Wydatkowanie środków z funduszu sołeckiego na wycieczki i imprezy

Z funduszu sołeckiego można finansować imprezy okolicznościowe (kulturalne) pod warunkiem, że wpisują się w charakter zadań własnych gminy. Dotyczy to także wyjazdów mieszkańców gminy. Finansowanie z tego źródła wycieczek integracyjnych pracowników, nie posiada przymiotu któregokolwiek z ustawowych zadań własnych gminy.

Publikacja: 25.07.2017 02:00

Wydatkowanie środków z funduszu sołeckiego na wycieczki i imprezy

Foto: 123RF

W naszej gminie mamy problem z wydatkowaniem środków funduszu sołeckiego. Chodzi o to czy środki tego funduszu mogą być przeznaczone na organizację imprez okolicznościowych (kulturalnych) oraz wycieczki integracyjne pracowników czy mieszkańców np. do muzeum? Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, a art. 7 ustawy samorządowej ma otwarty katalog zadań.

Po pierwsze, zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim (dalej uofs), środki z niego pochodzące przeznacza się na realizację przedsięwzięć będących zadaniami własnymi gminy, które służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy (art. 2 ust. 6 uofs) lub które będą przeznaczone na działania polegające na usunięciu skutków klęski żywiołowej (ust. 7). Z kolei art. 7 ustawy z o samorządzie gminnym (dalej uosg) zawiera katalog zadań własnych jednostki samorządowej, do którego należą m.in. sprawy z zakresu kultury (ust. 1 pkt 9), kultury fizycznej i turystyki (ust. 1 pkt 10), wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (ust. 1 pkt 17) i promocji gminy (ust. 1 pkt 18).

Po drugie, warto zauważyć, że w kontekście podanego stanu faktycznego nie sposób udzielić jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Bez znajomości bowiem wniosku sołectwa i stanowiska zebrania wiejskiego trudno wskazać, czy wymienione przedsięwzięcia są zadaniami własnymi gminy, w jakim zakresie będą służyć poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Po trzecie, niezależnie od powyższego warto jednak zauważyć, że w przypadku wspomnianego pytania, dotyczącego finansowania imprez okolicznościowych (kulturalnych), należy zwrócić uwagę, czy mają one charakter otwarty i czy są one dostępne dla potencjalnej grupy odbiorców. Wydaje się, że tylko w sytuacji, gdy ww. przesłanka zostanie spełniona, dopuszczalne będzie udzielenie wsparcia finansowego, jako zadania polegającego np. na promocji danej jednostki samorządu terytorialnego (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym). Imprezę okolicznościową – spełniającą powyższy warunek – w zależności od jej tematyki można powiązać również z wykonywaniem zadania gminy w zakresie wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 17 uosg) lub kultury fizycznej (art. 7 ust. 1 pkt 10 uosg). Zatem, impreza okolicznościowa (kulturalna) będzie związana z wykonywaniem zadania własnego danej gminy w zależności od tego, jak będzie ona organizowana i czego będzie dotyczyła. Takie stanowisko wynika również z pisma Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku z 20 maja 2014 r. (znak RP.0441/38/39/ 34313/2014).

Po czwarte, odnośnie wyjazdu integracyjnego pracowników należy stwierdzić, że jego celem jest zaspokajanie indywidualnych potrzeb jego uczestników, a nie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W takim też przypadku nie zostaje spełniony warunek określony w art. 2 ust. 6 uofs, zgodnie z którym środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Inaczej jednak może się przedstawiać kwestia wyjazdu mieszkańców gminy do muzeum. W zbliżonym zakresie (wyjazd do ogrodu dendrologicznego) wypowiedziała się trafnie Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie, w piśmie z 16 maja 2016 r. (znak K.0542.ZF.28.KK.2015) akcentując, że: „Kolegium nie wykluczyło możliwości finansowania z funduszu sołeckiego opisanego wyżej zadania stwierdzając jednocześnie, iż o przeznaczeniu środków funduszu sołeckiego rozstrzyga ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r. poz. 301, ze zm.), w szczególności art. 2 ust. 6 stanowiący, iż środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które (...) są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy."

Po piąte, katalog zadań gminy zapisany w art. 7 uosg nie może stanowić samoistnej podstawy do ustanowienia wydatków. Wprawdzie jednostki samorządu terytorialnego mają szeroki oraz konstytucyjnie zagwarantowany i sądownie chroniony zakres samodzielności, jednak w dziedzinie planowania i wydatkowania środków budżetowych jednostki te mogą działać wyłącznie i ściśle w granicach określonych konkretnymi przepisami, a nie na zasadzie domniemania takich uprawnień, np. z art. 18 ust. 1 uosg. Przepis ów stanowi zaś, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

—Marcin Nagórek

podstawa prawna: Ustawa z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (DzU z 2014 r. poz. 301 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 446 ze zm.)

Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Sądy i trybunały
Wymiana prezesów sądów na Śląsku i w Zagłębiu. Nie wszędzie Bodnar dostał zgodę
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego