Funkcje biometryczne są coraz bardziej powszechne na tabletach i smartfonach, a klienci wyraźnie preferują takie rozwiązania. Badania pokazują, że 93 proc. konsumentów woli korzystać z biometrii zamiast wpisywać hasło w celu zatwierdzania płatności. Raport Uniwersytetu Oksfordzkiego pokazuje, że 92 proc. firm z sektora bankowości chce wdrożyć rozwiązania biometryczne. Banki twierdzą również, że gdy dostępne jest uwierzytelnianie biometryczne, klienci znacznie chętniej dokonują zakupów. W porównaniu z innymi metodami, takimi jak jednorazowe hasła SMS, autoryzacja biometryczna może obniżyć wskaźniki „porzuconych koszyków” nawet o 70 proc. – Technologie biometryczne doskonale spełniają oczekiwania klientów, którzy są zainteresowani przyszłościowymi, bezpiecznymi rozwiązaniami dostosowanymi do cyfrowego stylu życia. Zwiększają komfort zakupów i bezpieczeństwo transakcji, dzięki czemu mogą przynieść znaczne korzyści kupującym, sklepom i bankom – komentuje Javier Perez, prezes Mastercard Europe.

Jeśli metody potwierdzania tożsamości online są zbyt czasochłonne lub złożone, mogą zniechęcić kupujących do korzystania z usług sklepu internetowego. Dotychczasowe rozwiązania wykorzystujące to, co klient zna (np. hasła) i co posiada (np. karty i urządzenia mobilne), warto zastąpić rozwiązaniami opartymi na tym, co klient ma niemal zawsze pod ręką (np. smartfony) i kim jest (dane biometryczne).

Technologia Mastercard Identity Check, obecnie dostępna w 37 krajach, jest rozwiązaniem uwierzytelniającym, które umożliwia stosowanie identyfikatorów biometrycznych, takich jak odcisk linii papilarnych, skan tęczówki oka lub rozpoznawanie rysów twarzy, do weryfikacji tożsamości za pomocą urządzenia mobilnego w trakcie zakupów i realizacji transakcji bankowych przez internet. Znacznie przyspiesza ona proces dokonywania płatności cyfrowych i zwiększa bezpieczeństwo transakcji. Zmiana metod uwierzytelniania na biometryczne jest częścią nowego planu Mastercard, który ma pomóc bankom, sklepom i partnerom w zapobieganiu oszustwom oraz ulepszeniu doświadczeń klientów w nowym środowisku cyfrowym. Rozwiązania biometryczne spełniają również nowe wymagania regulacyjne dotyczące tzw. silnego uwierzytelniania klienta (ang. Strong Customer Authentication) określone w dyrektywie PSD2.

Celem tych rozwiązań jest ułatwienie klientom korzystania z usług i ograniczenie przypadków nieuzasadnionej odmowy. Wspomniany plan obejmuje nowy zestaw oferowanych od niedawna usług, takich jak Decision Intelligence i Automatic Billing Updater od Mastercard, które są oparte na najnowocześniejszych technologiach, np. sztucznej inteligencji. Dzięki takiemu podejściu firma pomoże swoim partnerom nie tylko w dostosowaniu się do wymagań nowej dyrektywy PSD2, lecz również w dalszym zwiększaniu komfortu konsumentów dokonujących płatności.