Dotacja celowa w gminie tylko na przyszłe, a nie na zrealizowane cele

Dotacja celowa może być przyznana jedynie na sfinansowanie lub dofinansowanie przyszłych zadań publicznych. Nie można z niej refundować już poniesionych wydatków.

Publikacja: 16.01.2018 01:00

Dotacja celowa w gminie tylko na przyszłe, a nie na zrealizowane cele

Foto: Fotolia

12 czerwca 2017 r. Rada Miasta Rawa Mazowiecka podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła na obszarze miasta na lata 2017-2018. Uchwała określała, że środki finansowe na ten cel będą pochodzić w 40 proc. z dotacji, udzielonej miastu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach „Programu ograniczania niskiej emisji" oraz ze środków własnych budżetu miasta.

Pieniądze miały posłużyć m.in. do dofinansowania podłączeń lokalnych i osiedlowych kotłowni do sieci ciepłowniczej, a także do wykonania lub modernizacji instalacji c.o. i ciepłej wody w ramach zadania „Poprawa jakości powietrza w Rawie Mazowieckiej".

Rada Miasta przyjęła, że dotacja może być udzielona również tym podmiotom, które w 2015 r. zgłosiły chęć uczestnictwa w programie: „Poprawa jakości powietrza poprzez likwidację niskiej emisji, realizowaną w ramach programu KAWKA". Ponieważ Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wycofał się z tego programu, przedsięwzięcia zostały sfinansowane z własnych pieniędzy inwestorów. Rada postanowiła zatem, że z dotacji będą mogły skorzystać te pomioty, które poniosły koszty w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 września 2018 r. i zostały ujęte w obecnym wniosku o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

Uchwałą z 13 lipca 2017 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi stwierdziło nieważność tego punktu uchwały. Zdaniem kolegium, rada. która uznała, że dotacja celowa, przewidziana w art. 403 ust.4 ustawy z 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, może być przyznana również na dofinansowanie zadań już zakończonych, rażąco naruszyła ten przepis oraz art. 126 i 127 ustawy o finansach publicznych.

Według Kolegium, nie ma możliwości dotowania pieniędzmi, przekazanymi w ramach dotacji celowej inwestycji z zakresu ochrony środowiska, zrealizowanych przed datą zawarcia umowy dotacyjnej. Przepisy Prawa ochrony środowiska i ustawy o finansach publicznych nie stwarzają do tego podstaw prawnych, gdyż wydatek miałby wtedy charakter refundacji poniesionych kosztów, a nie dotacji na realizację zadania. Ponieważ dotacja ma służyć finansowaniu lub dofinansowaniu realizacji zadań publicznych, można jej udzielić dopiero po podpisaniu umowy o przyznaniu dotacji.

Rada Miasta Rawa Mazowiecka zaskarżyła rozstrzygnięcie Kolegium RIO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. W jej opinii, Kolegium RIO błędnie przyjęło, że dotacja celowa, udzielona w trybie art. 403 ustawy – Prawo ochrony środowiska, może być wykorzystana przez beneficjenta wyłącznie na wydatki, poniesione po zawarciu umowy o udzielenie dotacji. A w konsekwencji, że refundowanie wydatków, poniesionych od 1 stycznia 2016 r. do dnia zawarcia umowy dotacyjnej, jest sprzeczne z prawem. Ani art. 403 ust. 5 Prawa ochrony środowiska, ani wspomniane przepisy ustawy o finansach publicznych nie zakazują określania w uchwałach organów gminy formy przyznania dotacji na zasadzie refundacji poniesionych kosztów zadania publicznego – argumentowała rada. Nie wynika z nich, aby dotacja nie mogła być udzielana w formie refundacji już poniesionych kosztów inwestycji. Przyjęcie takiego sposobu dofinansowania leży w kompetencjach rady gminy/miasta, która w drodze uchwały określa sposób przydziału i rozliczania udzielonej dotacji celowej. Również wojewoda łódzki nie zaskarżył uchwały rady miasta jako niezgodnej z prawem, i nie dostrzegł w niej wad prawnych, których dopatruje się Kolegium RIO.

W WSA przeważyły jednak racje Kolegium RIO. Zdaniem składu orzekającego, ustawodawca nie dopuszcza możliwości dotowania środkami z przekazanej dotacji celowej inwestycji z zakresu ochrony środowiska, zrealizowanych przed datą zawarcia umowy dotacyjnej. Gdyby tak było, wydatek miałby charakter refundacji poniesionych kosztów, a nie dotacji na realizację zadania publicznego - stwierdził WSA. Sąd wyjaśnił, że nie dopuszczają do tego przepisy ustawy o finansach publicznych. Zgodnie z definicją, określonych w jej przepisach, każda dotacja ma służyć finansowaniu lub dofinansowaniu realizacji zadań publicznych, które istnieją w dacie jej przyznania, a więc nie zostały jeszcze wykonane. Przepisy Prawa ochrony środowiska nie zawierają odstępstw od definicji dotacji i dotacji celowej, określonych w art. 126 i 127 ustawy o finansach publicznych – orzekł WSA, oddalając skargę rady miasta.

sygnatura akt: I SA/Łd 951/17

12 czerwca 2017 r. Rada Miasta Rawa Mazowiecka podjęła uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ciepła na obszarze miasta na lata 2017-2018. Uchwała określała, że środki finansowe na ten cel będą pochodzić w 40 proc. z dotacji, udzielonej miastu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w ramach „Programu ograniczania niskiej emisji" oraz ze środków własnych budżetu miasta.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego