Reforma szkolnictwa wyższego - założenia ustaw

Zespoły pracujące nad nowym prawem o szkolnictwie wyższym przedstawiły założenia swoich ustaw.

Publikacja: 02.03.2017 06:55

Reforma szkolnictwa wyższego - założenia ustaw

Foto: 123RF

Obecnie 132 publiczne szkoły wyższe kształcą w Polsce studentów. Zaledwie 4 proc. przyjechało do nas z innego kraju.

– To miernik jakości kształcenia. Zmiany w szkolnictwie są w przekonaniu środowiska potrzebne – mówił prof. Hubert Izdebski, prezentując opracowany przez swój zespół projekt założeń nowej ustawy na konferencji zorganizowanej na Politechnice Warszawskiej. Przewidziano w nim m.in. rozróżnienie kierunków studiów na regulowane, akademickie i nieuregulowane. Dwa pierwsze będą finansowane z budżetu państwa, a ostatnie organizowane na zasadach komercyjnych.

– Postulujemy też zwiększenie roli samorządu terytorialnego w finansowaniu uczelni. Powinny mieć możliwość przyznawania dotacji i stypendiów – dodał prof. Izdebski.

Drugi z zespołów, które prezentowały swoje założenia, skupił się na wzmocnieniu działalności naukowej. Jego przedstawiciele uznali bowiem, że dydaktyka jest w Polsce na dobrym poziomie. Zespół postuluje wyodrębnienie trzech nowych typów uczelni: badawczych, badawczo-dydaktycznych oraz dydaktycznych.

– Uczelnie badawcze to te, które w trybie konkursowym zdobywają znaczące środki na badania i składają się wyłącznie z jednostek o wysokiej ocenie – tłumaczył prof. Marek Kwiek, przewodniczący zespołu. I dodał, że to one powinny przede wszystkim uzyskiwać dodatkowe finansowanie. Tak jest bowiem w wielu krajach OECD.

– Beneficjentem reformy powinna być polska gospodarka – podkreślał dr hab. Arkadiusz Radwan, przewodniczący trzeciego zespołu. Dlatego na uczelniach powinno pracować więcej praktyków. Zespół kładzie nacisk na współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym, czyli na trzecią misję uczelni (obok dydaktyki i nauki). Jak wynika z założeń, powinna być ona też źródłem dochodów.

Zespół postuluje też, by jedynym stopniem naukowym był stopień doktora, a jego zdobycie było trudniejsze.

Po dyskusji nad założeniami nowego prawa do szkolnictwa wyższym powstanie ostateczny projekt ustawy, który zostanie zaprezentowany na wrześniowym Narodowym Kongresie Nauki w Krakowie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: k.wojcik@rp.pl

Obecnie 132 publiczne szkoły wyższe kształcą w Polsce studentów. Zaledwie 4 proc. przyjechało do nas z innego kraju.

– To miernik jakości kształcenia. Zmiany w szkolnictwie są w przekonaniu środowiska potrzebne – mówił prof. Hubert Izdebski, prezentując opracowany przez swój zespół projekt założeń nowej ustawy na konferencji zorganizowanej na Politechnice Warszawskiej. Przewidziano w nim m.in. rozróżnienie kierunków studiów na regulowane, akademickie i nieuregulowane. Dwa pierwsze będą finansowane z budżetu państwa, a ostatnie organizowane na zasadach komercyjnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona