okresowe informacje dotyczące rodzaju i złożoności instrumentów finansowych, charakteru usług świadczonych na rzecz klienta, a w stosownych przypadkach również kosztów świadczonych usług. Pakiet MiFID2/MiFIR wprowadza obligatoryjny obowiązek przekazywania klientowi informacji o wszystkich kosztach i opłatach związanych ze świadczeniem usług lub wykonywaniem zleceń klienta przed rozpoczęciem ich wykonywania, a w niektórych przypadkach również po zakończeniu. W zakres informacji przekazywanych klientowi wchodzi kwotowe oraz procentowe wyliczenie kosztów i opłat związanych z danym instrumentem finansowym. Jeśli dany koszt jest sumą kilku składników, firma inwestycyjna, na życzenie klienta, zobowiązana będzie do podania mu wartości poszczególnych składników w ujęciu zarówno kwotowym jak i procentowym. Towarzyszyć ma temu ilustracja obrazująca skumulowany wpływ kosztów na zwrot z inwestycji. Klient ma zatem zobaczyć nie tylko kwotowo, ale również graficznie, jak wysokość kosztów odnosi się do potencjalnych korzyści, które uzyska i czy wartość tych kosztów ulegnie zmianie w trakcie życia tej inwestycji.

Informowanie o wszystkich kosztach i opłatach ma się również przyczynić do zwiększenia przejrzystości cenowej i konkurencyjności na rynku usług inwestycyjnych. Klient będzie mógł porównać rzeczywiste obciążenia związane z daną transakcją i wybrać firmę, która będzie dla niego najbardziej korzystna cenowo.

Pisemne uzasadnienie

Jeśli firma inwestycyjna świadczy na rzecz klienta usługę doradztwa inwestycyjnego, zobowiązana jest każdorazowo do przekazania klientowi detalicznemu informacji, że taka usługa jest odpowiednia dla klienta, czyli odpowiada jego preferencjom, celom i właściwościom. Doradca zobowiązany będzie również do przekazania pisemnego uzasadnienia udzielonej porady inwestycyjnej, w którym uargumentuje jej odpowiedniość dla klienta. Innymi słowy już niedługo porada inwestycyjna uzyskana od doradcy będzie niejako "skrojona na miarę klienta", co przekłada się na jej większe dopasowanie i mniejsze ryzyko pomyłki, zarówno po stronie klienta, jak i doradcy, który uzasadniając udzieloną rekomendację dodatkowo sprawdzi, czy rzeczywiście jest ona odpowiednia dla klienta. Jest to kolejne zabezpieczenie interesów klienta detalicznego zapewniające, aby nie poniósł straty w związku z tym, że osobistą rekomendację przedstawiono w sprawozdaniu niedokładnie lub niekorzystnie.

Zdaniem autorki

Joanna Niewiadomska, prawnik w zespole bankowości i finansów kancelarii Bird & Bird

Warto pamiętać, że informacje przekazywane klientom będą musiały spełniać dodatkowy warunek, a mianowicie muszą zostać przekazane na tzw. trwałym nośniku. Zgodnie z regulacją, za taki nośnik uważa się każde urządzenie, które pozwala klientowi na przechowywanie informacji, które są do niego kierowane, i na przyszłe korzystanie z nich przez cały okres, który tych informacji dotyczy a także pozwala na niezmienne odtworzenie przechowywanych informacji. Może to być tradycyjny list, e-mail, płyta CD czy nośnik USB.

Pakiet MiFID2/MiFIR, (na który składają się przede wszystkim dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z 15 maja 2014 r. („MiFID2") oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z 15 maja 2014 r. („MiFIR")) będzie się stosować od 3 stycznia 2018 r.

Testowanie wiedzy i doświadczenia

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP