Ranking szkół ponadgimnazjalnych: Najlepsi w praktyce

Najbardziej aktywni społecznie uczniowie w czołówce rankingu.

Aktualizacja: 20.09.2016 20:10 Publikacja: 20.09.2016 19:19

Ranking szkół ponadgimnazjalnych: Najlepsi w praktyce

Foto: 123RF

Praca w grupie, zaangażowanie, autoprezentacja – nowy ranking przygotowany przez Fundację Social Wolves ocenia szkoły ponadgimnazjalne według niestosowanych dotąd w polskiej oświacie kryteriów.

Lubin na czele

Tegorocznym zwycięzcą rankingu jest I Liceum Ogólnokształcące z Lubina. W pierwszej piątce znalazły się też: Publiczne Liceum Ogólnokształcące Zakonu Pijarów z Elbląga, I Liceum Ogólnokształcące ze Starogardu Gdańskiego, II Liceum Ogólnokształcące z Poznania, III Liceum Ogólnokształcące z Gorzowa Wielkopolskiego i II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Reymonta z Ostrowa Wielkopolskiego. Pełna lista rankingowa publikowana jest na stronie www.zwolnienizteorii.pl.

Ranking uwzględnia 150 placówek o najlepszych rezultatach spośród 1109 szkół ponadgimnazjalnych, których uczniowie zgłosili swój udział na portalu Zwolnieni z Teorii w poprzednim roku szkolnym. Jakie były kryteria oceny? Po pierwsze, liczyła się kategoria „autorzy projektów", czyli liczba uczniów szkoły, którzy ukończyli swój projekt społeczny, tj. zostali finalistami olimpiady, odniesiona do liczby uczniów w szkole. Po drugie, brano pod uwagę jakość projektów, czyli średnią liczbę punktów zespołu z danej szkoły, zdobytych podczas realizacji projektu. Zespoły zdobywały punkty m.in. za liczbę tych, którzy odnieśli korzyść z projektu, za ambitne i profesjonalne planowanie, za pozyskanie partnerów i finansowania czy uzyskaną liczbę wzmianek medialnych o inicjatywie.

Nowe wyzwania

Najlepsze projekty rywalizują o nagrody – Wilki – przyznawane przez kapitułę, w której skład wchodzą osobistości świata biznesu, mediów i organizacji społecznych. – To niesamowite, że mając jedynie zapał i grupę przyjaciół, zrobiliśmy rzeczy, które do tej pory wydawały mi się zarezerwowane dla „dorosłych" i „doświadczonych". Pracując nad projektem, uświadomiłem sobie, że prawdziwe życie stawia przed nami często zupełnie inne wyzwania niż te, do których byliśmy przyzwyczajeni w szkole – podsumowuje swój udział w olimpiadzie 17-letni Wojtek Piotrowski, współautor projektu „Bee Friendly".

Rywalizacja bez teorii

W I edycji wzięło udział 1065 uczniów, zgłoszonych zostało 350 projektów. Wówczas nagrody wręczał prezydent Bronisław Komorowski.

II edycja olimpiady została rozstrzygnięta wiosną, chodziło o przeprowadzenie takiego działania społecznego, które stanie się prawdziwą lokalną inicjatywą, zachęci do aktywności obywateli i władze. W konkursie nagrodzono 19 projektów w 21 kategoriach, m.in. za najlepszą reklamę społeczną i najlepszy projekt kulturalny. Udział wzięło ponad 11 tys. uczniów, zgłoszono 500 projektów. Nagrody zwycięzcy otrzymali z rąk wicepremiera Morawieckiego.

Doświadczenia uczestników są bogate. – Wiadomo, że w Polsce podejścia są różne, natomiast ja wychodzę z założenia, że dla chcącego nic trudnego! Niestety, jest bardzo mało osób, które chcą się angażować i poświęcać swój wolny czas – mówi 18-letni Bartek Durma, uczestnik projektu „Gala Dobrych Serc". – A szkoda, bo robiąc projekty społeczne, można się nauczyć bardzo ważnych umiejętności, takich jak rozmowa z potencjalnymi pracodawcami, rozwijanie swoich kompetencji czy nauka dobrej komunikacji.

Fundacja Social Wolves, realizując swoje programy, stawia na rozwój umiejętności społecznych, tzw. miękkich kompetencji. – Zrozumiałam, że to ja muszę podejmować inicjatywę, nie zrobią za mnie tego nauczyciele czy rodzice – mówi „Rzeczpospolitej" Ania Owczarek z projektu „Nie studiuj bezrobocia".

W tym roku szkolnym fundacja Social Wolves organizuje kolejną edycję interdyscyplinarnej olimpiady. Od 3 października będzie się można zgłaszać z pomysłami drogą internetową przez portal. W czerwcu 2017 r. – rozstrzygnięcie. Każdy, kto ukończy projekt, zostaje finalistą Zwolnionych z Teorii i otrzymuje rozpoznawany na całym świecie certyfikat z zarządzania projektami PMI R.E.P.

Wyniki rankingu: www.zwolnienizteorii.pl

Praca w grupie, zaangażowanie, autoprezentacja – nowy ranking przygotowany przez Fundację Social Wolves ocenia szkoły ponadgimnazjalne według niestosowanych dotąd w polskiej oświacie kryteriów.

Lubin na czele

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Edukacja
Badania: Strach przed matematyką paraliżuje uczniów
Edukacja
Czasy AI nie wykluczają książki i czytania
Edukacja
Joanna Ćwiek: Bez zwycięstwa grunwaldzkiego, „Inki” i rzezi wołyńskiej
Edukacja
Barbara Nowacka: Koniec prac domowych? Od kwietnia wejdzie rozporządzenie
Edukacja
Joanna Mucha: Instytut Kolbego to przepompownia kasy do środowisk PiS