Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 14 grudnia 2016 r., sygn. 1462-IPPP1.4512.899.2016.2.MPe wypowiedział się w kwestii prawa do odliczenia VAT w związku ze zmianą przeznaczenia środków trwałych. Sprawa dotyczyła powiatu, który przed 1 stycznia 2016 r. zrealizował wiele inwestycji obejmujących termomodernizację budynków użyteczności publicznej (liceum ogólnokształcącego, samodzielnego publicznego zakładu lecznictwa otwartego, starostwa powiatowego), a także remont sali gimnastycznej w liceum ogólnokształcącym oraz budowę hali sportowej w zespole szkół ponadgimnazjalnych.
Początkowo inwestycje te były wykorzystywane przez powiat wyłącznie na potrzeby zadań własnych. Jednak po pewnym czasie, jeszcze przed 1 stycznia 2016 r., powiat zaczął wykorzystywać ww. inwestycje także do czynności opodatkowanych VAT (odpłatnego udostępniania). W związku z tym, po zmianie przeznaczenia środków trwałych powiat rozpoczął odliczanie VAT w ramach tzw. korekty wieloletniej, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT. Jednocześnie powiat wskazał, że do odliczenia VAT nie stosował proporcji wynikającej z art. 86 ust. 7b ustawy, stwierdzając, że przepisy te weszły w życie już po oddaniu do użytkowania przedmiotowych inwestycji.
Wątpliwości powiatu wzbudziła kwestia zastosowania prewspółczynnika VAT do odliczeń w ramach korekty wieloletniej, w związku z czym wystąpił on z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie. W ocenie powiatu regulacje dotyczące prewspółczynnika VAT, wprowadzone od 1 stycznia 2016 r. nie powinny mieć zastosowania do dokonywanych przez powiat odliczeń w ramach korekty wieloletniej. Na poparcie swojego stanowiska, powiat powołał się na przepisy przejściowe ustawy nowelizującej ustawę o VAT, zgodnie z którymi regulacje w zakresie prewspółczynnika stosuje się do zakupów dokonanych po 1 stycznia 2016 r.
Ze stanowiskiem powiatu nie zgodził się dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie. Co istotne, organ podatkowy nie tyle zakwestionował stanowisko powiatu w przedmiocie zastosowania prewspółczynnika VAT, co w ogóle zakwestionował prawo do odliczenia w ramach korekty wieloletniej. W obszernym uzasadnieniu organ przywołał przepisy ustawy o VAT określające definicję podatnika VAT i działalności gospodarczej, a także regulujące kwestię prawa do odliczenia VAT. Dodatkowo organ przywołał także przepisy ustawy o samorządzie powiatowym, wskazujące na zakres zadań własnych powiatu. Ponadto organ odwołał się także do wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach C-97/90 Lennartz oraz C-378/02 Waterschap Zeeuws Vlaanderen. Powyższe doprowadziło dyrektora IS do wniosku, że nabywając towary i usługi w celu realizacji przedmiotowych inwestycji, które były przeznaczone w celu realizacji zadań własnych, powiat nie działał w charakterze podatnika VAT. W konsekwencji, w ocenie organu podatkowego, powiat wyłączył te inwestycje z systemu VAT, a późniejsza zmiana sposobu wykorzystania inwestycji nie może skutkować powstaniem prawa do odliczenia VAT, gdyż prawo to w ogóle nie powstało.
Komentarz eksperta
Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP