Uruchomiony w kwietniu przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową program zdobywa popularność wśród urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast, gmin i starostw powiatowych.
– Dotychczas do programu zgłosiło się 691 urzędów. Zawarto 421 umów na instalację terminali POS. Zgłoszeń dotyczących uruchomienia usługi WebPOS Paybynet jest 411, podpisano już ponad 200 umów – informuje Dariusz Marcjasz, wiceprezes KIR. Oznacza to, że przez nieco ponad trzy miesiące realizacji programu przystąpiło do niego 25 proc. jednostek administracji publicznej (jest ich 2800). Jeśli dotychczasowe tempo zostanie utrzymane, to na zgłoszenie się wszystkich urzędów trzeba będzie poczekać jeszcze niecały rok.
– Samorządy bardzo otwarcie podchodzą do programu. Gotowość do korzystania z płatności bezgotówkowych nie jest w żaden sposób skorelowana z położeniem geograficznym, wielkością miejscowości czy rodzajem urzędu. Społeczności małych miejscowości są dokładnie tak samo zainteresowane dostępem do nowoczesnych form płatności, jak mieszkańcy dużych miast – podkreśla Marcjasz.
Urzędy uczestniczące w programie są wyposażane w terminale płatnicze POS lub obsługiwaną przez KIR usługę WebPOS Paybynet, która jest rodzajem terminala wirtualnego, umożliwiającego wykonywanie płatności za pomocą telefonu komórkowego (smartfonu) w oparciu o mobilne aplikacje bankowe. Urzędy nie płacą za instalację i używanie terminali POS ani za aktywowanie usługi WebPOS Paybynet. Opłat za realizowane płatności nie ponoszą też klienci.
Finansowanie zakupu i obsługi urządzeń organizuje KIR. W urzędach administracji publicznej terminale instaluje First Data Polska. W ramach działań promujących Program KIR we współpracy z Ministerstwem Rozwoju zorganizował w maju i w czerwcu osiem spotkań z urzędami wojewódzkimi, marszałkowskimi, urzędami gmin, miast oraz starostwami powiatowymi.