71-letni Austriak uchodzi za najwybitniejszego pianistę „od Beethovena”. Podczas kolejnych edycji festiwalu wykonał nieraz komplet jego pięciu koncertów fortepianowych, konsekwentnie prezentuje wszystkie sonaty. Utrwalił je zresztą także na płytach w wersji live, bo innych nagrań nie uznaje.
W tym roku także wybrał dwie sonaty Beethovena, w tym popularną „Appassionatę”, ale dla stałych bywalców festiwalu, którzy przyszli posłuchać Rudolfa Buchbindera po raz kolejny, ciekawszy był kontekst, w jakim je umieścił. Pokazał je na tle wiedeńskiej muzyki, tworzonej przed i po Beethovenie, ale utrzymanej w duchu tamtych czasów, bo jak powiedział kiedyś ten artysta w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej”: – Beethoven był klasykiem i romantykiem jednocześnie.
Poniedziałkowy recital rozpoczął zatem od 12 wariacji Mozarta, których tematem stała się prosta, francuska piosenka „Ah, vous dirai-je, maman”. U nas znana jest wszystkim z tekstem, zaczynającym się słowami „Wyszły w pole kurki trzy”, co właściwie tłumaczy także, czym jest ten utwór. To rodzaj muzycznej zabawy, w której kolejne wariacje prezentują umiejętności prawej lub lewej ręki pianisty, sztukę grania akordami, wreszcie jego talent wirtuozowski.
Rudolf Buchbinder nie starał się jednak z robić z mozartowskich wariacji koncertowego popisu. Zinterpretował je z elegancją i prostotą, trochę tak, jak zapewne wykonywało się je w czasach Mozarta, choć innym dźwiękiem. Austriacki pianista nie uznaje jednak grania na historycznych fortepianach, choć ma ich w domu parę. Klasyczną równowagę brzmienia potrafi osiągnąć na współczesnym instrumencie.
Prywatną intymność miały też wykonane przez niego w poniedziałek w Filharmonii Narodowej cztery Impromptus z op.90 Schuberta. Są o ponad cztery dekady późniejsze od wariacji Mozarta, ale romantyczną zadumę łączą z klasyczną prostotą. Rudolf Buchbinder zróżnicował charakter poszczególnych utworów: pokazał marszowy temat pierwszego z nich, żywiołowy charakter Impromptu Es-dur, liryzm kolejnego i wreszcie całość spointował najbardziej znanym, śpiewnym Impromptu As-dur.