Miasta w województwie śląskim budują floty ekologicznych autobusów

Sosnowiec to kolejne miasto w województwie śląskim, które stawia na ekologiczny transport. Tamtejsze Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej odebrało 6 autobusów hybrydowych, wyprodukowanych przez wrocławskie zakłady Volvo.

Publikacja: 20.09.2017 21:27

Miasta w województwie śląskim budują floty ekologicznych autobusów

Foto: materiały prasowe

Do polowy października przewoźnik odbierze jeszcze 5 kolejnych pojazdów tej marki. To realizacja kontraktu na dostawę 35 autobusów Volvo 7900 Hybrid, którymi może podróżować 90 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Wyposażone są w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, ładowarki USB, oraz dostęp do internetu przez Wi-Fi.

To jak dotąd największa jednorazowa dostawa miejskich autobusów hybrydowych dla polskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Sosnowieckie PKM jeszcze w ub. roku zawarło umowę z wojewódzkim samorządem na dofinansowanie zakupu niskooemisyjnego taboru autobusowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Unijne wsparcie inwestycji wynosi 85 proc. wartości całego projektu, w ramach którego zakupionych zostanie 78 sztuk nowych autobusów. Prócz Volvo, umowy na dostawę pojazdów podpisane zostały jeszcze z Solarisem (24 sztuki 12-metrowych Urbino 12) oraz EvoBus Polska (19 sztuk 18-metrowych Mercedesów Conecto G). Łączna wartość podpisanych umów z producentami wyniosła prawie 127,4 mln złotych.

Autobusy Volvo 7900 Hybrid to tzw. równoległe hybrydy. Mogą być napędzane niezależnie silnikiem elektrycznym lub silnikiem diesla, albo obydwoma silnikami w tym samym czasie. Energia wytwarzana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze, a następnie wykorzystywana do produkcji energii dla silnika elektrycznego. Autobus rusza przy pomocy silnika elektrycznego, a przy prędkości 15-20 km/h przełącza się na silnik diesla. Dzięki temu zużycie paliwa jest o 30-40 proc. niższe niż w autobusach z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym. O prawie połowę niższa jest emisja spalin.

- Napęd hybrydowy doskonale spisuje się w pojazdach zmuszonych do ciągłego zatrzymywania się i ruszania, dlatego stanowi bardzo dobre rozwiązanie dla autobusów miejskich, poruszających się w ruchu o dużym natężeniu – mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

Jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska są autobusy elektryczne. W województwie śląskim 90-tysięczne Jaworzno zamierza w krótkiej perspektywie zastąpić elektrobusami połowę obecnej floty miejskiego przewoźnika. Z kolei Tychy, które otrzymało unijne wsparcie w wys. 100 mln zł na nowoczesny tabor autobusowy z napędem ekologicznym, zaplanowało zakup 51 autobusów zasilanych gazem CNG. Takie pojazdy są od tych z tradycyjnym napędem cichsze i emitują o 70 proc. mniej zanieczyszczeń. Przebudowane zostanie także zaplecze techniczne tyskiej zajezdni.

- Po zakończeniu prac zajezdnia będzie jedyną w Polsce, która będzie miała niemal w 100 proc. autobusy zasilane gazem ziemnym CNG oraz biogazem – zapowiedział Andrzej Dziuba prezydent Tychów. Już teraz na ponad 100 autobusów we flocie tyskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, pojazdy zasilane sprężonym gazem ziemnym stanowią zdecydowaną większość. Jest to największa flota autobusów na gaz w Polsce.

Do polowy października przewoźnik odbierze jeszcze 5 kolejnych pojazdów tej marki. To realizacja kontraktu na dostawę 35 autobusów Volvo 7900 Hybrid, którymi może podróżować 90 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Wyposażone są w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring, ładowarki USB, oraz dostęp do internetu przez Wi-Fi.

To jak dotąd największa jednorazowa dostawa miejskich autobusów hybrydowych dla polskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego. Sosnowieckie PKM jeszcze w ub. roku zawarło umowę z wojewódzkim samorządem na dofinansowanie zakupu niskooemisyjnego taboru autobusowego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Unijne wsparcie inwestycji wynosi 85 proc. wartości całego projektu, w ramach którego zakupionych zostanie 78 sztuk nowych autobusów. Prócz Volvo, umowy na dostawę pojazdów podpisane zostały jeszcze z Solarisem (24 sztuki 12-metrowych Urbino 12) oraz EvoBus Polska (19 sztuk 18-metrowych Mercedesów Conecto G). Łączna wartość podpisanych umów z producentami wyniosła prawie 127,4 mln złotych.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko