Barbara Hollender poleca nowości na DVD

Są święta, więc dzisiaj uczta: Złota Palma w Cannes, nagrodzony przed kilkoma dniami Orłem dla najlepszego filmu zagranicznego „The Square” Rubena Ostlunda oraz „Suburbicon” - film wyreżyserowany przez George’a Clooneya z Mattem Damonem i Julianne Moore w rolach głównych.

Publikacja: 31.03.2018 08:00

Barbara Hollender poleca nowości na DVD

Foto: materiały prasowe

The Square, reż. Ruben Ostlund

Gutek Film

Tytułowy kwadrat zaufania naprawdę powstał. W Muzeum w Varnamo. „Kultura powinna pomagać rozwiązywać problemy. Chciałem stworzyć  symboliczne miejsce, które przypominałoby o naszym miejscu w społeczeństwie. I to miejsce zaczęło żyć własnym życiem. Odbyło się tam kilka manifestacji i protestów, kilka młodych par w kwadracie się zaręczyło, o swoich prawach przypominali ludzie niepełnosprawni. Dzisiaj zbudowano podobne „kwadraty” w muzeach w dwóch innych szwedzkich miastach” - mówił mi Ruben Ostlund. 

Bohaterem jego  filmu jest dyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Rozwiedziony ojciec dwóch małych córek, szukający czasem partnerki, z którą można spędzić noc bez zobowiązań. Inteligent, nowoczesny człowiek sukcesu. Z codziennej rutyny wyrywa go zuchwała kradzież telefonu na ulicy.

44-letni szwedzki reżyser wcześniej w „Turyście” zaproponował widzom wiwisekcję małżeństwa, opowieść o degradacji tradycyjnych wzorców mężczyzny i kobiety, o pokoleniu, które nie przywykło do brania na siebie odpowiedzialności za innych. W „The Square” dalej obserwuje meandry współczesnej moralności. Ale tym razem idzie dalej. Wychodzi poza układy rodzinne, pokazuje kondycję zamożnego zachodniego społeczeństwa i elity, które odcinają się od pozostałych warstw, zamykając we własnym sosie. Codzienne życie zderza ze sztuką, kulturę z najbardziej prymitywnymi odruchami. Stosując zresztą w pewnym momencie niebywałą, surrealistyczną prowokację.

„The Square” to zapis świata, który pielęgnuje poczucie samozadowolenia. Ale też jego hipokryzji. Niewiele potrzeba, żeby w tym monolicie pojawiła się wyrwa. Bo dzisiaj nie tylko ataki terrorystyczne budzą strach. Konflikty narastają też wewnątrz społeczeństw. Nawet tych z pozoru idealnych. Bardzo ciekawe, niepokojące kino.

Suburbicom, reż. George Clooney

Monolith Films

„Jest czas na gniewne filmy” — mówił po premierze filmu na festiwalu w Wenecji George Clooney, gwiazdor, który kilka razy stanął po drugiej drugiej strony kamery, by wyreżyserować kilka znakomitych obrazów: „Niebezpieczny umysł” o Chucku Barrisie - showmanie, który zmienił oblicze telewizji, a jednocześnie był płatnym mordercą na usługach CIA, „Good Night and Good Luck” -  fascynującą opowieść o okresie maccarthyzmu, czwartej władzy i odpowiedzialności artystów, wreszcie „Idy marcowe” o cynizmie współczesnej gry politycznej. 

W „Suburbicon” razem z Grantem Heslovem przerobił stary, niezrealizowany scenariusz braci Coen. Cofnął się do lat 50., na amerykańskie przedmieście, w którym osiedla się klasa średnia. To tam spełnia się American Dream. W Suburbicon panują dobrobyt, spokój i poczucie szczęścia. Dopóki w jednym z domów nie zamieszkuje rodzina Afroamerykanów.

Clooney prowadzi jednocześnie dwa wątki. W osiedlu budzi się rasizm, czarnoskórzy sąsiedzi spotykają się z gwałtownie narastającą agresją. Zaczynają się protesty, petycje, manifestacje. A tymczasem prawdziwy dramat toczy się gdzie indziej. Biały, szanowany obywatel opłaca bowiem morderców, którzy mają zabić jego żonę. Dzięki pieniądzom z jej polisy chce spłacić długi i z jej siostrą prowadzić dostatnie, szczęśliwe życie.

Film zaczyna się jak ciekawy dramat społeczny. Im dalej, tym bardziej zmienia się w thriller, a wreszcie w zgrywę. Szkoda, bo gniew, o którym wspominał George Clooney, rozmywa się w gagach i coraz mniej wiarygodnych sytuacjach. Ale wciąż pozostają szlachetne intencje, sporo bardzo zabawnych scen,  kreacje Matta Damona i Julianne Moore. No i jednak to coraz częściej spotykane w amerykańskim kinie spojrzenie na lata amerykańskiego prosperity, w którym była niejedna rysa.

The Square, reż. Ruben Ostlund

Gutek Film

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
„Back To Black” wybiela mrok życia Amy Winehouse
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Film
Rosja prześladuje jak za Stalina, a Moskwa płonie w „Mistrzu i Małgorzacie”
Film
17. Mastercard OFF CAMERA: Nominacje – Najlepsza Aktorka, Aktor i Mastercard Rising Star
Film
Zbrojmistrzyni w filmie "Rust" skazana na 18 miesięcy więzienia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Film
„Perfect Days” i "Anselm" w kinach. Wim Wenders uczy nas spokoju