Umowy gospodarcze a transport morski: Dostawa towaru do burty statku, ale bez obowiązku załadunku

W handlu międzynarodowym, szczególnie pomiędzy firmami z różnych kontynentów, bardzo często zastosowanie znajduje transport morski. Strony muszą wówczas ustalić, kto ponosi koszt załadunku na kontenerowiec, która strona płaci za transport lub ponosi koszty wyładunku.

Publikacja: 26.05.2017 07:00

Umowy gospodarcze a transport morski: Dostawa towaru do burty statku, ale bez obowiązku załadunku

Foto: www.sxc.hu

Część kontraktu, regulującą zasady dostarczenia towaru, można negocjować krok po kroku. Kontrahenci mogą ustalić, kto za co odpowiada, do jakiego miejsca ma dowieźć ładunek sprzedający, a gdzie odebrać go kupujący. W kolejnych paragrafach mogą ustalać zasady odpowiedzialności w przypadku uszkodzenia lub utraty ładunku. Taka metoda może być skuteczna, ale i czasochłonna. Wiąże się także z ryzykiem pominięcia lub nieprecyzyjnego ustalenia pewnych zasad. Stąd w praktyce międzynarodowego handlu częste odwołania do zwyczajów lub pewnych standardowych reguł, czyli zwyczajów spisanych (tzw. uzansów).

Pozostało 91% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP