Prawnicy: polecenie pełnomocnika skuteczniejsze od reklamy

Zasady promocji prawników w sieci nie są jasne. Wielu z niej rezygnuje.

Aktualizacja: 14.05.2017 20:10 Publikacja: 14.05.2017 17:54

Prawnicy: polecenie pełnomocnika skuteczniejsze od reklamy

Foto: Fotolia

Naczelna Rada Adwokacka pracuje nad zmianą przepisów o promowaniu usług adwokatów. Informacja o nich ma być szersza i bardziej dostępna, rozpowszechniana też np. na portalach społecznościowych. Tradycyjna reklama w tej branży nie jest skuteczna. Za to w internecie tak, ale są z nią problemy.

Internet pomoże

– Od dawna środowisko adwokackie nawołuje do zliberalizowania przepisów o reklamie – mówi mecenas Maciej Ślusarek z Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie. – Ale po głębszym zastanowieniu nikt nie oczekuje wprowadzenia możliwości reklamowania. Uważam zresztą, że reklama w tym zawodzie nigdy nie będzie skuteczna.

Na dowód przytacza historię reklamy w prasie jednej z firm prawniczych.

– Pojawiły się raz i drugi i już nigdy więcej. Klienci nie wybierają usług adwokackich na skutek reklamy, bo doskonale wiedzą, że to sprawa zbyt poważna, by kierować się przekazem marketingowym. Potrzebują rekomendacji – to jest kluczem w wyborze tego, a nie innego adwokata – tłumaczy.

Obecnie polecają głównie użytkownicy sieci. Sprawy wymagające pomocy prawnej są bowiem często drażliwe i wstydzimy się rozmawiać o nich ze znajomymi.

– Pytamy więc internet, a użytkownicy polecają nam prawników na podstawie swoich doświadczeń – mówi Monika Świedrych, prezes portalu Prawos, który ułatwia szukanie usług prawnych w sieci.

Internet umożliwia dotarcie do różnych typów klientów, zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorstw.

– Prawnicy mogą korzystać z wielu narzędzi informowania o swoich usługach i działalności, aby zainteresować klienta i przekonać do swoich kompetencji, zanim jeszcze przekroczy próg kancelarii – radzi Świedrych.

I wylicza działania, które przyczyniają się do sukcesu marketingowego: blogi eksperckie, kompleksowe strony internetowe, które pozwalają dotrzeć do niezbędnych informacji prawnych, marketing szeptany na forach prawnych, informatory prawnicze, aktywność kancelarii w mediach społecznościowych.

Czy taka aktywność jest dozwolona?

– Działalność związana z popularyzacją wiedzy prawnej jest nie tylko dozwolona, ale wręcz pożądana – mówi prof. Maciej Gutowski, dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu. – Nie może jednak służyć wyłącznie promocji usług. Nie wolno się też dzielić wiedzą z prowadzonych spraw bez zgody klienta, a nawet po jej uzyskaniu należy zachować ostrożność. Każdy przypadek musi być oceniany indywidualnie.

Kodeksy ograniczają

Monika Świedrych uważa jednak, że przepisy dotyczące etyki zawodowej są poważnym ograniczeniem w promowaniu usług prawnych. Aby uniknąć ich naruszenia, wiele kancelarii rezygnuje z jakichkolwiek działań promocyjnych, oczekując (często miesiącami i latami) na samoistny rozwój oparty na poleceniach.

Maciej Ślusarek wskazuje zaś, że przepisy o informowaniu i działalności komunikacyjnej adwokatów powinny zostać uporządkowane.

– Jest rzeczą w pełni pożądaną, żeby adwokaci prowadzili blogi o tematyce prawnej, żeby dużo publikowali etc. Nie ma też jednoznacznej granicy między informowaniem a reklamą. Reklama zaczyna się tam, gdzie informacja jest kierowana do nieokreślonego adresata i zawiera określenia bezpośrednio zachęcające do skorzystania z usług – dodaje.

Leszek Korczak - wiceprezes Krajowej Izby Radców Prawnych

Kodeks etyki dopuszcza możliwość informowania o wykonywanym zawodzie zgodnie z prawem, dobrymi obyczajami i dbałością o godność zawodu. Co do zasady można przyjąć, że jaskrawy billboard, infantylna reklama telewizyjna czy też rozdawanie ulotek pod sądem może zostać uznane za działanie naruszające godność zawodu radcy prawnego. Ponadto rzeczywiście w przypadku klientów biznesowych skuteczniejsze jest polecanie radcy prawnego przez jednego klienta drugiemu. Reklama mogłaby być pomocna w zdobywaniu klientów w sprawach konsumenckich czy odszkodowawczych, jednakże radca prawny decydując na takie działania musi pamiętać o wskazanych powyżej ograniczeniach.

Naczelna Rada Adwokacka pracuje nad zmianą przepisów o promowaniu usług adwokatów. Informacja o nich ma być szersza i bardziej dostępna, rozpowszechniana też np. na portalach społecznościowych. Tradycyjna reklama w tej branży nie jest skuteczna. Za to w internecie tak, ale są z nią problemy.

Internet pomoże

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara