Mastercard i Visa wprowadzają nowości, Diners Club sięga po nowych klientów

Duzi gracze proponują nowe programy, a niszowy Diners sięga po nową grupę odbiorców i liczy na większą współpracę z bankami.

Publikacja: 14.09.2016 20:36

Foto: Bloomberg

Diners Club, działający jako niszowa organizacja oferująca karty kredytowe z półki premium, chce w ciągu dwóch lat podwoić liczbę klientów.

– Mamy wydanych 30 tys. kart, a zakładam, że w horyzoncie dwóch lat będzie ich ok. 60 tys. W tym roku wprowadzamy nowe produkty skierowane do szerszej grupy odbiorców, m.in. karty kredytowe wydawane na nowych warunkach, z jednym z najdłuższych okresów bezodsetkowych na rynku i niskim oprocentowaniem – zapowiada Katarzyna Fatyga, dyrektor generalna Diners Club Polska.

Pod koniec października firma chce wydać nowy typ karty kredytowej dla osób młodych i aspirujących z programem lojalnościowym, w którym punkty można wymienić na bilety lotnicze wszystkich linii.

Wpływ interchange

– Oczywiście nadal chcemy budować naszą przewagą konkurencyjną na bogatych pakietach usług dodanych. Będziemy więc koncentrować się na produktach dla osób podróżujących za granicę oraz dla firm, które często wysyłają pracowników w delegacje i potrzebują profesjonalnego rozliczenia takich wyjazdów – podkreśla Katarzyna Fatyga.

Jak tłumaczy, banki ograniczają programy lojalnościowe po spadku prowizji interchange (od płatności kartami) i to jest szansa na zapełnienie tej luki na rynku przez takie firmy jak Diners Club. Zgodnie z europejskimi regulacjami stawki interchange spadły – i nie mogą być wyższe niż 0,2–0,3 proc. w zależności od typu karty, co bardzo obniżyło przychody z tego tytułu bankom-wydawcom kart. W efekcie ograniczają bonusy i usługi dodane do kart. Diners jest czasowo (do 2018 r.) wyłączony z tego ograniczenia jako organizacja kartowa działająca w trójstronnym modelu z licencjami i niskim udziale w rynku (0,3 proc.). Opiera się na innym modelu opłat.

Diners chce też poszerzyć współpracę z bankami, które nie mają kart typu premium dla konsumentów czy firm, lub które chcą uzupełnić ofertę o produkty do rozliczeń podróży służbowych.

– Obecnie współpracujemy z trzema bankami: PKO BP, BZ WBK i Podkarpackim Bankiem Spółdzielczym w Sanoku, ale trwają negocjacje z pięcioma innymi. W ciągu roku chcielibyśmy podpisać umowę z dwoma lub trzema bankami – zapowiada Fatyga. I jak dodaje, rozważana jest także możliwość współpracy w nowej formule, w której Diners będzie wydawcą karty, a bank będzie oferował ją swoim klientom.

Promocje i zniżki

Kolejne nowości wprowadzają też dwie największe organizacje kartowe, czyli Mastercard i Visa.

MasterCard wprowadził nowy program punktowy „Priceless Specials". Klienci mogą w nim skorzystać z promocji u partnerów programu i wymiany punktów na nagrody. Oprócz tego podwyższył limit cashback do 500 zł (możliwość wypłaty gotówki przy płatności bezgotówkowej kartą).

Mocno rozwija także swój portfel cyfrowy Masterpass. Oprócz płatności online docelowo ma on obsługiwać też płatności mobilne oraz w terminalach.

Organizacja Visa tego lata mocno promowała płatności swoimi kartami za granicą. Akcja była skierowana do Polaków wyjeżdżających z kraju oraz zagranicznych turystów odwiedzających Polskę. Udostępniła też zaktualizowaną wersję aplikacji dla podróżnych działającą już w języku polskim.

Jednak przełomową zmianę układu sił na rynku kart może przynieść wdrożenie krajowego schematu płatniczego. Orędownikiem tego pomysłu jest Ministerstwo Rozwoju, argumentujące m.in., że powołanie jej, a raczej schematu płatniczego, oznaczałoby uniezależnienie się od polityki dwóch globalnych organizacji płatniczych – ale też duże oszczędności, zarówno dla banków, jak i dla akceptantów.

Już teraz z powodzeniem działa polski standard płatności telefonem BLIK wprowadzony przez wszystkie wiodące banki. Szacuje się, że liczba użytkowników BLIK może wzrosnąć do 3–4 mln w ciągu dwóch lat wobec ok. 2 mln osób w I półroczu 2016 r.

Diners Club, działający jako niszowa organizacja oferująca karty kredytowe z półki premium, chce w ciągu dwóch lat podwoić liczbę klientów.

– Mamy wydanych 30 tys. kart, a zakładam, że w horyzoncie dwóch lat będzie ich ok. 60 tys. W tym roku wprowadzamy nowe produkty skierowane do szerszej grupy odbiorców, m.in. karty kredytowe wydawane na nowych warunkach, z jednym z najdłuższych okresów bezodsetkowych na rynku i niskim oprocentowaniem – zapowiada Katarzyna Fatyga, dyrektor generalna Diners Club Polska.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Finanse
Co się dzieje z cenami złota? Ma być jeszcze drożej
Finanse
Blisko przesilenia funduszy obligacji długoterminowych
Finanse
Babciowe jeszcze w tym roku. Ministerstwo zapewnia, że ma środki
Finanse
Wschodzące gwiazdy audytu według "Rzeczpospolitej"
Finanse
Szanse i wyzwania na horyzoncie