Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) w interpretacji z 7 listopada 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.512.2017. 1.MP) rozstrzygnął kwestię dotyczącą wpływu na rozliczenia VAT sytuacji obciążenia gmin ościennych kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji.
Interpretacja została wydana na wniosek gminy, na terenie której funkcjonują zarówno przedszkola publiczne jak i niepubliczne. Gmina ze swojego budżetu wypłaca przedszkolom dotacje, które przypadają na każdego ucznia. Są to różne kwoty, w zależności od tego, czy wypłaca się je na rzecz ucznia niepełnosprawnego, czy też nie. Dodatkowym kryterium jest także rodzaj przedszkola, do którego uczęszcza uczeń.
W sytuacji, gdy dziecko do lat pięciu (bez orzeczenia niepełnosprawności) uczęszcza do przedszkola na terenie gminy, która je dotuje, jednocześnie nie będąc jej mieszkańcem, pokrycie kosztów dotacji spoczywa na gminie, której mieszkańcem jest ten uczeń. W konsekwencji, zgodnie z wymogiem ustawowym, gmina (wnioskodawca) obciąża na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty sąsiednie gminy kwotami pokrywającymi koszty dotacji udzielonej przedszkolom na podstawie tej samej ustawy.
W związku z powyższym, gmina zadała wiele pytań, które mają na celu wyjaśnienie wątpliwości związanych z rozliczaniem VAT. Po pierwsze, czy obciążenie gmin ościennych kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji jest odpłatnym świadczeniem usług (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) a kwota ta jest obrotem (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT) i można tu skorzystać ze zwolnienia od podatku. Czy też jest to czynność, do której nie stosuje się przepisów ustawy o VAT, a zatem kwoty z tego tytułu nie stanowią obrotu? Po drugie, jak należy udokumentować czynności obciążania ościennych gmin w/w kwotami dotacji: fakturą VAT, rachunkiem czy notą księgową. Po trzecie, czy koszty, o których mowa, powinny być wykazane w ewidencji sprzedaży i deklaracji VAT-7.
Zdaniem wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, obciążenie gmin ościennych kwotami stanowiącymi koszty dotacji nie podlega - przepisom ustawy o podatku VAT. W nawiązaniu do pytania drugiego, gmina stoi na stanowisku, iż wystawienie noty obciążeniowej (księgowej) jest właściwym sposobem dokumentowania czynności obciążania ościennych gmin. W ostatnim pytaniu, gmina stwierdziła, że obciążenie gmin ościennych kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji w związku z wykonywaniem zadań publicznych nie stanowi obrotu i nie podlegają ujęciu w ewidencji.