Chodzi o poddziałanie 2.3.1 Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) Proinnowacyjne usługi instytucji otoczenia biznesu dla małych i rednich przedsiębiorstw". Jego celem jest wsparcie firm w opracowaniu i wdrożeniu innowacji o charakterze technologicznym (produktowej lub procesowej lub obu), realizowanych w obszarach tzw. Krajowych Inteligentnych Specjalizacji poprzez współfinansowanie zakupu proinnowacyjnych usług wiadczonych przez akredytowane przez Ministerstwo Rozwoju instytucje otoczenia biznesu. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczoci (PARP), która odpowiada za ten schemat pomocy, ogłosiła trzeci już konkurs, ale na nowych, korzystniejszych zasadach.
Tak było dotychczas
Dotychczas PARP mogła udzielać wsparcia wyłšcznie na zakup usługi:
- doradczej w zakresie innowacji, tj.: doradztwo, pomoc i szkolenia w zakresie transferu wiedzy, nabywania i ochrony własnoci niematerialnych i prawnych oraz korzystania z norm i regulacji, w których sš one osadzone,
- wsparcia innowacji, tj.: udostępnianie przestrzeni biurowej, banków danych, zasobów bibliotecznych, badań rynku, laboratoriów, znakowanie, testowanie i certyfikację jakoci w celu opracowania bardziej efektywnych produktów procesów i usług.
Dotychczas minimalna wartoć wydatków kwalifikowanych projektu wynosiła 50 tys. zł, co oznaczało minimalnš wartoć dofinansowania na poziomie 35 tys. lub 25 tys. zł. Wartoć maksymalna sięgałš 420 tys. zł, co oznaczało najwyższš wartoć dofinansowania na poziomie 294 tys. lub 210 tys. zł w zależnoci od intensywnoci wsparcia w komponencie usługowym. Ta wynosiła 70 proc. kosztów kwalifikowanych w przypadku, kiedy całkowita kwota pomocy na usługi proinnowacyjne nie przekraczała 200 tys. euro w dowolnym trzyletnim okresie (przed udzieleniem wsparcia) i 50 proc. kosztów kwalifikowanych w pozostałych przypadkach.
Teraz doszły inwestycje
Dowiadczenia PARP z dwóch konkursów i obserwacja potrzeb firm doprowadziły do kolejnego przeglšdu kryteriów wyboru projektów, a w konsekwencji do zmian w całej dokumentacji konkursowej. Najistotniejsze to:
- wprowadzenie komponentu inwestycyjnego, czyli możliwoci wsparcia w zakresie częci kosztów inwestycji zwišzanej z wdrożeniem innowacji w firmie (wdrożenie w okresie trwania projektu innowacji o charakterze technologicznym jest nadal wymogiem koniecznym do uznania za kwalifikowane wydatków). Po zmianie kryteriów, częć kosztów wdrożenia innowacji w firmie można sfinansować w ramach projektu. Co ważne, dotychczasowy zakres kosztów dotyczšcych wdrożenia jest nadal szeroki, ale te które podlegajš dofinansowaniu mogš dotyczyć wyłšcznie zakupu: rodków trwałych (w tym w formie leasingu z opcjš wykupu) lub wartoci niematerialnych i prawnych. Objęta dofinansowaniem inwestycja w rzeczowe aktywa trwałe lub wartoci niematerialne i prawne musi być zwišzana: albo z założeniem nowego zakładu, albo ze zwiększeniem zdolnoci produkcyjnej istniejšcego, albo z dywersyfikacjš jego produkcji poprzez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie, albo z zasadniczš zmianš dotyczšcš procesu produkcyjnego. W przypadku wdrożenia jedynie innowacji produktowej, dopuszczalnymi formami inwestycji poczštkowej jest tylko inwestycja w rzeczowe aktywa trwałe lub wartoci niematerialne i prawne;
- wzrost maksymalnej wartoci wydatków kwalifikowanych komponentu usługowego projektu do 500 tys. zł, co oznacza, że maksymalna wartoć dofinansowania w tym zakresie może być na poziomie 350 tys. lub 250 tys. zł (w zależnoci od intensywnoci wsparcia, która w komponencie usługowym pozostaje bez zmian),
- wraz z wprowadzeniem komponentu inwestycyjnego, okrelenie maksymalnej wartoci wydatków kwalifikowanych inwestycji poczštkowej jako niższej niż dwukrotnoć wartoci wydatków kwalifikowanych usługi proinnowacyjnej w konkretnym projekcie, tj. np. 1 mln zł minus 1 zł w przypadku, gdy komponent usługowy oszacowano na 500 tys. zł;
- intensywnoć wsparcia w komponencie inwestycyjnym zależy od tzw. mapy pomocy regionalnej oraz statusu firmy i wynosi odpowiednio dla Mazowsza od 20 do 55 proc., a dla pozostałych województw od 35 do 70 proc.;
- zmniejszenie liczby kryteriów wyboru projektów po ich przeglšdzie i aktualizacji do pozostałych, nowych kryteriów dotyczšcych wprowadzenia komponentu inwestycyjnego. Pogrupowano zakresy oceny w kryteriach (formalnych i merytorycznych) tak, aby dany zakres oceny był oceniany w jednym kryterium, np.: kryterium merytoryczne dotyczšce zdolnoci firmy do sfinansowania projektu usunięto jako oddzielne i włšczono jako zakres oceny do kryterium merytorycznego, dotyczšcego oceny potencjału firmy do realizacji projektu i do wdrożenia innowacji.
Doprecyzowano też, że dofinansowaniu nie może podlegać wdrożenie innowacji organizacyjnej lub marketingowej. Te zmiany kryteriów powinny przełożyć się na łatwiejsze, bardziej intuicyjne opisywanie przez firmy planowanych przedsięwzięć we wnioskach o dofinansowanie, a tym samym usprawnić również proces ich oceny.