Nauczanie indywidualne będzie organizowane tylko w domu ucznia. Ale aby uczniowie mogli się integrować ze środowiskiem, dyrektor powinien podejmować działania umożliwiające kontakt dziecka z klasą. Taką zmianę w projekcie rozporządzenia w sprawie indywidualnego nauczania wprowadziło Ministerstwo Edukacji. Stało się to po protestach rodziców, którzy nie chcieli, by chore dzieci izolować od rówieśników, i uwagach m.in. rzecznika praw dziecka i rzecznika praw obywatelskich.
W przypadku dzieci, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły, dyrektor będzie organizował różne formy uczestniczenia dziecka lub ucznia w życiu placówki, m.in. udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach oraz w wybranych zajęciach.
W projekcie dodano również możliwość czasowego zawieszenia organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania na okres wskazany w zaświadczeniu lekarskim, na wniosek rodziców.
Kluczową zmianą jest jednak dodanie w przepisach rozporządzenia w sprawie zasad organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej nowej formy pomocy – tj. zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Będą nią obejmowani uczniowie, którzy mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu uwarunkowane stanem zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania przedszkolnego lub zajęć edukacyjnych z klasą. Dlatego część zajęć będą odbywać z oddziałem, część indywidualnie.
W rozporządzeniu ma zostać określony tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania w siódmej i ósmej klasie szkoły podstawowej. Ma wynosić od 10 do 12 godzin. W szkołach ponadpodstawowych będzie to od 12 do 16 godzin.