PKO BP utworzył rezerwy w wysokości 63 mln zł, obciążą wyniki II kwartału tego roku. To stosunkowo niewielka kwota biorąc pod uwagę, że kwartalny zysk netto PKO BP może w tym roku oscylować wokół 900 mln zł.

Rezerwy są związane z postępowaniem przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Postępowanie to dotyczy działań banku polegających na informowaniu klientów o zmianach warunków umów, dotyczących świadczenia usług płatniczych, za pośrednictwem bankowości elektronicznej, oraz niewskazywaniu w korespondencji związanej z jednostronną zmianą warunków umów, podstaw prawnych i faktycznych, będących powodem zmian. Oznacza to, że bank prawdopodobnie nie spełniał wymogów trwałego nośnika.

Trwały nośnik to np. papier, płyta CD/DVD, pendrive umożliwiający konsumentowi bądź przedsiębiorcy przechowywanie informacji w sposób umożliwiający do niego dostęp. Nośnik tego typu pozwala na odtworzenie informacji w niezmienionej postaci - bez ingerencji nadawcy wiadomości. Dla banków to palący temat. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) od roku bada, czy spełniają wymogi trwałego nośnika. Niedawno nakazał Eurobankowi, Handlowemu i BOŚ wypłatę klientom 80 mln zł rekompensaty (to tylko trzy z 18 badanych banków), bo informowały o zmianach opłat, wykorzystując do tego celu kanały nieposiadające cech trwałego nośnika.

PKO BP w raporcie rocznym informuje o licznych postępowaniach toczonych przed UOKiK lub SOKiK. Jedna z nich dotyczy właśnie stosowania przez bank praktyk naruszających zbiorowe interesy klientów mających umowę o usługę płatniczą i posiadających dostęp do bankowości elektronicznej. Bank informował o proponowanych zmianach warunków umowy w trakcie jej trwania wyłącznie za pomocą wiadomości elektronicznych przesyłanych w ramach bankowości elektronicznej, które nie stanowią trwałego nośnika informacji oraz nie zamieszczał w wiadomościach przesyłanych do klientów umownej podstawy prawnej oraz okoliczności uzasadniających zmianę regulaminów oraz taryf prowizji i opłat bankowych dla osób fizycznych. W piśmie z 22 lutego 2017 r. PKO BP ustosunkował się do zarzutów UOKiK oraz złożył wniosek o wydanie decyzji zobowiązującej wraz z propozycjami działań zmierzających do zakończenia naruszenia i usunięcia jego skutków. Pismem z 7 września 2017 r. (niestanowiącym rozstrzygnięcia w sprawie) prezes UOKiK poinformował, że na obecnym etapie postępowania nie przewiduje uwzględnienia propozycji zobowiązań banku. Jednocześnie wskazał, że decyzja z 10 maja 2017 r. wydana przeciwko Credit Agricole Bank Polska powinna być dla banku wskazówką w zakresie m.in. sposobu usunięcia skutków praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, formy przysporzenia konsumenckiego, czy też stanowiska prezesa UOKiK związanego z trwałym nośnikiem informacji w ramach bankowości elektronicznej. Termin zakończenia postępowania wydłużono do 12 czerwca 2018 r.