Obowiązki centralizacyjne VAT powiatowego urzędu pracy

Od 1 stycznia 2017 roku żadna umowa, ani żadna faktura nie może być wystawiona na powiatowy urząd pracy jako na nabywcę, tylko na powiat.

Publikacja: 08.11.2016 01:00

Obowiązki centralizacyjne VAT powiatowego urzędu pracy

Foto: Fotolia.com

Czy jeśli powiatowy urząd pracy ogranicza wykonywane przez siebie zadania tylko i wyłącznie do swojej działalności statutowej, to czy ma jakiekolwiek obowiązki związane z centralizacją rozliczeń VAT z powiatem, która musi nastąpić najpóźniej z dniem 1 stycznia 2017 roku?

Powiatowy urząd pracy (PUP) jest jednostką organizacyjną powiatu działającą w formie jednostki budżetowej. Wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej. Celem działania urzędu jest realizacja zadań państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Do zadań urzędu należy wykonywanie zadań samorządu powiatowego w zakresie polityki rynku pracy zgodnie z przepisami o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Jeśli zatem dany powiatowy urząd pracy ogranicza się do wykonywania tylko i wyłącznie swoich ww. zadań statutowych (wynikających szczegółowo z powołanych wyżej przepisów), to w praktyce jego obowiązki związane z centralizacją rozliczeń VAT z własnym powiatem są tylko minimalne.

Podkreślmy tu jednak bardzo wyraźnie, iż chodzi tu wyłącznie o takie urzędy, które nie wykonują jakiegokolwiek czynności ze sfery działalności gospodarczej (np. jakiegokolwiek najmu czy też refakturowania kosztów mediów do najmowanych lub użyczanych pomieszczeń). Także nie wykonują tych działań, które są wymienione w art. 43 ustawy o VAT, jako czynności zwolnione od VAT. Tylko bowiem wykonywanie działań ze sfery gospodarczej jest bezpośrednią przyczyną tego, iż ilość zadań danej jednostki związanych z centralizacją rozliczeń VAT wzrasta niepomiernie.

Jeśli zatem dany PUP ogranicza się tylko i wyłącznie do swoich działań statutowych, to jeden z głównych jego obowiązków związanych z centralizacją rozliczeń VAT z własnym powiatem to: składanie comiesięcznych oświadczeń do wydziału finansowego starostwa powiatowego, że urząd ten nie ma jakichkolwiek kwot należnych do zadeklarowania w cząstkowej deklaracji VAT-7 w kolumnie „podstawa opodatkowania". Uczyni to na druku najlepiej się do tego nadającym, a mianowicie na aktualnym druku deklaracji VAT-7 (wersja 17). Musi to czynić co miesiąc, bowiem co miesiąc należy rozliczać się z podatku VAT.

Drugi z obowiązków takiego urzędu, to konieczność zmiany wszelkich zawieranych przez PUP umów i wszelkich otrzymywanych przez PUP faktur. Chodzi o zmianę danych identyfikacyjnych podmiotu zawierającego (sporządzającego) te umowy i faktury. Muszą to być bowiem wyłącznie dane powiatu (jego NIP, nazwa i adres). Natomiast dane jednostki (nazwa i adres PUP) też widnieć będą na tych umowach i fakturach, ale jedynie jako dane dodatkowe (pomocnicze). Tak musi być bezwzględnie już od 1 stycznia 2017 roku, będącej datą od której najpóźniej musi być wdrożona centralizacja rozliczeń VAT w danym powiecie. Od tej daty żadna umowa, ani też żadna faktura nie może być wystawiona na PUP jako na „nabywcę", tylko na powiat. Także na taki PUP, który ogranicza swoją działalność tylko i wyłącznie do działalności statutowej.

Takie same minimalne obowiązki spoczywają, jak to wyżej opisaliśmy, na każdej innej jednostce budżetowej (np. na niektórych szkołach czy na niektórych ośrodkach pomocy społecznej), która ogranicza się do wykonywania tylko i wyłącznie swoich zadań statutowych. Zadania te są zawarte w przepisach dotyczących danej jednostki i statucie ją obowiązującym.

Elżbieta Rogala niezależny ekspert i wykładowca VAT

Czy jeśli powiatowy urząd pracy ogranicza wykonywane przez siebie zadania tylko i wyłącznie do swojej działalności statutowej, to czy ma jakiekolwiek obowiązki związane z centralizacją rozliczeń VAT z powiatem, która musi nastąpić najpóźniej z dniem 1 stycznia 2017 roku?

Powiatowy urząd pracy (PUP) jest jednostką organizacyjną powiatu działającą w formie jednostki budżetowej. Wchodzi w skład powiatowej administracji zespolonej. Celem działania urzędu jest realizacja zadań państwa w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Do zadań urzędu należy wykonywanie zadań samorządu powiatowego w zakresie polityki rynku pracy zgodnie z przepisami o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara