Jak księgować VAT w samorządach przy centralizacji rozliczeń

Ewidencja centralnego ośrodka rozliczeń podatku od towarów i usług powinna obejmować dwa rodzaje rozrachunków: z urzędem skarbowym oraz jednostkami organizacyjnym i urzędem jst.

Publikacja: 05.04.2017 06:40

Jak księgować VAT w samorządach przy centralizacji rozliczeń

Foto: 123RF

Prowadzenie ewidencji księgowej VAT w jednostce samorządu terytorialnego (jst), wobec braku szczegółowych unormowań tego zagadnienia, musi respektować reguły gospodarki finansowej samorządowego sektora finansów publicznych wyprowadzone z ogólnych zasad prawa finansowego, co zostało przedstawione w poprzednich artykułach prezentowanych na łamach Rzeczpospolitej. Obowiązujące w tym przedmiocie rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. DzU z 2013 r., poz. 289 ze zm.; dalej: rozporządzenie w sprawie rachunkowości budżetowej) całkowicie ignoruje zagadnienie ewidencji VAT w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych, nie mówiąc już o pominięciu ewidencji tego zagadnienia w warunkach centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.

Konieczne są zmiany przepisów

Te braki w systemie normatywnym rachunkowości budżetowej powinny być możliwie szybko uzupełnione poprzez kolejną, miejmy nadzieję skuteczną tym razem, nowelizację rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej.

Nowelizacja regulacji dotyczących rachunkowości budżetowej powinna być poprzedzona zmianą rozporządzenia ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych(tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1542), polegającą na unormowaniu kwestii wyceny wykonanych dochodów i wydatków budżetowych w związku z powiązaniem przepływów finansowych odpowiadających tym kategoriom gospodarki finansowej z należnym lub naliczonym VAT. Do czasu wprowadzenia takich regulacji państwowe i samorządowe jednostki budżetowe muszą stosować dominującą utrwaloną praktykę w tym zakresie, opisaną w poprzednich artkułach poświęconych rozliczeniom VAT.

Korzystniej – w księgach budżetu

Dotychczasowe doświadczenia centralizacji rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego wskazują, że ewidencja księgowa centralnego rozliczenia VAT umiejscowiona jest najczęściej w księgach rachunkowych budżetu, ale stosowane jest również, szczególnie w dużych jednostkach, prowadzenie centralnego rozliczenia VAT w księgach rachunkowych urzędów jst. Powtórzę, że w mojej ocenie korzystniejszym rozwiązaniem jest prowadzenie ewidencji centralnego rozliczenia VAT w księdze rachunkowej budżetu, ale umiejscowienie tego obszaru ewidencyjnego w księgach urzędu jst jest także dopuszczalne, gdyż księgi rachunkowe budżetu i urzędu jst stanowią tylko wydzielone części ewidencji księgowej jednego podmiotu, jakim jest gmina, powiat województwo (bez jednostek organizacyjnych). Jednoznacznie świadczą o tym przepisy art. 2 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 września 2009 r. o rachunkowości (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1047 ze zm.). Nie zmienia tego art. 2 pkt 1 lit. b ustawy z 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (DzU poz. 1454 ze zm.), przypisujący urzędowi jst status jednostki organizacyjnej. Takie unormowanie należy traktować jako nieporozumienie legislacyjne, ponieważ stoi w sprzeczności z innymi aktami prawnymi, bogatym orzecznictwem sądowym w tej sprawie oraz uzasadnieniem merytorycznym wynikającym z zasad teorii organizacji i zarządzania. Aby uniknąć nieprozumień wynikających z omawianej regulacji art. 2 ww. ustawy, wymienionym podmiotom wystarczyło przypisać status „jednostki".

Nowe, specyficzne operacje

Ewidencja księgowa rozliczenia VAT powinna być prowadzona w każdej jednostce organizacyjnej i urzędzie jst na koncie 225 „Rozrachunki z budżetami", w sposób analogiczny dla podmiotu będącego samodzielnym podatnikiem VAT. Ewidencję może usprawnić wydzielenie z konta 225 rozrachunków z tytułu VAT do ewidencji na odrębnym koncie syntetycznym. Jednak rozrachunki jednostek organizacyjnych i urzędu jst będą dotyczyć centralnego ośrodka rozliczeń VAT w jst, a nie – jak dotychczas – urzędu skarbowego, co będzie skutkować księgowaniem nowych specyficznych operacji rozliczeniowych.

W ostatniej – z 29 grudnia 2016 r. – nowelizacji rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej nawet nie zadano sobie trudu, aby dopisać funkcję rozliczeń z centralnym ośrodkiem rozliczeń VAT w jst w opisie do konta 225. Jeśli centralny ośrodek rozliczeń VAT prowadzony jest w księdze rachunkowej urzędu jst, to należy uzupełnić tę funkcję dla konta 225 w zakładowych planach kont poszczególnych jednostek organizacyjnych. Jednostki organizacyjne i urzędy jst, jak dotychczas, prowadzą rejestry sprzedaży i zakupów VAT, które należy traktować jak rejestry cząstkowe potrzebne do rozliczenia VAT w skali całej jednostki samorządu terytorialnego.

Na dwa konta

Ewidencja centralnego ośrodka rozliczeń VAT powinna obejmować dwa rodzaje rozrachunków:

- z urzędem skarbowym oraz

- jednostkami organizacyjnymi i urzędem jst,

– prowadzonych na odrębnych kontach księgi głównej budżetu.

Dla rozliczeń z tytułu VAT z urzędem skarbowym ewidencja powinna być prowadzona koncie 224 „Rozrachunki budżetu". Opis do tego konta w zasadzie obejmuje funkcję ewidencji podatku od towarów i usług. Dla przejrzystości księgowań można z konta 224 wydzielić funkcję ewidencji rozrachunków VAT z urzędem skarbowym do prowadzenia na oddzielnym koncie syntetycznym.

Z kolei, rozliczenia z jednostkami organizacyjnym i urzędem jst z tytułu VAT powinny być prowadzone na odrębnych kontach, specjalnie do tego celu utworzonych. Zarówno plan kont dla budżetu jst, jak i dla urzędu jst (załączniki nr 2 i 3 do rozporządzenia w sprawie rachunkowości budżetowej) takich kont nie przewiduje. Najlepiej w tym celu utworzyć dwa konta:

- „Rozliczenia VAT należnego z jednostkami organizacyjnymi" i

- „Rozliczenia VAT naliczonego z jednostkami organizacyjnymi".

Rozbicie ewidencji rozrachunków VAT z jednostkami organizacyjnymi na dwa konta syntetyczne pozwoli ująć oddzielnie wszystkie obroty należnego i naliczonego VAT. Dzięki temu potrącenia podatku naliczonego z podatku należnego realizowane przez poszczególne jednostki organizacyjne będą mogły być w sposób przejrzysty zaksięgowane na tych kontach, podobnie jak potrącenia przeprowadzane przez centralny ośrodek rozliczeń podatku naliczonego danej jednostki organizacyjnej ze środków podatku należnego innej jednostki, gdy nadwyżka tego podatku wystąpi.

Na koniec roku

Ewidencja na kontach rozrachunków z tytułu VAT z jednostkami organizacyjnymi powinna pokazywać stan rozliczeń na koniec roku, co zapewnią konta analityczne prowadzone odrębnie dla każdej jednostki organizacyjnej i urzędu jst. Gdy ewidencja centralnego ośrodka rozliczeń VAT jest prowadzona w księdze rachunkowej budżetu, można na koniec roku wygasić należności wobec jednostki budżetowej z tytułu zwrotu naliczonego VAT i zaksięgować wpływy z urzędu skarbowego z tego zwrotu w roku następnym, jako dochody realizowane bezpośrednio przez budżet. ?

Wojciech Rup, biegły rewident

Nieruchomości
Odszkodowanie dla Agnes Trawny za ziemię na Mazurach. Będzie apelacja
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Sądy i trybunały
Wierzyciel powinien sprawdzić, czy dłużnik jeszcze żyje
Za granicą
Polacy niewpuszczeni na obchody wyzwolenia obozu w Ravensbrück
Sfera Budżetowa
Setki milionów dla TVP po cichu. Posłowie w Komisji Finansów Publicznych zdecydowali
Zawody prawnicze
Prokuratura Krajowa podjęła kolejne działania ws. Ewy Wrzosek