Potwierdził to Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w wyroku z 1 lutego 2016 r. (sygn. akt XVII AmC 347/15).
Cecylia J. prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży towarów za pośrednictwem strony internetowej. Umieściła na niej „Regulamin sklepu internetowego" zawierający zapis: „[tu nazwa witryny] nie odpowiada za opóźnienia w dostawie spowodowane niewywiązaniem się przez Pocztę Polską z umów obsługi przewozowej i pocztowej".
Zapis zakwestionowała Fundacja X zajmująca się interesami konsumentów. Jej zdaniem jest sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco narusza interesy konsumentów. W pozwie do sądu Fundacja domagała się uznania zapisu za niedozwolone postanowienie umowne i zakazania wykorzystywania w obrocie z konsumentami. Oświadczyła też, że pozwana stosowała zaskarżone postanowienie przez sześć miesięcy poprzedzających wniesienie powództwa. Na dowód załączyła wydruk komputerowy zawartości strony internetowej, na której zamieszczono regulamin.
Czy fundacja może zaskarżyć wzorzec
Właścicielka sklepu najpierw uznała powództwo i zmieniła zapis regulaminu, ale potem wniosła o odrzucenie pozwu. Jak wyjaśniła, Fundacja nie może być uznana za organizację pozarządową, której działalność ma na celu ochronę interesów konsumentów, gdyż w istocie prowadzi działalność gospodarczą. Nie miała zatem legitymacji procesowej do wniesienie powództwa o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone, zgodnie z art. 479(38) § 1 kodeksu postępowania cywilnego.
Sąd okręgowy nie zgodził się z tym. Z treści złożonego do akt sprawy statutu Fundacji nie wynikało wprawdzie wprost, że celem jej działania jest ochrona interesów konsumentów, ale jest to zadanie statutowe służące realizacji tych celów. To wystarczy, by uznać legitymację procesową Fundacji w tej sprawie. Sąd powołał się na pogląd Sądu Apelacyjnego w Warszawie, że do sformułowania celów statutowych organizacji pozarządowych trzeba podchodzić liberalnie: statut nie musi zawierać zapisu wprost, iż celem statutowym organizacji jest ochrona interesów konsumentów.