Już w najbliższą środę (13 września) ruszy kolejny, trzeci już nabór projektów dotyczących wzornictwa przemysłowego w Programie Operacyjnym Polska Wschodnia, kierowanym do pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie). Dotacje na ten cel rozdziela Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i to ona od 13 września do 15 listopada br. będzie przyjmowała wnioski o dofinansowanie od przedsiębiorców z makroregionu Polski wschodniej.
– Choć w okresie 2014–2020 wspieramy finansowo przedsiębiorstwa przede wszystkim na polu badań i prac rozwojowych, to nie zapominamy także o innych aspektach prowadzenia biznesu. Jednym z nich jest nowoczesne wzornictwo przemysłowe, do którego polscy przedsiębiorcy zgodnie z oczekiwaniami swych klientów przykładają coraz większą wagę. W Polsce wschodniej wspieramy więc firmy z sektora MŚP umożliwiając im też rozwój w oparciu o wzornictwo przemysłowe – tłumaczy Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.
– Pomoc europejska pod nazwą „Wzór na konkurencję" umożliwia przedsiębiorcom współpracę ze studiami projektowymi, ekspertami od wzornictwa i spojrzenie na działalność ich firm poprzez pryzmat wzornictwa przemysłowego, które aktualnie odgrywa bardzo ważną rolę – mówi Izabela Wójtowicz, dyrektor Departamentu Wdrożeń Innowacji w PARP. I, jak dodaje, chodzi zarówno o wyłapanie i eliminację dotychczasowych słabości, jak i wprowadzenie zupełnych nowości, które mogą przełożyć się na powstanie nowych produktów.
Najpierw audyt...
Pomoc PARP w tym zakresie ma charakter dwuetapowy. Pierwszy etap to audyt wzorniczy. To współpraca z projektantami, firmami, które zdiagnozują sytuację w firmie i jej otoczenie pod kątem wzornictwa przemysłowego. Co istotne, przedsiębiorcy z Polski wschodniej, którzy chcą pozyskać dotacje z PARP na pierwszy etap pomocy, muszą wybrać wcześniej firmę, która przeprowadzi u nich audyt wzorniczy. Zgodnie z zapisami regulaminu konkursu muszą to być podmioty z odpowiednim personelem i doświadczeniem. Przy czym firmy wykonujące audyty nie muszą pochodzić jedynie z terenu Polski wschodniej. Mogą pochodzić z całego kraju, a nawet z zagranicy. Zbliżający się nabór to także szansa dla projektantów i biur projektowych, bo to potencjalni wykonawcy audytu i strategii wzorniczej. Proces ich wyboru musi mieć charakter przejrzysty z umożliwieniem dostępu do wszystkich potencjalnych wykonawców.
– Ta konkurencyjna procedura jest zapisana w regulaminie konkursu, więc warto dokładnie się z nim zapoznać, aby nie budziła wątpliwości – tłumaczy ekspertka PARP. Audyt wzorniczy ma doprowadzić do opracowania strategii wzorniczej zawierającej rekomendację dalszych działań, które w efekcie doprowadzą do wzrostu konkurencyjności badanego przedsiębiorstwa.