Dotacje unijne na walkę o lepszą jakość powietrza

„Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych” to nazwa działania 3.1.1 programu regionalnego województwa opolskiego. Od drugiego do dziewiątego marca jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty działające na obszarze subregionu Kędzierzyńsko-Kozielskiego będą mogły składać wnioski o dofinansowanie dla projektów wpisujących się w jego cele.

Publikacja: 22.01.2017 14:08

A chodzi o takie inwestycje, które przyczynią się do ograniczenia indywidualnego transportu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego albo rowerowo-pieszego, a w ślad za tym pozwolą ograniczyć tzw. niską emisję i poprawić jakość powietrza.

Jak osiągnąć takie cele? Działać można dwutorowo. Z jednej strony ograniczając lub nawet zabraniając korzystania z samochodów prywatnych, poprzez wprowadzanie stref ograniczonego ruchu, stref zakazu wjazdu samochodów (wszystkich lub z silnikami diesla bądź samochodów powyżej określonego wieku). Zniechęcać do korzystania z prywatnych samochodów mogłyby także opłaty za wjazd do określonej strefy lub po prostu drogie parkingi.

Można powiedzieć, że to wszystko metoda kija. Ale pozostaje jeszcze metoda marchewki. A ta mogłaby opierać się na poprawie jakości usług oferowanych przez transport publiczny, a także infrastruktury sprzyjającej korzystaniu z rowerów i spacerowaniu. Do tego może dochodzić sprawny system informacji (interaktywny) o transporcie publicznym, czasach przejazdu, dogodnych połączeniach, punktach przesiadkowych i wreszcie jakości i normach powietrza, tak aby każdy mógł się przekonać o jego stanie i podjąć decyzję, czy warto korzystać z prywatnego auta, czy może lepiej przesiąść się do komunikacji zbiorowej.

Działanie 3.1.1 stawia właśnie na to drugie rozwiązanie i ma sprzyjać poprawie szeroko rozumianej infrastruktury. Stąd możliwość uzyskania dotacji na:

- budowę i przebudowę infrastruktury transportu publicznego w celu ograniczania ruchu drogowego w centrach miast,

- zakup niskoemisyjnego taboru dla transportu publicznego (autobusy, busy),

- wyposażenie taboru autobusowego dla transportu publicznego w systemy redukcji emisji,

- wprowadzanie rozwiązań z zakresu organizacji ruchu, ułatwiające sprawne poruszanie się pojazdów komunikacji zbiorowej, w tym zapewnienie dróg dostępu do bezpiecznych przystanków (m.in. zatoki autobusowe, bus pasy),

- rozwój infrastruktury służącej obsłudze pasażerów zapewniającej m.in. interaktywną informację pasażerską,

- rozbudowę infrastruktury dla ruchu rowerowego i pieszego,

- wprowadzanie systemów pomiaru i informowania o poziomach zanieczyszczeń i jakości powietrza.

Z wnioskami o dofinansowanie mogą występować: jednostki samorządu terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia, a także ich jednostki organizacyjne oraz przedsiębiorstwa (komunalne lub prywatne, ale wykonujące zadania publiczne w wyniku wygranego przetargu, realizujące zadania na podstawie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym lub też wybrane zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym.). Przy tym aktualny konkurs w zakresie działania 3.1.1 ograniczony jest terytorialnie do subregionu Kędzierzyńsko-Kozielskiego, co oznacza, że projekty mogą zgłaszać podmioty z następujących gmin: Bierawa, Cisek, Jemielnica, Kędzierzyn-Koźle, Kolonowskie, Leśnica, Polska Cerekiew, Pawłowiczki, Reńska Wieś, Ujazd, Strzelce Opolskie, Zawadzkie.

Na sfinansowanie najlepszych projektów zarezerwowano siedem mln zł. Więcej informacji o konkursie, w tym jego regulamin, wytyczne, wzory dokumentów oraz kryteria oceny projektów można znaleźć na stronie www.rpo.opolskie.pl.

A chodzi o takie inwestycje, które przyczynią się do ograniczenia indywidualnego transportu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego albo rowerowo-pieszego, a w ślad za tym pozwolą ograniczyć tzw. niską emisję i poprawić jakość powietrza.

Jak osiągnąć takie cele? Działać można dwutorowo. Z jednej strony ograniczając lub nawet zabraniając korzystania z samochodów prywatnych, poprzez wprowadzanie stref ograniczonego ruchu, stref zakazu wjazdu samochodów (wszystkich lub z silnikami diesla bądź samochodów powyżej określonego wieku). Zniechęcać do korzystania z prywatnych samochodów mogłyby także opłaty za wjazd do określonej strefy lub po prostu drogie parkingi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Sądy i trybunały
Sędzia Michał Laskowski: Tomasz Szmydt minął się z powołaniem