Barbara Hollender poleca nowości na DVD

Firma Monolith nie przejmuje się sezonem ogórkowym. Właśnie wydala na płytach dwa znakomite filmy: „Pokój” Lenny’ego Abrahamsona i „Nienawistna ósemka” Quentina Tarantino

Publikacja: 23.07.2016 08:32

Foto: materiały prasowe

„Pokój”, reż. Lenny Abrahamson

Monolith Video

Pokój. Tak pięcioletni chłopiec nazywa pomieszczenie, w którym urodził się i przez całe życie mieszka z matką. Scenariusz filmu napisała na podstawie własnej powieści Emma Donoghue, wzorując się na historii Felixa — najmłodszego dziecka Austriaczki Elizabeth Fritzl, więzionej i gwałconej przez własnego ojca. Bohaterka „Pokoju” została uprowadzona spod szkoły przez nieznajomego porywacza, gdy miała siedemnaście lat.

Dwa lata później urodziła Jacka. Postanowiła go wychowywać sama. Dała mu to, co mogła: miłość. Opowiadała o świecie, choć dziecko te historie traktowało tak, jak jego wychowani w normalnych warunkach rówieśnicy – jako bajki o życiu na odległych planetach. Gdy chłopiec skończył pięć lat, Joy podjęła desperacką, udaną próbę ucieczki.

Tak kończyłby się każdy thriller. Siłą filmu Abrahamsona jest to, że trwa dalej, zamieniając się w opowieść o spotkaniu ze światem. Staje się opowieścią o cenie wolności. Reżyser pokazuje rany psychiczne i trudny proces zamiany życia w klatce – ciasnej, ale na swój sposób bezpiecznej – na życie, w którym wszystko może się zdarzyć. Przypomina, że do wolności najeżonej niebezpieczeństwami trzeba dorosnąć.

Ciekawe kino i świetne dwie kreacje: nagrodzonej Oscarem Joy Brie Larson i małego Jacoba Tremblaya. Kolejny przykład, że kino nie potrzebuje wielomilionowego budżetu, wielkich gwiazd i tabunu specjalistów od efektów specjalnych, żeby wzruszać.

„Nienawistna ósemka”, reż. Quentin Tarantino

Wyd. Monolith Video

Western z początku XXI wieku jest zupełnie inny od tego, w którym królowali kiedyś Gary Cooper czy John Wayne. Nie ma tu nieskalanych bohaterów, samotnych jeźdźców i „jedynych sprawiedliwych” stających w samo południe do walki z gangami. Bohaterem „Nienawistnej ósemki” jest zawodowy poszukiwacz zbiegów z Dzikiego Zachodu, który za sowitą nagrodę, doprowadza swoje ofiary żywe, na szubienicę. W czasie śnieżnej zamieci musi spędzić kilka dni w zajeździe z pojmaną morderczynią i z grupą napotkanych rewolwerowców.

Tarantino w przewrotny sposób opowiada o narodzinach narodu. W zajeździe spotykają się zwolennicy Północy i Południa, biali i czarnoskórzy. W ich rozmowach powraca temat wojny secesyjnej, tworzącego się nowego ładu, sprawiedliwości. A kończy się? Jak to u Tarantino. Łatwo się domyślić. Ale przemoc w filmach tego reżysera ma zawsze podwójne dno. Dobry, mocny film i parada ulubionych aktorów Tarantino. Występują więc m.in. Samuel L. Jackson, Michael Madsen i Tim Roth. A do tego muzyka Ennio Morricone. No i oczywiście precyzja reżyserska samego Quentina Tarantino

„Pokój”, reż. Lenny Abrahamson

Monolith Video

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Film
Nie żyje reżyser Laurent Cantet. Miał 63 lata
Film
Mastercard OFF CAMERA: „Dyrygent” – pokaz specjalny z udziałem Andrzeja Seweryna
Film
Patrick Wilson, Stephen Fry, laureaci Oscarów – goście specjalni i gwiazdy na Mastercard OFF CAMERA 2024
Film
Drag queen i nie tylko. Dokument o Andrzeju Sewerynie
Film
Kto zdecyduje o pieniądzach na polskiej filmy?