Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Finanse

Pocztowcy uderzš w Cinkciarza

Bloomberg
Poczta Polska uruchomi kantor online – ustaliła „Rzeczpospolita". Właœnie kończy budowę sieci 1 tys. kantorów stacjonarnych.

Państwowy operator rzuca wyzwanie Cinkciarzowi.pl i innym kantorom, zarówno internetowym, jak i stacjonarnym. Jak ustaliliœmy, spółka chce z poczštkiem przyszłego roku otworzyć własny serwis wymiany walut online, zamierza też prowadzić obsługę transakcji w walucie obcej.

Zaufanie do marki

– Tworzony kantor internetowy będzie dla klientów preferujšcych obrót bezgotówkowy uzupełnieniem obecnej oferty. Mamy już własnš sieć kantorów stacjonarnych – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej (PP).

Pocztowcy kończš właœnie program budowy sieci liczšcej tysišc kantorów, zlokalizowanych w placówkach Poczty (PP). To największa tego typu sieć w kraju. W większoœci pocztowych kantorów można kupić dolary, euro, funty i franki. Będš też korony duńskie, norweskie i szwedzkie, ukraińskie hrywny oraz korony czeskie czy forinty.

Najwięcej pocztowych kantorów jest w woj. zachodniopomorskim. – Działajš głównie w dużych aglomeracjach i miejscowoœciach przygranicznych. Planujemy teraz uruchamianie kantorów sezonowych w miejscach turystycznych – mówi Baranowski. – Zależy nam na tym, by PP stała się dla Polaków lokalnym punktem, w którym mogš załatwić formalnoœci: od spraw urzędowych przez ubezpieczeniowe po wymianę walut.

Eksperci pozytywnie oceniajš plany pocztowców. – Budowa mocnej nogi biznesowej w segmencie finansowym to sensowne posunięcie wobec topniejšcych przychodów na rynku listów. PP ma narzędzia, by wykroić sobie kawałek rynku wymiany walut, zarówno offline, jak i online – uważa Roman Góralski, dyrektor Instytutu e-Gospodarki.

Jak podkreœla, sieć ponad 4 tys. własnych placówek pocztowych gwarantuje dotarcie z kantorami do klientów w całej Polsce. Według niego Poczta ma też narzędzia i kompetencje, w postaci Banku Pocztowego i cyfrowej platformy Envelo, by skutecznie wejœć w sektor internetowej wymiany walut. – Kantor online PP może zdobyć klientów m.in. wœród spłacajšcych kredyty w obcych walutach. Znana, budzšca zaufanie marka państwowej spółki może przekonać do internetowych kantorów osoby, które do tej pory miały obawy wobec takiej formy wymiany pieniędzy – dodaje Góralski.

Konkurencyjny rynek

Firmy działajšce w segmencie wymiany walut online nie obawiajš się państwowego konkurenta. – Każdy nowy podmiot w branży ma ambicje, aby zostać jej istotnym uczestnikiem. Poczta niewštpliwie może stać się dodatkowš konkurencjš dla firm już prowadzšcych takš działalnoœć, ale liczebnoœć placówek PP oznacza, że będzie ona zdecydowanie silniejszym rywalem dla kantorów stacjonarnych, szczególnie w mniejszych miejscowoœciach, niż dla nas – twierdzi Piotr Kiciński, wiceprezes Cinkciarz.pl.

Dawid Gałat, menedżer z Currency-One (właœciciel serwisów Walutomat i Internetowykantor.pl), przekonuje, że o sukcesie PP będzie decydował jej pomysł na swoje miejsce na rynku, gdzie jest duża konkurencja. – Z zainteresowaniem będziemy œledzić poczynania Poczty, wychodzšc z założenia, że nic tak nie służy rozwojowi rynku jak zdrowa i inspirujšca konkurencja – zaznacza nasz rozmówca.

Polski rynek e-kantorów rozwija się bardzo dynamicznie. Dzieli się na platformy bankowe do wymiany walut oraz pozabankowe kantory online. W tym ostatnim dominujšce podmioty to właœnie Cinkciarz.pl i Currency-One. Skala obrotów e-kantorów w 2015 r. sięgnęła ok. 30 mld zł. W ub.r. mogło to być już 40 mld zł. Szacuje się, że obroty serwisów online sš jednak ok. cztery razy niższe od obrotów kantorów tradycyjnych.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL