Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków z odliczeniem VAT

Ponieważ gmina będzie świadczyła odpłatne usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku – uznał organ skarbowy.

Publikacja: 21.05.2017 14:15

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków z odliczeniem VAT

Foto: www.sxc.hu

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 20 grudnia 2016 r., sygn. 1462-IPPP1. 4512.885.2016.1.JL rozstrzygnął kwestię dotyczącą odliczenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców. Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpiła gmina, która planowała ubiegać się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację inwestycji polegającej na budowie 55 sztuk przydomowych oczyszczalni ścieków (POŚ).

POŚ miały być budowane na posesjach mieszkańców, na podstawie zawieranych z gminą umów cywilnoprawnych. Wskazane umowy miały określać wzajemne zobowiązania gminy i mieszkańców, w szczególności w zakresie partycypacji mieszkańców w kosztach budowy POŚ. Ponadto, zgodnie z treścią umów po zakończeniu budowy, POŚ przez okres 5 lat miałyby pozostać własnością gminy, a po upływie tego okresu gmina przekazałaby je na własność mieszkańcom.

Przy tak opisanym zdarzeniu przyszłym gmina zadała pytanie czy będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT od wydatków na realizację opisanej inwestycji. Gmina zaprezentowała jedynie szczątkowe uzasadnienie swojego stanowiska, ograniczające się do stwierdzenia, że przeniesienie własności POŚ nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w związku z czym nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Innego zdania był dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, który uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ wskazał przede wszystkim, że organy władzy publicznej są uznawane za podatników VAT, w zakresie w jakim dokonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Organ przywołał także definicje dostawy towarów i świadczenia usług, wskazując przy tym, że czynność podlega opodatkowaniu wtedy, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Dodatkowo organ podatkowy przypomniał także, iż pomiędzy płatnością a wykonanym świadczeniem musi istnieć bezpośredni i wyraźny związek aby uznać, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Uwzględniając powyższe oraz fakt, że świadczenia gminy będą dokonywane w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne, organ stwierdził, że w opisanym zdarzeniu przyszłym gmina będzie w istocie świadczyła usługę budowy POŚ na rzecz mieszkańców, podlegającą opodatkowaniu VAT. W ocenie organu, opłaty wnoszone przez mieszkańców na podstawie zawartych z gminą umów są bezpośrednio związane ze świadczeniem gminy polegającym na budowie POŚ. Zatem biorąc pod uwagę, że gmina będzie świadczyła odpłatne usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, organ doszedł do konkluzji, iż gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

Stanowisko zaprezentowane przez dyrektora Izby Skarbowej w opisanej interpretacji jest moim zdaniem słuszne. Organ podatkowy zasadnie uznał, że wpłaty mieszkańców stanowią wynagrodzenie za czynność opodatkowaną, choć wątpliwości budzi uznanie za przedmiot tej czynności jedynie usługi budowy POŚ, bez samej dostawy. Mamy tutaj do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, które w ramach kwoty wniesionego przez mieszkańców wkładu obejmuje zarówno budowę POŚ, jak i przekazanie ich na własność mieszkańcom po upływie 5 lat. Ocena tego, które świadczenie jest dominujące i powinno wyznaczać zasady VAT, zależy od szczegółowych okoliczności sprawy, których organ nie przeanalizował w kontekście orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE. Kwalifikacja świadczenia głównego mogłaby mieć znaczenie dla zastosowania stawki obniżonej 8 proc. w przypadku, gdyby POŚ dotyczyły budynków mieszkalnych spełniających przesłanki definicji budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Gmina nie uzyskała wprawdzie potwierdzenia o nieodliczalności podatku VAT, co pozwoliłoby na uznanie tego podatku za koszt kwalifikowalny w ramach ubiegania się o dofinansowanie, jednak otrzymana interpretacja jest korzystna dla gminy. Bowiem istotną konsekwencją wynikającą dla gminy z uznania wpłat mieszkańców za wynagrodzenie z tytułu czynności opodatkowanych VAT, jest prawo do odliczenia całej kwoty podatku VAT naliczonego w związku z realizowaną inwestycją. Bez znaczenia pozostaje fakt, że mieszkańcy pokrywają jedynie część inwestycyjnych dotyczących budowy POŚ na ich posesji. Prawo do odliczenia przez podatnika pełnej kwoty podatku VAT w sytuacji, gdy dokonuje on sprzedaży poniżej poniesionych kosztów, potwierdził Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 22 czerwca br. w sprawie C-267/15 (Gemeente Woerden).

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 20 grudnia 2016 r., sygn. 1462-IPPP1. 4512.885.2016.1.JL rozstrzygnął kwestię dotyczącą odliczenia przez gminę podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców. Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpiła gmina, która planowała ubiegać się o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację inwestycji polegającej na budowie 55 sztuk przydomowych oczyszczalni ścieków (POŚ).

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów