Transport za granicą: tylko część kierowców pojedzie do Francji. Prawo nie obejmuje samozatrudnionych

Zaostrzone prawo nie obejmie samozatrudnionych, ale Francuzi sprawdzą, czy to nie fikcja.

Aktualizacja: 13.06.2016 09:14 Publikacja: 13.06.2016 08:51

Transport za granicą: tylko część kierowców pojedzie do Francji. Prawo nie obejmuje samozatrudnionych

Foto: Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz

Polscy przewoźnicy wiele obiecywali sobie po spotkaniu z przedstawicielami francuskiej administracji publicznej w Brukseli. Mieli na nim poznać szczegółowe interpretacje przepisów Loi Macron, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. we Francji.

– Spotkanie było rozczarowujące. Po jego zakończeniu mieliśmy więcej wątpliwości nawet co do zasadniczych obowiązków przewoźników niż przed rozpoczęciem rozmów – mówi Joanna Jasiewicz, adwokat z kancelarii Gide Loyrette Nouel, która uczestniczyła w spotkaniu. – Ograniczono też możliwość zadawania pytań do trzech na jedną organizację. A odpowiedzi były dalece niezadowalające, pełne ogólników.

Wątpliwości polskich firm

Ciągle nie wiadomo, jaka stawka minimalnego wynagrodzenia będzie stosowana do oceny wynagrodzeń polskich kierowców: czy ustawowa płaca minimalna we Francji, czy niższa stawka wynikająca z układu zbiorowego dla transportu. Przedstawicielom przewoźników udało się jednak ustalić, że samozatrudnieni, czyli kierowcy prowadzący własną działalność gospodarczą, nie będą brani pod uwagę przy egzekwowaniu nowych przepisów.

– Francuzi zaznaczają jednak przy okazji, że będą weryfikować, czy samozatrudnienie kierowcy nie jest fikcyjne – mówi Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. – Przy tym Francuzi sami określą, według jakich kryteriów będą oceniali, który kierowca może być samozatrudniony, a który omija przepisy.

Wzory dokumentów ciągle nieznane

Co ważne, ciągle nie wiadomo, jak będą wyglądały nowe zaświadczenia o delegowaniu, które każdy kierowca jadący do Francji po 1 lipca 2016 r. będzie musiał mieć w kabinie. Z informacji, jakie uzyskali polscy przewoźnicy, wynika, że będzie on niedługo dostępny na internetowej stronie francuskiego Ministerstwa Pracy: travail-emploi.gouv.fr. Ma on się tam pojawić „już" w przyszłym tygodniu.

Zaświadczenie będzie wystawiane w języku francuskim przez pracodawcę wysyłającego kierowcę do Francji. Ten dokument będzie ważny przez najwyżej sześć następujących po sobie miesięcy i może obejmować wiele operacji związanych z delegowaniem bez potrzeby ich uprzedniego uszczegółowiania.

Zaświadczenie będzie zawierać informację na temat przewoźnika, w tym numer wpisu do rejestru przewoźników, kierowcy, jego wynagrodzenia oraz dane przedstawiciela firmy we Francji.

Opinia

Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu transportu w Związku Międzynarodowych Przewoźników Drogowych

Nie możemy uznać za dobre nowych informacji o Loi Macron, np. takiej, że ograniczenia wynikające z tych przepisów, wchodzących w życie od 1 lipca 2016 r., nie będą dotyczyły samozatrudnionych. Mam wrażenie, że będzie to jedynie kolejny element rozgrywki z polskimi przewoźnikami, gdyż francuscy kontrolerzy zastrzegli sobie prawo do sprawdzania, czy samozatrudnienie nie zastępuje etatu. Nie satysfakcjonuje nas też zapowiedź, że tłumaczyć będziemy na francuski tylko zaświadczenie o delegowaniu i umowę z przedstawicielem firmy na Francję. Zdecydowanie nie zgadzamy się na objęcie polskich przewoźników zagranicznymi przepisami o płacy minimalnej. I dlatego będziemy ponownie protestować w Brukseli, już 14 czerwca.

Polscy przewoźnicy wiele obiecywali sobie po spotkaniu z przedstawicielami francuskiej administracji publicznej w Brukseli. Mieli na nim poznać szczegółowe interpretacje przepisów Loi Macron, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. we Francji.

– Spotkanie było rozczarowujące. Po jego zakończeniu mieliśmy więcej wątpliwości nawet co do zasadniczych obowiązków przewoźników niż przed rozpoczęciem rozmów – mówi Joanna Jasiewicz, adwokat z kancelarii Gide Loyrette Nouel, która uczestniczyła w spotkaniu. – Ograniczono też możliwość zadawania pytań do trzech na jedną organizację. A odpowiedzi były dalece niezadowalające, pełne ogólników.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP