Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej interpretacją indywidualną z 18 maja 2017 r. (sygn. 2461-IBPP3.4512. 117.2017.2.MN) rozstrzygnął kwestię opodatkowania świadczonych przez gminę usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania, a także usług Domu Pomocy Społecznej i Dziennego Domu Pobytu. Gmina posiada w swojej strukturze Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (GOPS) oraz Dzienny Dom Pobytu (DDP) będące jednostkami budżetowymi gminy.
Za pośrednictwem ww. jednostek gmina realizuje nałożone na nią zadania z zakresu pomocy społecznej, wynikające z m.in. z ustawy o pomocy społecznej, ustawy o przeciwdziałaniu pomocy w rodzinie a także ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej. W szczególności zadania gminy polegają na wypłacie świadczeń pieniężnych, udzielaniu zasiłków, pożyczek, organizowaniu i świadczeniu usług w zakresie potrzeb bytowych i opiekuńczych, prowadzeniu i zapewnieniu miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, sprawieniu pogrzebu (w tym osobom bezdomnym), a także kierowaniu do domu pomocy społecznej (DPS) i zapewnieniu pobytu w DPS (w tym także wyżywienia).
Usługi te są świadczone przez gminę za pośrednictwem GOPS, który za ich świadczenie otrzymuje opłaty od beneficjentów, ich rodzin lub organu emerytalno-rentowego. Ponadto za pośrednictwem DDP gmina świadczy usługi z zakresu opieki społecznej polegające w szczególności na zapewnieniu dziennego pobytu, opiece ogólnej, pielęgniarskiej i medycznej, pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, organizowaniu zajęć rehabilitacyjnych, kulturalno-oświatowych czy aktywizujących oraz zapewnieniu posiłków. Powyższe świadczenia z zakresu opieki społecznej przyznawane są w drodze decyzji administracyjnych, a wysokość odpłatności za świadczenia uzależniona jest od sytuacji rodzinnej i dochodowej beneficjenta. Zatem w przypadku gdy beneficjent nie przekroczy określonego progu dochodowego, świadczenia są wykonywane nieodpłatnie. Wysokość opłat wynika z uchwały rady gminy.
Gmina wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w której zadała pytania mające na celu rozstrzygnięcie, czy opisane przez nią usługi z zakresu opieki społecznej należy traktować jako usługi w ogóle niepodlegające opodatkowaniu VAT, czy też jako usługi zwolnione z VAT.
W ocenie gminy opisane usługi należy traktować jako znajdujące się poza zakresem zastosowania ustawy o VAT, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, ponieważ gmina wykonuje je działając w charakterze organu władzy publicznej i nie są świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych. Alternatywnie, na wypadek gdyby stanowisko gminy zostało uznane za nieprawidłowe, gmina prosiła o potwierdzenie, że świadczone przez nią usługi podlegają zwolnieniu z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT.