Wykonanie obowiązku szkolnego
Reforma spowodowała zmianę czasu trwania obowiązku szkolnego. Zgodnie z art. 35 u.p.o. obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia VIII klasy szkoły podstawowej, ale nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia. Od 1 września 2019 r. obowiązek szkolny będzie spełniany przez uczęszczanie do szkoły podstawowej – publicznej albo niepublicznej. Natomiast do tego czasu (jeszcze w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019) obowiązek szkolny trwa do ukończenia gimnazjum bądź 8-klasowej szkoły podstawowej.
Przykład:
Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dopuszczalne jest także odroczenie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego o jeden rok szkolny, na wniosek rodziców, przez dyrektora publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, po przedstawieniu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego, kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej bądź w innej formie wychowania przedszkolnego (art. 36 u.p.o.). W art. 92 u.p.o. przyjęto, że organ prowadzący szkołę podstawową, w której zorganizowano oddział lub oddziały przedszkolne, może (nie musi) przekształcić ten oddział lub oddziały w przedszkole. Jednocześnie zobowiązano organ prowadzący szkołę do dostosowania lokalu, w którym znajduje się oddział przedszkolny, do wymagań ochrony przeciwpożarowej określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej (art. 126 u.p.o.). Dotyczy to także lokalu, w którym jest prowadzone przedszkole powstałe w wyniku przekształcenia oddziału lub oddziałów przedszkolnych. Zgodnie z art. 304 przepisów wprowadzających organy prowadzące 1 września 2017 r. szkoły podstawowe, w których zorganizowano oddziały przedszkolne, mają obowiązek dokonać takiego dostosowania do 31 sierpnia 2022 r.
Zgodnie z art. 133 u.p.o. do klasy I publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód, przyjmuje się na podstawie zgłoszenia rodziców dzieci i młodzież zamieszkałe w tym obwodzie. Natomiast kandydaci zamieszkali poza obwodem publicznej szkoły podstawowej mogą być przyjęci do I klasy po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, jeżeli dana szkoła nadal dysponuje wolnymi miejscami. W postępowaniu rekrutacyjnym bierze się pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny oraz lokalnych potrzeb społecznych. Można brać przy tym pod uwagę kryterium dochodu na osobę w rodzinie kandydata.
Utworzenie oddziału przygotowawczego
W u.p.o. przewidziano, że organ prowadzący szkołę może zorganizować oddział przygotowawczy – w celu zapewnienia właściwego reagowania na potrzeby uczniów przybywających z zagranicy. Definicję oddziału przygotowawczego zawarto w art. 4 pkt 13 u.p.o. Jest on przeznaczony dla osób, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, jak również wykazują zaburzenia w komunikacji oraz trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego. Natomiast w art. 165 ust. 11-13 u.p.ś. ustalono warunki i zasady zorganizowania oddziału przygotowawczego w szkole, nauki w takim oddziale poza szkołą obwodową oraz długość trwania nauki w oddziale. Jak podkreślono w uzasadnieniu u.p.o., przyjęte rozwiązania pozwalają na utworzenie oddziału przygotowawczego także w czasie trwania roku szkolnego. Oddziału przygotowawczego nie organizuje się w szkołach artystycznych, szkołach specjalnych, szkołach sportowych, szkołach mistrzostwa sportowego i szkołach dla dorosłych. Szczegółowe warunki tworzenia, organizacji i działania oddziału przygotowawczego określi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej (art. 165 ust. 16 u.p.o.).
Oddziały dwujęzyczne
Przed reformą oddziały dwujęzyczne nie mogły być tworzone w szkole podstawowej, a tylko w gimnazjum i w szkole ponadgimnazjalnej. Po zmianach, 8-letnie szkoły podstawowe mogą zacząć takie kształcenie od VII klasy. Nie dotyczy to szkół artystycznych (art. 25 u.p.o.). W razie utworzenia takiego oddziału (lub oddziałów) w szkole podstawowej, przyjmuje się do niego w pierwszej kolejności uczniów tej szkoły. Warunkiem jest otrzymanie promocji do VII klasy oraz uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzianu predyspozycji językowych przeprowadzanego na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną (por. art. 139 u.p.o.).
Dowóz uczniów
W art. 39 u.p.o. przyjęto, że droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać: