Victoria (Maria Pakulnis) i Arthur (Jan Frycz) są szczęśliwym małżeństwem z prawie 30-letnim stażem. On jest wziętym pisarzem, ona – niegdyś utalentowana poetka – zajmuje się obecnie głównie sprawami męża. Pewnego dnia przychodzi do nich Claudia (Olga Bołądź), by zrobić wywiad z Arthurem. Jest niemal w wieku ich córki Susanny (Michalina Łabacz).
„Tam, skąd pochodzę, dziewczyny są wychowywane, żeby być dobrymi żonami i matkami. A jeśli chcesz coś więcej, musisz zawalczyć. Przyjąć twarde reguły gry" – mówi Claudia do Victorii, dodając: „Związek, który polega na wzajemnym wykorzystywaniu, należy do najbardziej trwałych". A ona marzy w dodatku o własnej pisarskiej karierze.
– Wystarcza jej pięć dni, by znalazła wszystkie pęknięcia, niedoskonałości w tej zdawałoby się mocnej strukturze małżeństwa i rodziny – zauważa Ewa Pytka, reżyserka. – Mężczyzna wymyśla sobie nowe życie, „załapuje się" na pociąg do młodości i próbuje zacząć wszystko od nowa. To schemat powielany od setek lat, a zarazem opowieść o czasach, w których żyjemy. Łatwiej dziś zastąpić kogoś „opatrzonego" kimś nowym, niż pracować nad starą relacją. Wspólne jest nam wszystkim poczucie śmiertelności, które dopada i bohatera sztuki. Mężczyzna czuje ostatnią już szansę, by zapomnieć, jak bardzo się starzeje. Kochanka ma być przepustką, dzięki niej ma 20 lat mniej. Wie też, że jest śmieszny, bo sytuację, która jest jego udziałem, widział wcześniej u przyjaciela.
Sztuka została napisana w 1995 roku i od razu odniosła sukces. Grana była w 40 krajach na świecie, w tym na Broadwayu i West Endzie. Jej autorka Joanna Murray-Smith (ur. 1962) pochodzi z Australii i jest nie tylko autorką ponad 20 sztuk teatralnych, ale także scenarzystką filmową i dziennikarką.
W Polsce na podstawie jej sztuki Krystyna Janda zrealizowała spektakl „Kobiety w sytuacji krytycznej" w Teatrze Polonia (2012), a ostatnio komedia „Gatunek żeński" została wystawiona przez Bartłomieja Wyszomirskiego w Teatrze Muzycznym w Toruniu.