Już na etapie programowania głównych dokumentów o charakterze strategicznym i operacyjnym na lata 2014-2020 rewitalizację wskazano jako jeden z ważnych obszarów wykorzystania środków pochodzących z budżetu UE. Równolegle do negocjacji Umowy Partnerstwa i Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 powstały: Krajowa Polityka Miejska 2023, ustawa o rewitalizacji i Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020.
Opisy zakresu działań rewitalizacyjnych, które mogą uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych znaleźć można w Regionalnych Programach Operacyjnych i Szczegółowych Opisach Osi Priorytetowych wszystkich województw. Dodatkowy zasób informacji o podstawowych nakazach i zakazach dotyczących finansowania projektów rewitalizacyjnych zapewniają liczne wytyczne horyzontalne, programowe, poradniki i instrukcje dla beneficjentów, opracowane przez Ministerstwo Rozwoju i poszczególne Instytucje Zarządzające Regionalnymi Programami Operacyjnymi. Wszystkie te dokumenty można uznać za kompendium wiedzy o rewitalizacji.
Warunki dopuszczalności pomocy
Przyszli wnioskodawcy, ubiegający się o wsparcie przedsięwzięć rewitalizacyjnych z funduszy unijnych mają więc do dyspozycji niemal idealną nawigację, ułatwiającą opracowanie dokumentacji projektowej, niezależnie od ich statusu, jak i planowanego zakresu projektów rewitalizacyjnych. Jedyny deficyt, jaki wydaje się doskwierać na etapie wnioskowania o dofinansowanie rewitalizacji to brak programu pomocowego/programów pomocowych przewidujących udzielanie pomocy publicznej, o której mowa w art. 16 Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Komisja Europejska w art. 16 rozporządzenia nr 651/2014 wskazała zestaw warunków dopuszczalności pomocy publicznej na rzecz rozwoju obszarów miejskich, m.in:
- projekty odnoszące się do rozwoju obszarów miejskich to projekty o charakterze inwestycyjnym, które mają na celu wspieranie realizacji zintegrowanych działań prowadzących do zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich – zintegrowanej strategii zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich i przyczyniających się do osiągnięcia celów określonych tej strategii, w tym projekty o wewnętrznej stopie zwrotu, która może być niewystarczająca, aby przyciągnąć finansowanie na zasadzie czysto komercyjnej;