Podatkowe konsekwencje zwrotu kwot dotacji za pobyt dzieci w przedszkolu

Gmina, działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności związanych z obciążaniem innych gmin kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji, nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług - uznał organ skarbowy.

Publikacja: 13.02.2018 05:00

Podatkowe konsekwencje zwrotu kwot dotacji za pobyt dzieci w przedszkolu

Foto: Fotolia.com

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) w interpretacji z 7 listopada 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.512.2017. 1.MP) rozstrzygnął kwestię dotyczącą wpływu na rozliczenia VAT sytuacji obciążenia gmin ościennych kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji.

Interpretacja została wydana na wniosek gminy, na terenie której funkcjonują zarówno przedszkola publiczne jak i niepubliczne. Gmina ze swojego budżetu wypłaca przedszkolom dotacje, które przypadają na każdego ucznia. Są to różne kwoty, w zależności od tego, czy wypłaca się je na rzecz ucznia niepełnosprawnego, czy też nie. Dodatkowym kryterium jest także rodzaj przedszkola, do którego uczęszcza uczeń.

W sytuacji, gdy dziecko do lat pięciu (bez orzeczenia niepełnosprawności) uczęszcza do przedszkola na terenie gminy, która je dotuje, jednocześnie nie będąc jej mieszkańcem, pokrycie kosztów dotacji spoczywa na gminie, której mieszkańcem jest ten uczeń. W konsekwencji, zgodnie z wymogiem ustawowym, gmina (wnioskodawca) obciąża na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty sąsiednie gminy kwotami pokrywającymi koszty dotacji udzielonej przedszkolom na podstawie tej samej ustawy.

W związku z powyższym, gmina zadała wiele pytań, które mają na celu wyjaśnienie wątpliwości związanych z rozliczaniem VAT. Po pierwsze, czy obciążenie gmin ościennych kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji jest odpłatnym świadczeniem usług (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT) a kwota ta jest obrotem (art. 29a ust. 1 ustawy o VAT) i można tu skorzystać ze zwolnienia od podatku. Czy też jest to czynność, do której nie stosuje się przepisów ustawy o VAT, a zatem kwoty z tego tytułu nie stanowią obrotu? Po drugie, jak należy udokumentować czynności obciążania ościennych gmin w/w kwotami dotacji: fakturą VAT, rachunkiem czy notą księgową. Po trzecie, czy koszty, o których mowa, powinny być wykazane w ewidencji sprzedaży i deklaracji VAT-7.

Zdaniem wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, obciążenie gmin ościennych kwotami stanowiącymi koszty dotacji nie podlega - przepisom ustawy o podatku VAT. W nawiązaniu do pytania drugiego, gmina stoi na stanowisku, iż wystawienie noty obciążeniowej (księgowej) jest właściwym sposobem dokumentowania czynności obciążania ościennych gmin. W ostatnim pytaniu, gmina stwierdziła, że obciążenie gmin ościennych kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji w związku z wykonywaniem zadań publicznych nie stanowi obrotu i nie podlegają ujęciu w ewidencji.

Dyrektor KIS w pełni podzielił stanowisko gminy i uznał je za prawidłowe. W uzasadnieniu swojego stanowiska organ w zasadzie powtórzył argumentację gminy, posiłkując się przy tym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C-276/14. Reasumując, Dyrektor KIS stwierdził, że wnioskodawca działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności związanych z obciążaniem innych gmin kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Dodatkowo, wnioskodawca nie jest zobowiązany do wystawiania faktur jak i rachunków na rzecz innych gmin. Zastosowane czynności może udokumentować notą księgową, która nie jest jednak objęta regulacją przepisów dotyczących podatku VAT. Jednocześnie, w związku ze stanowiskiem przyjętym w odniesieniu do pytania nr 1, gmina nie ma obowiązku wykazywania zarówno w ewidencji oraz deklaracji VAT-7 opisanych kwot stanowiących pokrycie kosztów dotacji.

Komentarz eksperta

Janina Fornalik, doradca podatkowy, partner w MDDP

Stanowisko organu podatkowego przedstawione w omawianej interpretacji jest moim zdaniem słuszne. Trudno byłoby uznać za podatnika w rozumieniu przepisów VAT gminę, która otrzymuje od innych gmin zwrot kwot dotacji dotyczących pobytu w przedszkolach dzieci, mieszkających w innej gminie, w której nie ma takich przedszkoli, lub nie ma miejsc w przedszkolach. Gmina otrzymująca dotację z pewnością nie świadczy w tym przypadku żadnych usług, z którymi dotacja byłaby związana. Gmina działa więc w charakterze organu władzy publicznej, realizując zadania własne z zakresu edukacji publicznej. Oczywistą konsekwencją jest brak obowiązku wystawiania faktur z tytułu otrzymanych przez gminę kwot odpowiadającym dotacji, jak również ujmowania tych kwot w ewidencji VAT oraz deklaracji VAT-7.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (Dyrektor KIS) w interpretacji z 7 listopada 2017 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.512.2017. 1.MP) rozstrzygnął kwestię dotyczącą wpływu na rozliczenia VAT sytuacji obciążenia gmin ościennych kwotami stanowiącymi pokrycie kosztów dotacji.

Interpretacja została wydana na wniosek gminy, na terenie której funkcjonują zarówno przedszkola publiczne jak i niepubliczne. Gmina ze swojego budżetu wypłaca przedszkolom dotacje, które przypadają na każdego ucznia. Są to różne kwoty, w zależności od tego, czy wypłaca się je na rzecz ucznia niepełnosprawnego, czy też nie. Dodatkowym kryterium jest także rodzaj przedszkola, do którego uczęszcza uczeń.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona