Pojęcia te są na tyle nieostre, że zwolnienie się z odpowiedzialności przedsiębiorców pozostanie utrudnione. Z tego względu rekomendowane jest, aby przedsiębiorcy operujący na rynku chińskim wprowadzili efektywny systemu kontroli i monitoringu pracowników, wprowadzenie rygorystycznej odpowiedzialności za jakiejkolwiek przejawy korupcji oraz opracowanie systemu compliance zgodnego z prawem chińskim, który będzie zapobiegał takim działaniom. Takie środki zapobiegawcze, chociaż nie zostały wprost przewidziane w Nowym Prawie, zgodnie ze stanowiskiem Organu Wykonawczego Administracji Państwowej ds. Przemysłu i Handlu (odpowiedzialnego za kontrolę przestrzegania postanowień Nowego Prawa) mogą również stanowić podstawę do zwolnienia z odpowiedzialności przez przedsiębiorców.
Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa
Kolejną istotną zmianą wprowadzoną w art. 9 Nowej Prawa jest rozszerzenie zakresu ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. Zgodnie z nowymi zmianami, samo korzystanie przez podmiot gospodarczy z informacji stanowiących tajemnicę innego przedsiębiorstwa może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji, nawet jeżeli informacje te zostały ujawnione lub pochodzą od innego podmiotu. Będzie to miało miejsce w przypadku, gdy przedsiębiorca wiedział lub powinien wiedzieć, że podmiot od którego pochodzą dane informacje, naruszył tajemnicę przedsiębiorstwa uprawnionego przedsiębiorcy. Dzięki takiemu rozwiązaniu, przedsiębiorcy nie będą już dalej mogli uchylać się od odpowiedzialności tylko ze względu na fakt, że informacja pochodzi od innych podmiotów (które dopuściły się naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa). Mając to na uwadze, z uwagi na ciężar dowodu, który został przerzucony na przedsiębiorców, powinni oni we własnym zakresie dokumentować na bieżąco źródła pochodzenia informacji o swoich kontrahentach lub w szczególności o podmiotach prowadzących działalność konkurencyjną. Tak długo bowiem, jak informacje są publicznie dostępne lub pochodzą z uprawnionego źródła, wówczas będą oni mogli skutecznie uchylać się od odpowiedzialności za naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa.
Nowe Prawo, wprowadzając pojęcie tajemnicy przedsiębiorstwa, wymaga również, aby względem informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa, uprawniony podmiot podjął właściwe działania zmierzające do utrzymania tajemnicy. W praktyce oznacza to konieczność oznaczenia dokumentów i materiałów przekazywanych kontrahentom chińskim jako „zastrzeżone", „poufne" lub „stanowiące tajemnice przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 9 Prawa o Zwalczaniu Nieuczciwej Konkurencji". Ponadto, przed ujawnieniem informacji objętych tajemnicą przedsiębiorstwa należy zawrzeć umowę o zachowaniu poufności zakazującą dalszego ujawniania takich informacji. Pozwoli to uniknąć argumentów ze strony, która dopuściła się naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa, że dane informacje nie stanowią takiej tajemnicy właśnie z uwagi na brak podjęcia należytych starań przez uprawniony podmiot w kontekście zachowania ich poufności. Ponadto przedsiębiorcy dopuszczają się czynu niedozwolonego w razie naruszenia zawartej umowy o zachowaniu poufności. W takim przypadku przedsiębiorcy będą odpowiedzialni względem strony tej umowy za naruszenia poufności zarówno na gruncie umownym, jak i ustawowym.
Pozostałe zmiany
Zgodnie z Nowym Prawem wprowadzona została szersza ochrona oznaczeń i nazw przedsiębiorstwa oraz oferowanych produktów lub usług. Wszelkie działania zmierzające do wprowadzenia w błąd lub do fałszywego oznaczania towarów lub usług, w tym przez nieuprawnione korzystanie z nazw domen i stron internetowych, będą stanowiły czyn nieuczciwej konkurencji. W tym zakresie wprowadzone zmiany są bardzo zbliżone do obowiązujących w Polsce postanowień ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Nowe Prawo objęło dalszymi zmianami również czyny zabronione polegające na rozpowszechnianiu nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji o oferowanych towarach lub usługach oraz historii zamówień, np. przez zawyżanie statystyk zrealizowanych zamówień lub zamieszczanie fałszywych komentarzy w sieci.
Odpowiedzialność ustawowa
W razie dopuszczenia się czynu niedozwolonego Nowe Prawo przewiduje zaostrzony reżim odpowiedzialności. Poza odpowiedzialnością cywilną zmierzającą do pokrycia całości wyrządzonych poszkodowanemu szkód, w tym pokrycia utraconych korzyści wynikających z takiego czynu (w razie braku możliwości oszacowania szkody przez poszkodowanego, zasądzona na jego rzecz kwota nie może przekroczyć 3 000 000 renminbi), Nowe Prawo przewiduje również odpowiedzialność administracyjną (kary w przedziale od kwoty 50 000 renminbi do kwoty 3 000 000 renminbi). Ponadto w razie rażących naruszeń istnieje możliwość cofnięcia licencji na prowadzenie działalności, upublicznienia informacji o naruszającym podmiocie, a w przypadku czynów, które wypełniają jednocześnie przesłanki czynów zabronionych (w szczególności w kontekście przekupstwa gospodarczego), również poniesienia odpowiedzialności karnej. Organ odpowiedzialny za kontrolę przestrzegania postanowień Nowego Prawa uzyskał szerokie kompetencje do kontroli i przeszukania miejsc, pomieszczeń, budynków, systemów informatycznych komputerów, czy też rzeczy należących do podmiotów gospodarczych. W razie jakiegokolwiek przejawu obstrukcji ze strony podmiotu ten będzie podlegał karze w kwocie 50 000 renminbi (jeżeli jest to osoba fizyczna karze w kwocie 5.000 renminbi).
—Jarosław M. Jankowski