Uzbrojeni do walki ze smogiem

Mimo że przemysł i elektrownie tylko w znikomym stopniu przyczyniają się do śmiercionośnego smogu, coraz częściej wdrażają programy, które mają oczyścić powietrze nad Polską.

Publikacja: 30.01.2018 20:00

W Trójmieście już działa uruchomiona przez Energę sieć ładowarek do aut elektrycznych, zapewniającyc

W Trójmieście już działa uruchomiona przez Energę sieć ładowarek do aut elektrycznych, zapewniających bezpłatne ładowanie w siedmiu punktach aglomeracji

Foto: materiały prasowe

Antysmogowe uchwały już w kilku województwach wprowadziły istotne zapisy dla tych, którzy planują instalację urządzeń grzewczych. Harmonogramy wymiany pieców i kotłów rozłożono na dziesięć lat. Kotły eksploatowane dłużej niż dziesięć lat od daty produkcji trzeba wymienić najszybciej.

To domowe piece mają bowiem największy udział w tworzeniu smogu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli z grudnia 2014 r. przyczyną 91 proc. zanieczyszczeń powietrza w Polsce jest indywidualne ogrzewanie budynków. Samochody odpowiadają za ok. 6 proc. zanieczyszczeń, a przemysł i elektrownie jedynie za ok. 2 proc.

Na sporządzonej w 2017 roku przez Światową Organizację Zdrowia liście 50 europejskich miast z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem znalazły się 33 polskie miejscowości. Od lat Polska ma najwyższą emisję zanieczyszczeń komunikacyjnych, pochodzących z emisji niskiej.

Na problem czystości powietrza od wielu lat zwraca uwagę Najwyższa Izba Kontroli. W raporcie z 2014 roku stwierdziła, że w okresie od 2008 do pierwszego półrocza 2014 roku nawet nie zbliżyliśmy się do unijnych norm czystości powietrza. Wciąż zanieczyszczone powietrze jest przyczyną 45 tys. przedwczesnych zgonów rocznie. Niedotrzymanie norm może spowodować nałożenie na Polskę przez Trybunał Sprawiedliwości 4 mld zł kary.

Duży musi więcej

Spalanie węgla w dużych źródłach, takich jak elektrownie i elektrociepłownie, jest znacznie mniej uciążliwe dla środowiska, bo zakłady inwestują w instalacje wyłapujące zdecydowaną większość szkodliwych substancji pojawiających się jako efekt spalenia węgla. Elektrofiltry zatrzymują ponad 99,9 proc. pyłów, instalacje odsiarczania spalin – tlenki siarki, a instalacje odazotowania spalin – tlenki azotu.

Firmy energetyczne od lat inwestują miliardy złotych w czyste pozyskiwanie energii. Grupa Energa, która dostarcza prąd na obszarze jednej czwartej powierzchni Polski, posiada 62 obiekty wytwórcze, z czego aż 53 to odnawialne źródła energii. 46 elektrowni wodnych, dwie fotowoltaiczne i pięć wiatrowych produkują rocznie ponad 4 TWh energii, co stanowi 31 proc. energii produkowanej w Grupie.

Jej przykład pokazuje, że walka o czyste powietrze toczy się na kilku frontach. Systematycznie dostosowuje obiekty uczestniczące w emisji wysokiej (elektrownie, elektrociepłownie) do obowiązujących wymagań środowiskowych. Wykorzystuje środowiskowo neutralne paliwa i modernizuje techniki oczyszczania spalin. Instaluje coraz bardziej skuteczne systemy odsiarczania spalin oraz filtry. W sumie wydaje 30 mln zł rocznie na inwestycje proekologiczne.

Spółka rozwija też zeroemisyjny transport i sieci ciepłownicze. Te ostatnie mają największe znaczenie dla zmniejszania smogu, bo większa liczba odbiorców ciepła, to mniejsza liczba domowych pieców.

Przybywa odbiorców ciepła

Energa zajmuje się nie tylko produkcją, sprzedażą i dystrybucją prądu, ale też ciepła. Posiada sieci ciepłownicze w Kaliszu i Ostrołęce, a także w Żychlinie. Rozbudowa tej infrastruktury ma zasadnicze znaczenie dla podwyższenia jakości powietrza w miastach.

W ostatnich latach Grupa przeprowadziła w Kaliszu i Ostrołęce największe w historii obu miast modernizacje sieci ciepłowniczych o łącznej wartości 58 mln zł. Dzięki temu może szybciej przyłączać nowych odbiorców, i lepiej zarządzać przesyłaną energią. Straty energii są mniejsze, a ciepło ma wyższe parametry, co podwyższa komfort mieszkańców. Łączna długość sieci ciepłowniczych Energi w Kaliszu, Ostrołęce i Żychlinie wynosi 184 km i wciąż się rozbudowuje.

W 2017 r. firma dokonała 14 przyłączy w Kaliszu i 19 w Ostrołęce. Na ten rok zakontraktowane ma już wykonanie 18 przyłączy w Kaliszu i dziewięciu w Ostrołęce, lecz w końcowym rozrachunku będzie ich więcej. W Kaliszu sieć rozbudowywana jest w kierunku centrum, gdzie najwięcej jest pieców kaflowych. To szczególnie istotne, bo stare miasto leży w niecce, otoczone wzgórzami, co potęguje efekt smogu. Inwestycje są prowadzone na podstawie ekspertyz przygotowanych wspólnie z Politechniką Warszawską.

Zdrowiej i taniej nocą

Walka ze smogiem toczy się nie tylko dzięki kosztownym projektom ciepłowniczym. Szybkie efekty mogą dać oferty dla gospodarstw domowych oparte na tzw. taryfach antysmogowych. Energa przygotowała propozycję „Noc pełna energii" z niższą ceną energii elektrycznej i opłat dystrybucyjnych między godziną 22 a 6 (dla energii dodatkowo zużytej w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym).

Klient, który wymieni stary, wysokoemisyjny piec na nowoczesny, ekologiczny piec akumulacyjny, za zużytą dodatkową energię w nocy zapłaci 62 proc. mniej niż w taryfie podstawowej – 20 gr zamiast 58 gr za kWh. Z nowych stawek mogą skorzystać także właściciele aut elektrycznych. Przy 15 tys. km pokonywanych rocznie, koszty „paliwa" samochodu elektrycznego wyniosą jedynie 670 zł i będą aż o ponad 4 tys. zł rocznie niższe niż auta spalinowego.

Obniżka kosztów nocnego ogrzewania mieszkań jest efektem synergii pomiędzy działaniami rządu a ofertami przygotowanymi przez ekspertów Energi. Firma zapowiada już kolejne proekologiczne rozwiązania, m.in. przygotowywane na I kw. we współpracy z samorządami finansowanie wymiany systemów grzewczych na nowe piece czy pompy ciepła. Odbiorcy, którzy wezmą udział w akcji, mogą liczyć nawet na 5 tys. zł przeznaczonych na ten cel.

Nowe produkty mają zachęcić odbiorców do przeciwdziałania zanieczyszczaniu środowiska w Polsce, przynosząc im jednocześnie wymierne korzyści.

– Nasza oferta pomoże obniżyć emisję szkodliwych substancji uwalnianych przez wciąż popularne w polskich gospodarstwach domowych piece węglowe, często bardzo już stare i o małej sprawności. W programie „Oddycham z energią" przewidujemy nie tylko działania edukacyjne, nowe produkty czy rozwiązania rozwijające elektromobilność, ale także ścisłą współpracę z samorządami w poszukiwaniu finansowania proekologicznych systemów ogrzewania – podkreśla prezes zarządu Energi Obrotu Jarosław Dybowski.

Elektromobilność w centrum uwagi

W Trójmieście już działa uruchomiona przez Energę sieć ładowarek do aut elektrycznych, zapewniających bezpłatne ładowanie w siedmiu punktach aglomeracji. Na podstawie badań behawioralnych na próbie 600 użytkowników i 400 tys. przejechanych km, firma opracowała własne modele biznesowe i produkty dla rynku elektromobilności.

Program dotyczący budowy własnych ładowarek zakłada, że do końca 2020 roku wybudowane zostaną 44 nowe punkty ładowania w strategicznych miejscach na obszarze dystrybucji Energi, czyli w północno-środkowej Polsce. Do maja 2018 roku firma uruchomi co najmniej pięć nowych ładowarek. Na bazie zebranych doświadczeń Energa oferuje jednostkom samorządowym opracowanie, wdrożenie i realizację programu elektromobilności, komercyjną dostawę stacji ładowania dla zainteresowanych podmiotów, jak hotele i restauracje.

Grupa Energa proponuje również audyt i doradztwo (bazujące na doświadczeniu w elektromobilności). Współpracuje z miastami nad wdrożeniem transportu niskoemisyjnego (zaczęła z Toruniem i Tczewem). Gminom, które muszą wdrożyć niskoemisyjny transport, oferuje pomoc w audycie, rekomendacje działań, pomoc we wdrożeniu programu elektromobilnego transportu.

Energa stworzyła w Trójmieście pierwszą w Polsce usługę carsharingu aut elektrycznych. Prowadzi rozmowy o komercyjnym wykorzystaniu carsharingu, m.in. z PKP. Kontynuuje prace nad zmianą formuły usługi carsharingu, analizuje możliwość udostępnienia aut osobom prywatnym. Na dziś wypożyczać samochody mogą tylko firmy.

Grupa jest także zaangażowana w prace spółki ElektroMobility Poland, powołanej do budowy polskiego samochodu elektrycznego.

– Wspieramy działalność ElectroMobility Poland szczególnie w tak kluczowym elemencie łańcucha wartości, jakim jest dostarczenie dla użytkownika samochodu elektrycznego. Upowszechnienie na polskim rynku samochodu elektrycznego znacząco przyspieszy budowę popytu na nowe usługi w obszarze elektromobilności, które już dziś oferujemy. Jesteśmy zainteresowani przeprowadzeniem pilotaży. Przekażemy ElectroMobility Poland informację dotyczącą funkcjonowania systemów i terminali ładowania z wyprodukowanym samochodem elektrycznym – tłumaczy prezes Energi Daniel Obajtek.

materiał powstał we współpracy z grupą energa

Piec kaflowy a grzejnik olejowy

Tradycyjny piec kaflowy o mocy 2,5 kWh codziennie spala dwa 16-kilogramowe wiadra węgla. Sezon to 3,5 tony węgla w cenie 859 zł za tonę. Grzejnik olejowy podobnej mocy to koszt ok. 115 zł. Koszt jego eksploatacji w taryfie antysmogowej to 3,65 zł dziennie. Tyle co kosztuje pół wiadra węgla. Cztery miesiące używania pieca olejowego to oszczędność 0,5 tony węgla.

Takie są realne koszty

Zamiast kotła węglowego za 4740 zł można kupić piec akumulacyjny za 13 600 zł. Doliczając instalację CO (13 500 zł) i koszt instalacji pieców (9200 zł), realne koszty ogrzewania piecem węglowym wyniosą 3012 zł rocznie, a piecami akumulacyjnymi 3104 zł.

Samochód spalinowy a elektryczny

Statystyczny Polak przejeżdża rocznie 15 tys. km. Pokonując ten dystans autem elektrycznym (z taryfą antysmogową), zapłaci zaledwie 669,74 zł. W modelu z silnikiem spalinowym musi się liczyć z wydatkiem 4830 zł.

Antysmogowe uchwały już w kilku województwach wprowadziły istotne zapisy dla tych, którzy planują instalację urządzeń grzewczych. Harmonogramy wymiany pieców i kotłów rozłożono na dziesięć lat. Kotły eksploatowane dłużej niż dziesięć lat od daty produkcji trzeba wymienić najszybciej.

To domowe piece mają bowiem największy udział w tworzeniu smogu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli z grudnia 2014 r. przyczyną 91 proc. zanieczyszczeń powietrza w Polsce jest indywidualne ogrzewanie budynków. Samochody odpowiadają za ok. 6 proc. zanieczyszczeń, a przemysł i elektrownie jedynie za ok. 2 proc.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej