Pomoc powiatu dla uczelni należy ująć w planie budżetowym

Istnieje podstawa prawna do przekazania pomocy finansowej przez powiat dla uczelni, ale przepisy ustawy o finansach publicznych wykluczają podjęcie odrębnej uchwały w tym zakresie. Środki na ten cel powinny być ujęte w planie wydatków budżetu.

Publikacja: 13.02.2018 05:10

Pomoc powiatu dla uczelni należy ująć w planie budżetowym

Foto: 123RF

- Powiat zamierza podjąć odrębną uchwałę, w sprawie pomocy finansowej dla uczelni wyższej m.in. na cele kształcenia, na kwotę 200 tys. zł. Ma to związek z zadaniami własnymi powiatu. Czy art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych będzie właściwą podstawą do podjęcia uchwały i przekazania pomocy?

Istotne w sprawie są przepisy m.in. ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W pierwszej ustawie na uwagę zasługuje art. 94 ust. 6. Wynika z niego, że uczelnia może otrzymywać inne środki finansowe z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków. Przy czym z budżetów tych jednostek i ich związków może otrzymywać także dotacje celowe na zadania, o których mowa w ust. 1, jeżeli dotowane zadanie jest związane z zadaniami własnymi jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten wyznacza zatem dopuszczalny zakres finansowania uczelni m.in. z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a taką jest powiat. Zakres zadań wyznacza zaś wspomniany wyżej ust. 1, gdzie podano w punktach 1-11, m.in. w katalogu - zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich, kształceniem kadr naukowych, utrzymaniem uczelni, w tym na remonty.

Najistotniejszy z punktu widzenia podanego stanu faktycznego jest jednak art. 216 ustawy o finansach publicznych. Tam podano w ust. 2, że wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na:

- zadania własne jednostek samorządu terytorialnego;

- zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone ustawami jednostkom samorządu terytorialnego;

- zadania przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia;

- zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;

- pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego;

- programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3.

Katalog ww. zadań jest więc ograniczony różnymi przepisami, w tym przypadku chodzi o zadania wymienione w ww. art. 94 Prawo o szkolnictwie wyższym. W kontekście art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych i podanego stanu faktycznego, kluczowe znaczenie ma jednak pkt 5 – gdzie mowa o pomocy dla innych jednostek samorządu terytorialnego określoną odrębną uchwałą.

W odniesieniu do ww. art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych podkreślenia wymaga, że tylko w przypadku ww. pkt 5 – ustawodawca wymaga dla udzielenia pomocy – podjęcia odrębnej uchwały przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w tym przypadku radę powiatu. Natomiast w innych przypadkach z ww. ust. 2 – nie wymaga się podejmowania odrębnych uchwał o przeznaczeniu wydatku na określony cel. W zbliżonym stanie faktyczno – prawnym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 października 2017 r. (sygn. akt V SA/Wa 1646/17) wskazał m.in.: „We wszystkich innych przypadkach dotyczących przeznaczania wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach nie jest wymagane podjęcie odrębnej uchwały. Tym samym uchwała Rady Powiatu P. istotnie narusza przepis prawa art. 216 ust. 2 pkt. 5 ustawy o finansach publicznych." Dalej sąd podkreślił: „Politechnika [...] jako uczelnia może otrzymać z budżetu Powiatu P. dotację celową na zadania w zakresie edukacji publicznej, jednakże nie ma możliwości udzielenia pomocy finansowej Politechnice [...] w formie odrębnej uchwały, jak to miało miejsce w niniejszej sprawie z uwagi na fakt, że Politechnika [...] nie jest jednostką samorządu terytorialnego.

Autor jest radcą prawnym

podstawa prawna: Ustawa z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (teks jedn. DzU z 2017 r. poz. 2183 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077)

- Powiat zamierza podjąć odrębną uchwałę, w sprawie pomocy finansowej dla uczelni wyższej m.in. na cele kształcenia, na kwotę 200 tys. zł. Ma to związek z zadaniami własnymi powiatu. Czy art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych będzie właściwą podstawą do podjęcia uchwały i przekazania pomocy?

Istotne w sprawie są przepisy m.in. ustawy z 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. W pierwszej ustawie na uwagę zasługuje art. 94 ust. 6. Wynika z niego, że uczelnia może otrzymywać inne środki finansowe z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków. Przy czym z budżetów tych jednostek i ich związków może otrzymywać także dotacje celowe na zadania, o których mowa w ust. 1, jeżeli dotowane zadanie jest związane z zadaniami własnymi jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten wyznacza zatem dopuszczalny zakres finansowania uczelni m.in. z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, a taką jest powiat. Zakres zadań wyznacza zaś wspomniany wyżej ust. 1, gdzie podano w punktach 1-11, m.in. w katalogu - zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, kształceniem uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich, kształceniem kadr naukowych, utrzymaniem uczelni, w tym na remonty.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
ZUS
ZUS przekazał ważne informacje na temat rozliczenia składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo karne
NIK zawiadamia prokuraturę o próbie usunięcia przemocą Mariana Banasia
Aplikacje i egzaminy
Znów mniej chętnych na prawnicze egzaminy zawodowe
Prawnicy
Prokurator Ewa Wrzosek: Nie popełniłam żadnego przestępstwa
Prawnicy
Rzecznik dyscyplinarny adwokatów przegrał w sprawie zgubionego pendrive'a